تعیین تکلیف 98 منتخب شورایاری در انتظار رای هیات نظارت مرکزی


تعیین تکلیف 98 منتخب شورایاری در انتظار رای هیات نظارت مرکزی

خبرگزاری آریا- نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در رصدخانه شهری واقع در برج میلاد در حال برگزاری است.

تعیین تکلیف 98 منتخب شورایاری در انتظار رای هیات نظارت مرکزی
خبرگزاری آریا- نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در رصدخانه شهری واقع در برج میلاد در حال برگزاری است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شهرنوشت، علی اعطا در نشست خبری که صبح امروز در رصدخانه شهری تهران واقع در برج میلاد برگزار شد، در مورد هزینه‌ های برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها گفت: این انتخابات به علت الکترونیکی بودن کم هزینه برگزار شد و رقم مصوب شورا برای این انتخابات، 6 میلیارد تومان بوده است. البته بایدگزارش‌های مالی دریافت شود تا چگونگی هزینه کرد این بودجه بررسی شود.
وی با بیان اینکه ممکن است در هر انتخاباتی تخلف صورت گیرد، ادامه داد: هیچ تخلف سازمان یافته شده ای به هیئت مرکزی نظارت گزارش نشده است. تخلفات گزارش شده موردی بودند و مربوط به برخی داوطلبانی که بعضاً اقداماتی شبه برانگیز، غیرمجاز، ناسازگار با آیین نامه یا ... انجام داده‌اند، بوده است. تخلفات گزارش شده به تفکیک در هیئت مرکزی نظارت بررسی و بعد از آن عموم گزارش خواهد شد.
اعطا گفت: در مجموع انتخابات به لحاظ سلامت بسیار خوب بوده و به علت الکترونیکی بودن انتخابات درصد خطای آن بسیار پایین و ناچیز بوده و نسبت به دوره‌های پیشین با دقت و صحت بیشتری برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه در رابطه با مشارکت همگانی برای برگزاری این انتخابات نگرانی‌هایی وجود داشت، عنوان کرد: اما کمک رسانه‌ها و پوشش مناسب خبری مشارکت در حد انتظار شهروندان تهرانی بود و تا حدودی انتظارات برآورده شد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به ارائه آماری از برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها پرداخت و گفت: هم‌اکنون بررسی شکایات در هیأت مرکزی نظارت آغاز شده است و پس از پایان رأی‌گیری برخی از محلات و مناطق اعتراضی نداشتند و در برخی از مناطق اعتراض‌هایی به هیأت نظارت مرکزی منطقه اعلام و در آنجا به هیأت نظارت مرکزی ارسال شده است.
وی با بیان اینکه نتایج قطعی انتخابات شورایاری‌ها با پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا نیمه مرداد ماه اعلام خواهد شد، عنوان کرد: پس از بررسی اعتراض‌ها و شکایت‌ها توسط هیأت مرکزی نظارت نتایج قطعی اعلام خواهد شد.
اعطا ضمن تشکر از نهادها و سازمان‌هایی که برای برگزاری این انتخابات همکاری کردند، تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور اشکالاتی را به برگزاری انتخابات گرفته بود البته این امر موضوع جدیدی نبود و در دوره‌های قبلی هم این اشکالات گرفته شده بود اما در این دوره با جدیت بیشتری پیگیری شد و شاید طرح اشکال به این دلیل بود که تصور می‌شد از دوره قبل تا به امروز و با گذشت یک زمان چهار ساله باید مشکلات پیرامون برطرف شود.
وی با بیان اینکه در نهایت معاونت حقوقی ریاست جمهوری جلسه‌‌ای را تشکیل داد و در آن جلسه نمایندگانی از شورا، سازمان بازرسی و وزارت کشور حضور پیدا کردند، گفت: در این جلسه مقرر شد تا انتخابات برگزار شود و آقای رحمانی فضلی وزیر محترم کشور به صورت جدی از برگزاری انتخابات حمایت کرد و البته موضع سخنگوی وزارت کشور راهگشای برگزاری این انتخابات بود. همچنین به دنبال مصوبه شورای شهر پنجم برای برگزاری انتخابات، اعضای شورای راهبردی کارویژه مناسبی را برای افزایش مشارکت در انتخابات و همراهی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در نظر گرفتند.
سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه به ارائه آماری درباره تعداد ثبت‌نام کنندگان به عنوان کاندیدا در مناطق پرداخت و گفت: در مناطق 21، 22، 3، 13، 16 و 19 تعداد ثبت‌نام کنندگان زیر 400 نفر بوده است. همچنین در مناطق 18، 17، 10، 11، 12، 7، 8 تعداد ثبت‌نام کنندگان بین 400 تا 500 نفر بوده است. همین طور در مناطق 6، 14 و 20 تعداد ثبت‌نام کنندگان بین 500 تا 600 نفر و در نهایت در مناطق 1، 4، 2، 5 و 15 تعداد ثبت‌نام کنندگان برای انتخابات شورایاری‌ها بالای 600 نفر بوده است.
اعطا با بیان اینکه انتخابات در چهار محله از 352 محله شهر تهران برگزار نشد، اضافه کرد: پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در محله‌های زینبیه واقع در منطقه 13، قصر فیروزه واقع در منطقه 14، فرودگاه واقع در منطقه 9 و مسگرآباد واقع در منطقه 15 به این دلیل که تعداد کاندیداها به حد نصاب نرسیدند برگزار نشد.
سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه انتخابات در هزار و 631 شعبه و 7 هزار صندوق برگزار شد، عنوان کرد: تعداد کل ثبت‌نام کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها 11 هزار و 970 نفر بوده که سهم زنان 25 درصد تخمین زده شده است. همچنین 509 هزار و 161 نفر به عنوان رأی‌دهنده در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کردند که در این بین مشارکت زنان 39 درصد تخمین زده شده است.
اعطا با بیان اینکه بیشترین داوطلبان در مناطق 4 و 5 بوده‌اند اضافه کرد: در منطقه 4، هزار و 192 نفر و در منطقه 5، هزار و 172 نفر برای شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کردند. این در حالی است که بیشترین داوطلبینی که در انتخابات ثبت‌نام کردند با 507 نفر 33 سال داشته‌اند. همچنین 40 درصد کل داوطلبین یعنی 4 هزار و 833 نفر بین 30 تا 40 سال سن داشتند.هزار و 771 رأی در محله نعمت‌آباد واقع در منطقه 19 و دیگری با هزار و 667 رأی در محله مشیریه واقع در منطقه 15 بوده است.
وی درباره بیشترین میزان مشارکت در محله‌‌های شهر تهران گفت: محله گلشن واقع در منطقه 4، 8 هزار و 387 نفر رأی‌دهنده، نعمت‌آباد واقع در منطقه 19، 6 هزار و 113 رأی‌دهنده و شکوفه واقع در منطقه 19، 5 هزار و 666 نفر رأی‌دهنده داشته‌اند.
به گفته اعطا تعداد عضوهای اصلی منتخب هزار و 119 نفر بوده که از این تعداد 507 نفر زنان (16 درصد) و 2هزار و 612 نفر مردان (84 درصد) بوده‌اند. همین‌طور هزار و 342 نفر به عنوان عضو علی‌البدل منتخب شده‌اند که از این میان 327 نفر را زنان با 24 درصد و هزار و 15 نفر را مردان با 76 درصد به خود اختصاص داده‌اند.
سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه 28 درصد اعضای اصلی منتخب بین 30 تا 40 سال سن دارند، گفت: همین‌طور 20 درصد از منتخبین علی‌البدل بین 30 تا 40 سال سن دارند این در حالی است که هم‌اکنون 98 نفر به دلایل مختلف در انتظار رأی هیأت نظارت مرکزی هستند. زیرا برخی دارای رأی مساوی بوده‌اند و بر اساس مدرک تحصیلی‌شان امکان حضور در شورایاری‌ها را به دست می‌آورند.
اعطا تأکید کرد میانگین سنی منتخبان 43 سال بوده است که در جوان‌ترین حالت میانگین سنی 22 سال و در پیرترین حالت 74 سال بوده است.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به ویژگی های متمایز این دوره از انتخابات شورایاری ها گفت: بعضاً ممکن است در دوره‌های اخیر در شورایاری‌ها کسانی کار دیگری انجام داده باشند و از امکاناتی استفاده کردند اما این به این معنی نیست که ما بتوانیم کارکرد اصلی شورایاری‌ها را مورد بی‌توجهی قرار دهیم و اصل موضوع را کنار بگذاریم. برای برطرف کردن این مشکلات جلساتی برگزار شد و در نهایت چند بند اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها مورد اصلاح قرار گرفت.
اعطا ادامه داد: نمی‌گوییم که موضوع از اصل حل شده است اما می‌توانیم مدعی باشیم چند بند مشکل‌زا را حذف کرده‌ایم. یکی از آنها حذف رابطه مالی شورایاران بوده است. همین امر باعث شد عده‌ای که فکر دیگری داشتند از شرکت در انتخابات شورایاری‌ها به عنوان کاندیدا منصرف شوند. همین‌طور افرادی که طرف قرارداد با شهرداری بودند امکان ثبت‌نام در انتخابات شورایاری‌ها را نداشتند و همه این موضوع‌ها یک پیام دارد. به طور کلی ما برای چشم‌انداز توسعه تلاش کرده‌ایم و این کار ادامه دارد.
وی درباره زمان شروع فعالیت شورایاران جدید توضیح داد: پیش‌بینی شده تا شورایاران جدید کار خود را از ابتدای شهریور ماه کار خود را آغاز کنند.
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره لایحه ادغام معاونت‌‌ها که قرار است از سوی شهرداری تهران به شورا ارسال شود گفت: در توافقات اولیه قرار شد ادغام معاونت‌ها به گونه‌ای نباشد که زیرمجموعه معاونت‌ها به همان صورت قبلی باقی بمانند. در شورا در این زمینه بحث‌هایی صورت گرفت و در کمیسیون‌ها نظرات مختلفی اعلام شد. در حال حاضر مشخص نیست که کدام معاونت‌‌ها قرار است ادغام شوند اما 2 الی 3 فرضیه برای ادغام معاونت‌ها وجود دارد. اگرچه در نهایت شورای شهر منتظر است تا این لایحه به شورا ارسال شود.
اعطا در پاسخ به سؤال دیگری درباره ارسال قانون ضوابط بلندمرتبه‌سازی عنوان کرد: این موضوع باید در کمیسیون شهرسازی و معماری به بحث گذاشته شود تا بتوان در مورد آن اظهارنظر کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره حسابرسی شورا از گزارش تلفیق بودجه 93 گفت: حسابرسی مهم ترین ابزار نظارتی شورا است اما چند سال به تعویق افتاد و گزارش اخیر مربوط به سال ٩٣ است. این یعنی شاید در سال های اخیر نسبت به حسابرسی توجه ویژه‌ای وجود نداشت. شاید در این دو سال نیز می‌ توانستیم در این مورد با شتاب بیشتری عمل کنیم. در موارد بعدی و سال آینده در این حوزه سرعت بیشتر خواهیم گرفت. با این وجود، تمام مواردی که در گزارش تلفیق سال 93 مطرح شد، در کمیته برنامه و بودجه بررسی شده و این کمیته نظرش را داده است. مواردی که تخلف آن ها برای ما محرز شود، قطعا برای مرجع قضایی ارسال خواهیم کرد.
سخنگوی شورای شهر تهران درباره شفاف‌سازی حقوق و مزایای مدیران شهرداری و برج‌باغ‌ها نیز بیان کرد: بحث شفاف‌سازی را در شورای شهر به طور خاص خانم دکتر آروین دنبال می‌کنند. علت عدم دقت بعضی موارد در سامانه شفافیت این است که باید از طریق خود شهرداری همکاری بیشتری صورت بگیرد؛ طبیعتا معاونت منابع انسانی و حوزه‌های دیگر باید همکاری بیشتر نشان دهند تا این اطلاعات را با دقت قابل قبول روی سامانه بگذاریم. مواردی که الان در سامانه است از سامانه جامع منابع انسانی شهرداری برداشته شده و در واقع آن‌ها منبع سامانه جامع منابع انسانی است.
اعطا اضافه کرد: اگر این اطلاعات در آن سامانه دقیق نباشد، طبعا در سامانه شفافیت هم دقیق نخواهد بود. شورا پیگیر اعمال دقت در سامانه منابع انسانی است و می‌خواهد مقاومت‌هایی که گاهی در شهرداری در برابر این موضوع وجود دارد، از بین برود. شفافیت هدفی است که شورا از تعقیب آن بازنمی‌نشیند. من همین‌جا از موضع سخنگوی شورای از شهرداری و معاونین محترم درخواست می‌کنم همکاری لازم را در این موضوع داشته باشند.
وی همچنین درباره تعیین تکلیف پرونده 62 باغ در تهران گفت: واقعیت این است که شورا برخلاف میل خود اجازه داد این 6٢ مورد طبق حقوق مکتسبه موضوع خود را دنبال کنند. این افراد پروسه را قبلاً طی کرده بودند. نهادهای مختلف نسبت به این موضوع حساسیت نشان دادند و الان دیگر این موضوع دست ما نیست. ما از شهرداری خواسته‌ایم که به درخواست این موارد خاص رسیدگی کند. واقعیت این است که بسیاری از این 6٢ مورد اصلا باغ نیستند؛ شهرداری باید مسأله آن هایی را که امکان‌پذیر است حل کند، ضمن این که باغی آسیب نبیند. اما به لحاظ تصمیم‌گیری الان دیگر موضوع در اختیار شورا نیست و با مخالفت هیات تطبیق مواجه شده است.
اعطا گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری مصوبه جدیدی بر اساس پیشنهاد خانه باغ که پیشتر از سوی شورای‌شهر مطرح شد، برای ساخت‌و‌ساز در باغات اعلام کرده که دیگر لازم‌الاجراست. در هر صورت ما طبق مصوبه شورا به این 6٢ مورد اجازه دادیم اما هیئت تطبیق آن را رد کرد. راه دیگر این موضوع این است که شهرداری با تک‌تک این موارد به مذاکره بنشیند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان