الجزیره و بررسی ابعاد توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز


الجزیره و بررسی ابعاد توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز

خبرگزاری آریا- شبکه الجزیره در گزارشی گفتگو محور ضمن اشاره به انتشار نوار ضبط شده جدیدی مربوط به لحظه توقیف نفتکش انگلیسی، به واکاوی ابعاد توقیف آن پرداخت.

الجزیره و بررسی ابعاد توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز
خبرگزاری آریا- شبکه الجزیره در گزارشی گفتگو محور ضمن اشاره به انتشار نوار ضبط شده جدیدی مربوط به لحظه توقیف نفتکش انگلیسی، به واکاوی ابعاد توقیف آن پرداخت.
به گزارش خبرگزاری آریا، شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی گفتگو محور ضمن اشاره به منتشر شدن نوار ضبط شده جدیدی مربوط به لحظه توقیف نفتکش انگلیسی، به بررسی ابعاد توقیف این کشتی بدست نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت.
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در تهران ابتدا گزارش داد: سپاه پاسداران ایران نوار ضبط شده جدیدی مربوط به لحظه توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز را منتشر کرد. در این نوار ضبط شده گفتگوهایی میان نیروهای سپاه پاسداران و ناوچه انگلیسی که نفتکش استینا ایمپرو را اسکورت می کرد رد و بدل شده است. نیروهای ایرانی با لحنی آمرانه با ناوچه انگلیسی صحبت کرده و به آنها هشدار دادند در عملیاتی که ما در حال انجام آن هستیم دخالت نکنید در غیر این صورت جان تان را به خطر می اندازید. این صحنه نشان می دهد سپاه پاسداران می خواسته توانمندی خود در تنگه هرمز و دریای عمان را به نمایش بگذارد. ای بسا این عملیات سپاه هشداری به هر نیرویی باشد که وارد منطقه می شود.
عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: علت اصلی برهم زدن ثبات و امنیت منطقه حضور نیروهای بیگانه است. کشورهای این منطقه به خوبی می دانند که چگونه از این منطقه دفاع کنند و شما توانمندی های ما را مشاهده کردید.
مناقشه در خصوص بحران توقیف نفتکش میان ایران و انگلیس پایان نیافته است. تهران پرونده نفتکش توقیف شده خود را به عنوان نقض توافق هسته ای مطرح کرده است و ای بسا به دنبال راه حلی برای آن خارج از چارچوب تبادل نفتکش ها باشد. اما این مساله نافی طرح مساله میانجی گری جهت حل و فصل بحران موجود میان دو کشور نیست. ای بسا در سفرهایی که به تهران انجام می شود و تلاش های دیپلماتیکی که صورت می گیرد گفتگوها فراتر از مساله نفتکش های توقیف شده، باشد و مسائل منطقه و حتی گفتگو با واشنگتن را نیز در بر بگیرد تا جلوی هرگونه تنشی که منطقه توان تحمل پیامدهای آن را ندارد بگیرد.
کنعانی مقدم از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران ایران گفت: توصیه من به کشورهای منطقه این است که بیایید تا با تشکیل یک مجموعه امنیتی، امنیت منطقه را تضمین کنیم. ما در این زمینه از هر گامی استقبال می کنیم.
به نظر می رسد بحران منطقه هنوز پایانش فرا نرسیده است. تهران می گوید به دنبال جنگ در منطقه نیست و باب گفتگوهای دیپلماتیک را نبسته است.
سپاه پاسداران ایران گاه به گاه تصاویری از فعالیت های نظامی خود در آب های خلیج فارس منتشر می کند و ای بسا هدف سپاه از این کار قدرت نمایی باشد. ایران فعالیت های هسته ای خود را نیز افزایش می دهد و به نظر می رسد ایران دارد اهرم هایی را که در دست دارد گردآوری می کند تا چنانچه مذاکره ای بخواهد انجام شود بتواند توازن را برقرار کند.
پس از پخش این گزارش، شبکه تلویزیونی الجزیره عربی با کلیزمن مراتی تحلیلگر سیاسی، امیر موسوی دیپلمات سابق ایرانی و بنجامین فردمن استاد امنیت بین المللی دانشگاه جورج واشنگتن گفتگو کرد.
کلیزمن موراتی گفت: به نظر می رسد تنش ایجاد شده در روابط تهران و لندن زمانی پدیدار شده است که انگلیس در شرایط بسیار دشواری به سر می برد. نخست آنکه ما با مساله برگزیت مواجه هستیم. انگلیس درباره مساله خروج خود از اتحادیه اروپا با این اتحادیه در حال گفتگو است.
مساله دیگر انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر است. نخست وزیر جدید انگلیس رویکرد جدیدی دارد و چگونگی تعامل با ایران را مورد بررسی قرار می دهد. با توجه به رویکردی که بوریس جانسون دارد به نظر می رسد وی تلاش می کند با آمریکایی ها و اروپایی ها همکاری کند تا پاسخی یکپارچه به ایران بدهند. اما باید توجه داشت آمریکا و اتحادیه اروپا پاسخ های متفاوتی به این درخواست داده اند و در نتیجه دشوار است که به راه حلی یکپارچه دست پیدا کنند.
وزیر خارجه انگلیس گفته است حاضر نیست نفتکش توقیف شده ایران را با نفتکش توقیف شده انگلیس مبادله کنند. دلیل این امر نیز این است که انگلیس معتقد است دلیل توقیف نفتکش ایران نقض قوانین بوده است و انگلیس براساس این مساله نفتکش را توقیف کرده است. در مقابل ایران می گوید این حرف درست نیست و از همین رو ایرانی ها نفتکش انگلیسی را توقیف و اعلام کردند توقیف این نفتکش به خاطر نقض مقررات بین المللی بوده است. در نتیجه با این رویکرد هیچ یک از دو طرف به توافق نخواهند رسید زیرا هر یک از آنها تصور می کند کاری را که انجام داده روا و درست بوده است. بنابراین دیپلماسی کلید حل این مشکل است و افزایش تنش نه تنها نتایج مطلوبی در بر نخواهد داشت بلکه هر لحظه امکان بروز مشکل و درگیری می رود از این رو باید برای این بحران راه حلی پیدا کنیم.
امیر موسوی کارشناس ایرانی گفت: ایرانی ها از اینکه میان اظهارات مقامات انگلیسی نوعی تناقض وجود دارد احساس راحتی می کنند. آنچه وزیر خارجه انگلیس در خصوص نفتکش توقیف شده ایران می گوید با تمامی پیام هایی که به دست تهران رسیده کاملاً در تناقض است و حتی با اظهاراتی که سفیر انگلیس در تهران در دیدار با مجتبی ذوالنوری (رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس) بیان داشته نیز مغایر است. آنها در خفا چیزی می گویند و در علن سخن دیگری بر زبان می رانند و این نشان دهنده تشویش آنها است و حاکی از آن است که انگلیسی ها راهبردی روشن ندارند. آنها به دنبال حفظ آبروی خود هستند زیرا این برای نخستین بار است که یک کشور مستقل اسلامی در منطقه خلیج فارس اینگونه با انگلیسی ها برخورد کرده است انگلیسی که خود را قدرتی بزرگ می خواند و از دویست سال پیش تاکنون با چنین برخوردی از سوی کشوری دیگر مواجه نشده است. آنها نتوانستند به این اقدام ایران پاسخ دهند.
انگلیسی ها بر خلاف آنچه اظهار می کنند در پیام هایی که به تهران فرستاده اند به دنبال مبادله نفتکش ایران با نفتکش توقیف شده خودشان هستند اما می خواهند این مبادله به گونه ای صورت بگیرد که آبروی شان حفظ شود. اینکه انگلیسی ها گفته اند مبادله ای در کار نخواهد بود سخن نادرستی است زیرا ما طی دو روز گذشته مطالبی را شنیده ایم که نشان می دهد انگلیسی ها خواهان مبادله نفتکش ها هستند.
در خصوص مساله هسته ای نیز باید بگویم که روز یکشنبه ما سخنی از عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران شنیدیم که آشکارا اعلام کرد تا زمانی که اروپایی ها به تعهدات شان پایبند نباشند ما از میزان تعهدات خود خواهیم کاست. بنابراین مسائل برای اروپایی ها کاملاً روشن است.
بنجامین فردمن استاد امنیت بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن گفت: اینکه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفته است تشکیل ائتلاف بین المللی برای تامین امنیت تنگه هرمز زمان می برد نشان دهنده عقب نشینی آمریکایی ها از این طرح است. احتمال می رود اگر آمریکا از همپیمانان خود بخواهد در این ائتلاف شرکت کنند شاهد شور و شوق چندانی از سوی همپیمانان خود برای شرکت در این ائتلاف نباشد. زیرا همپیمانان آمریکا نمی خواهند وارد درگیری با ایران شوند که خود را برای آن آماده نکرده اند. ما باید برای خروج از این تنگنا که به خاطر سیاست احمقانه «فشار حداکثری» برای خود به وجود آورده ایم راه حلی بیابیم.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا آنگونه که وزیر خارجه آمریکا گفته تحریم های اعمال شده بر ایران از توان تهران در منطقه کاسته است، گفت: تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده شکست خورده است زیرا این تحریم ها با فهرستی از درخواست های آمریکا از ایران همراه بود. درخواست هایی که دور از دسترس بودند. ما در این عرصه هیچ موفقیتی به دست نیاورده ایم بلکه در موضع خود نیز شکست خوردیم. ایران به خواسته های آمریکا پایبند نیست و حتی پایبندی خود را به برجام نیز کاهش داده است و در نتیجه باید گفت سیاستی که آمریکا در پیش گرفته نتایج معکوسی به بار آورده است از این رو باید خواهان اتخاذ رویکردی متفاوت بود. اگر دولت آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست باید سیاست خود را تغییر دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...