شورای شهر سازمان‌های مردم نهاد سمنان را ساماندهی می‌کند


شورای شهر سازمان‌های مردم نهاد سمنان را ساماندهی می‌کند

سمنان- ایرنا- شورای اسلامی شهر سمنان در یکصد و نود و سومین جلسه خود رسیدگی و ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد و تخصیص بودجه برای آن‌ها را تصویب کرد.

جلسه رسمی شورای اسلامی شهر سمنان روز دوشنبه در صحن علنی این شورا با حضور شش نفر از اعضا تشکیل شد.

رئیس شورای شهر سمنان در این جلسه به قرائت نامه‌های رسیده و لوایح شهرداری پرداخت و اعضا پس از طرح نظرات خود پیرامون این نامه‌ها، آرای خود را اعلام کردند.

سید مسعود سیادتی نامه یکی از سازمان‌های مردم نهاد را مبنی بر تخصیص بودجه به منظور اجرای برنامه‌های پیش بینی شده را قرائت کرد.

وی در این باره بیان کرد: دستگاه‌های دولتی باید از سمن‌ها حمایت‌های لازم را داشته باشند.

شهرداری مسکن دردها شده است

سیادتی ادامه داد: نهادهای دولتی به ویژه ارگان‌های فرهنگی کشور علاوه بر حمایت‌های معنوی باید در زمینه‌های مالی نیز پاسخگوی نیازهای سمن‌ها باشند.

رئیس شورای شهر سمنان با اشاره به اینکه شهرداری مسکن دردها شده است، تاکید کرد: شهرداری‌ها نباید پاسخگو نبودن این نهادها در مقابل سمن‎ها را جبران کنند.

وی با بیان اینکه حامی همه مباحث فرهنگی، شهرداری شده است، گفت: انجمن‌های عکاسی، هنری، نقاشی، خوشنویسی و ورزشی از سوی شهردای‌ها حمایت می‌شوند و جایگاه دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه معلوم نیست.

رئیس شورای شهر سمنان بیان کرد: متولی مباحث فرهنگی در کشور به طور دقیق مشخص نیست و این از بزرگترین معضلات است.

سیادتی از مسئول کمیسیون فرهنگی شورا خواست تا سازمان‌های مردم نهاد شهر سمنان توسط این کمیسیون شناسایی و نظام‌مند شوند.

وی بیان کرد: پس از این مرحله می‌توان با شناخت از سازمان‌های مردمی فعال و دغدغه‌مند، در اول هر سال برای آن‌ها بودجه‌ در نظر گرفت.

دستگاه‌های دولتی از سمن‌ها حمایت کنند

مهدی خراسانیان یکی از اعضای شورا با اشاره به ضرورت حفظ استقلال سمن‌ها گفت: خودگردانی و استقلال سازمان‌های مردم نهاد از اولویت برخوردار است اما در شرایط اقتصادی فعلی باید از این سازمان‌ها حمایت شود.

وی قدرانی از مسئولان و افرادی که در سمن‌ها فعالیت می‌کنند را یک ضرورت خواند و افزود: این افراد با کمترین هزینه‌ها از بسیاری نهادها بهتر کار می‌کنند.

خراسانیان بیان داشت: حمایت‌های مالی از سمن‌ها به صورت پایدار باید توسط همه دستگاه‌ها، شورای شهر و شهرداری انجام شود.

برای سال آینده سمن‌ها بودجه تعیین شود

محمد همتی یکی دیگر از اعضای شورای شهر سمنان و رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان نیز با اشاره به اینکه طبق قانون صدور مجوز فعالیت سمن‌ها توسط فرمانداری باید انجام شود، گفت: تاکنون فرمانداری سمنان برای ۱۴۴ سازمان‌ مردم نهاد مجوز صادر کرده است.

وی با اشاره به ضرورت تعیین بودجه برای حمایت از سمن‌ها، ادامه داد: این سمن‌ها باید گزارشی از فعالیت‌های گذشته خود را به منظور جذب بودجه به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه دهند.

همتی تاکید کرد که این نهادها باید برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت خود را نیز برای تخصیص بوده مشخص و ارائه کنند.

وی با انتقاد از وضعیت فرهنگی حاکم در جامعه آن را نتیجه مشخص نبود متولی اصلی دانست و گفت: مسائل فرهنگی و تربیتی در کشور قاعده مند نیست و این امر مشکلات بسیاری را به همراه داشته است.

سمن‌ها نبود فعالیت احزاب در کشور را جبران می‌کنند

محمد زحمتکش از اعضای شورای شهر شمنان نیز در یکصد و نود و سومین جلسه شورا بیان کرد: روزنه امید فعالیت و مشارکت‌های مردمی در کشور، سازمان‌های مردم نهاد است.

وی با انتقاد از فعالیت اندک احزاب در کشور گفت: سازمان‌های مردمی با ورود به بخش‌های مختلف و تخصصی، ضعف‌ها و کمبودهای عدم فعالیت احزاب را تا حدودی جبران می‌کنند.

وی سمن‌ها را تجلی نگاه مردم سالاری کشور عنوان و بیان کرد: سمن‌ها به عنوان سرمایه‌های اجتماعی در کشور باید مورد حمایت قرار گیرند.

این عضو شورا اضافه کرد: برخی از سمن‌ها با برخورداری از تخصص و توان کافی، برای برخی دستگاه ‌های دولتی نیز برنامه ریزی می‌کنند.

از فعالان سمن‌ها تقدیر شود

نائب رئیس شورای اسلامی شهر سمنان نیز با تاکید بر ساماندهی سمن‌ها گفت: شورای شهر با همکاری نهادهای فرهنگی باید مسئولیت ساماندهی سمن‌ها را به عهده بگیرند.

عباس آلبویه اضافه کرد: سال آینده باید سمن‌های فعال شناسایی شوند و مشکلات آنان به منظور تقویت فعالیت‌هایشان، رفع شود.

وی تاکید کرد: آیین نامه اجرایی باید برای شناسایی و حمایت از سازمان‌ها تدوین شود.

بسیاری از سمن‌های مجوزدار، فعال نیستند

عباسعلی طالب بیدختی نیز از اعضای شورا گفت: بسیاری از سمن‌ها مجوز فعالیت را از فرمانداری کسب کرده‎اند اما فعالیت ندارند.

وی بیان کرد: زمانی که مباحث تخصیص بودجه به میان آید، بسیاری از سمن‌هایی که تا آن زمان خواب بوده‌اند هم درخواست بودجه می‌کنند.

این عضو شورا خواستار ایجاد راه حل‌های مناسب به منظور جدا کردن سمن‌های فعال از غیر فعال شد و گفت: کمیسیون فرهنگی باید برای تخصیص بودجه به سازمان‌هایی که در جامعه فعال و تاثیرگذارند، تدابیر لازم را بیاندیشد.

دیگر مصوبه‌های شورا

در ادامه جلسه سیادتی نامه شهرداری سمنان مبنی اجرای سایت پلان مخزن سوخت فرودگاه سمنان توسط یکی از شرکت‌های مورد تایید شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی را قرائت کرد.

اعضای حاضر پس از گفت و گوی کوتاه پیرامون این نامه، نسبت به صدور مجوز ترک تشریفات به نام شرکت مذکور با در نظر گرفتن تعدیل شاخص سه ماهه نخست سال ۹۸ موافقت کردند .
نامه شهرداری در خصوص استفاده از ظرفیت های قانونی مندرج در آیین نامه اجرایی بند (و) تبرد (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور و درخواست تسهیلات توسط شهرداری جهت استفاده از ظرفیت اوراق تسویه خزانه نوع دوم بابت تسویه بدهی‌های دستگاه‌های اجرایی سمنان نیز از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

این مورد نیز با توجه به محدودیت زمانی و تقاضای فراوان ارگان های دولتی برای اخذ سهمیه مذکور، جهت عدم فوت وقت بعد از ابلاغ آئین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۵) که توسط هیئت محترم وزیران ابلاغ خواهد شد، مورد موافقت اعضای شورای شهر قرار گرفت.
نامه شهرداری سمنان در خصوص اجرای طرح برون سپاری واحد اجرائیات در نیز صحن شورا مطرح و پس از موافقت اعضای شورا با کلیات اجرای طرح فوق مقرر شد شهرداری با مشارکت بخش خصوصی نسبت به تشکیل واحد اجرائیات با امکانات کامل و تحت نظارت عالیه شهرداری اقدام کند و نسبت به چگونگی تشکیلات درونی و نحوه ارتباط با مراجع و ضابطان قضایی ارائه طریق نماید .

۹۸۹۱/۷۴۰۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینم از طرز تهیه آش گوشت + فیلم