تناقض گویی مسئولان شهرداری در تعداد سهمیه طرح ترافیک موارد خاص/ نگاه سیاسی و جناحی شهرداری تهران در مدیریت توزیع طرح ترافیک خبرنگاران


تناقض گویی مسئولان شهرداری در تعداد سهمیه طرح ترافیک موارد خاص/ نگاه سیاسی و جناحی شهرداری تهران در مدیریت توزیع طرح ترافیک خبرنگاران

در حالی بالاخره چند روز پیش اسامی گیرندگان طرح ترافیک ویژه خبرنگاران با تاخیر اعلام شد که بازهم مانند سال گذشته اعتراضات جدی اهالی رسانه را به دنبال داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با وجود تاکید شورای شهر تهران و پیگیری رسانه ها اسامی گیرندگان طرح ترافیک بالاخره با تاخیر و همین چند روز پیش اعلام شد. تاخیری که با اعتراض دبیر کمیسیون حمل و نقل شورا مواجه شده بود.

معاونت حمل و نقل و ترافیک برای شورای شهر هم تره خرد نمی کند

محمد علی کرونی چندروز پیش از انتشار این لیست با اشاره به اینکه علی رغم مصوبه شورا هنوز اسامی خبرنگاران و رسانه های دریافت کننده طرح ترافیک منتشر نشده است گفت: متاسفانه شاهد تخطی مکرر معاونت حمل و نقل از مصوبات شورا هستیم.

کرونی با بیان اینکه این حد از مقاومت در مقابل انتشار اسامی خبرنگاران و رسانه های دریافت کننده سهمیه طرح ترافیک جای سوال دارد گفت: علیرغم پیگیری نمایندگان کمیسیون های حمل و نقل و فرهنگی در کارگروه مشترک فهرست مربوطه در اختیارشان قرار نگرفته است.

وی با یاد آوری اینکه در سال ۹۷ باوجود مصوبه شورا از ارائه اسامی رسانه ها استنکاف کردند افزود: اگر قرار است مصوبات شورا به صورت گزینشی و صرفاً در راستای تحقق اهداف مدنظر معاونت حمل و نقل تفسیر به نفع و عملی شود نتیجه ای جز بی ارزش کردن مصوبات شورا در پی نخواهد داشت.

در تاریخ 2 مرداد و با تاخیر بالاخره سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره انتشار اسامی دریافت‌کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری، اطلاعیه داد. هر چند در این اطلاعیه از رویکرد جدید مدیریت شهری در تحقق شهرداری شیشه ای در حالی این فهرست را منتشر کرد که از سمت افراد خبری نیست.

دیوار اتاق شیشه ای شهرداری کثیف است

طبق آیین‌نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۳ مصوبه ۲۴۱۸ شورای اسلامی شهر تهران با موضوع نحوه توزیع سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران موظف است نام، رسانه محل اشتغال و نوع فعالیت کلیه دریافت‌کنندگان این سهمیه‌ها را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر کند.

هرچند بنابر این اطلاعیه تعیین تعداد سهمیه هر رسانه به کارگروهی ۷ نفره شامل؛ سه تشکل صنفی، دو کمیسیون شورای شهر، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران واگذار شده است تعیین میزان سهمیه هر رسانه را براساس تصمیم این کارگروه و بر اساس اولویت‌های اعلامی از سوی مدیران رسانه اعلام کرده است.

با مرور جدول مقایسه ای دو سال 97 و 98 از گیرندگان طرح که سازمان ترافیک شهرداری در اختیار عموم قرار داده است هرچند بنابر ادعایش قصد ایجاد شفافیت را داشته اما آنچه در نگاه اول توجه اهالی رسانه را جلب می کنند میزان سهمیه بالای برخی رسانه های همسو با دولت و مرتبط با جریان سیاسی موسوم به اصلاح طلب است.

با بررسی لیست منتشره با کمال تعجب در میان رسانه های برخط و مکتوب بیشترین سهمیه به موسسه همشهری اختصاص یافته است که موسسه ارگانی شهرداری تهران به شمار می آید که این نحوه تخصیص ان هم به یک رسانه منتسب به شهرداری قطعا شبهات جدی را به همراه خواهد داشت.

تناقض گویی مسئولان شهرداری در تعداد سهمیه طرح ترافیک موارد خاص/ نگاه سیاسی و جناحی شهرداری تهران در مدیریت توزیع طرح ترافیک خبرنگاران

تناقض گویی مسئولان شهرداری در تعداد سهمیه طرح ترافیک موارد خاص/ نگاه سیاسی و جناحی شهرداری تهران در مدیریت توزیع طرح ترافیک خبرنگارانتناقض گویی مسئولان شهرداری در تعداد سهمیه طرح ترافیک موارد خاص/ نگاه سیاسی و جناحی شهرداری تهران در مدیریت توزیع طرح ترافیک خبرنگارانتناقض گویی مسئولان شهرداری در تعداد سهمیه طرح ترافیک موارد خاص/ نگاه سیاسی و جناحی شهرداری تهران در مدیریت توزیع طرح ترافیک خبرنگاران

در میان خبرگزاری ها که به عنوان اصلی ترین رسانه کشور در جهت تولید اخبار و پوشش رویدادهای خبری دارای اهمیت هستند اوضاع خرابتر است.

مجموع سهمیه اختصاص یافته به سه خبرگزاری ایرنا، ایسنا و ایلنا حامی اصلی جریان اصلاحطلب و دولت روحانی 148 نفر است اما مجموع سهمیه اختصاصی پنج خبرگزاری منتقد دولت و جریان اصلاحطلب فارس، مهر، تسنیم، دانشجو و نسیم 125 نفر است. خنده دار اینجاست که خبرگزاری آنا (دانشگاه ازاد اسلامی) 10 نفر سهمیه دارد.

در میان روزنامه ها و رسانه های مکتوب هم اوضاع همینطور است. روزنامه ایران که روزنامه روزنامه رسمی دولت به حساب می آید در میان روزنامه های کشور با 46 نفر بیشترین سهمیه را به خود اختصاص داده است و در حالی سهمیه دو روزنامه اعتماد و شرق که روزنامه اصلی جریان اصلاحطلب به حساب می آیند 50 نفر است که مجموع سهمیه روزنامه های منتقد دولت مانند جوان، وطن امروز و فرهیختگان به زحمت 32 نفر است.

نکته قابل توجه این است که طبق همان آیین نامه اجرایی نحوه توزیع سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران رسانه‌هایی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند، نسبت به رسانه‌هایی که به هر نحوی به نهادها و منابع دولتی و عمومی وابستگی دارند، برای بهره‌مندی از مجوزهای طرح ترافیک خبرنگاری اولویت بالاتری دارند.

حالا آقایان باید توضیح دهند که آیا همشهری یا ایران توسط بخش خصوصی اداره می شوند یا به تازگی ایرنا و ایسنا دیگر از بودجه دولتی ارتزاق نمی کنند.

تناقض گویی مسئولان شهرداری در تعداد سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران

عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدودیت‌ها و طرح‌های ترافیک در گفت‌وگو با شهرنوشت بیان کرد: براساس آخرین تصمیم، سهمیه‌ها در این خصوص حدود ۱۵۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

این درحالی است که طبق لیست منتشر شده سازمان ترافیک تفاوت میزان سهمیه سال 97 و 98 تعداد 40 نفر است که معلوم نیست که این اختلاف در تعداد اعلام شده دلیلش چیست.

سعیدیان فر میزان درخواست خبرنگاران و تعداد مدارک ارسالی را حدود دو هزار و ۶۰ نفر مدارک بیان میکند که بر اساس این آمار باید تعداد سهمیه اختصاصی در سال 98 حداکثر همین دو هزار و 60 نفر باشد که پرتال شهروند من این تعداد را دوهراز و 200 نفر نشان می دهد.

در جای دیگری فرهاد خوانساری، دبیر کارگروه بررسی مدارک و اسناد متقاضیان استفاده از سهمیه طرح ترافیک ویژه خبرنگاران اعلام کرد که سهمیه رسانه‌های عمومی و دولتی یا وابسته به نهادها به طور معمول تا سقف ۲۰ درصد کاهش داشته است که با توجه به آمار اعلام شده باید تعداد سهمیه اختصاص یافته در سال 98 به نسبت سال 97 حدود 450 نفر کمتر باشد که این رقم 40 نفر است.

هرچند پورسیدآقایی در سال گذشته قول داده بود که دیگر اتفاقات سال 97 تکرار نشود اما انگار نحوه تخصیص طرح ترافیک خبرنگاران و محروم ساختن جمع کثیری از اصحاب رسانه از این طرح، علاوه بر اخلال در روند اطلاع رسانی مؤثر اصحاب رسانه، موجب اعتراضات گسترده آنها به عملکرد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به دنبال داشته است

وجود نگاه سیاسی و جناحی در مدیریت توزیع طرح ترافیک

مرتضی بیات، سردبیر فارس در گفت و گو با دانا با عنوان اینکه سال گذشته همین سوء مدیریت و بی عدالتی در نحوه تخصیص سهمیه خبرنگاران وجود داشت گفت: متاسفانه برخی از مسئولان اجرایی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که سابقه بدی هم در ماجرای فتنه ۸۸ دارند نگاه صرف سیاسی و جناحی خود را در مدیریت توزیع طرح ترافیک دخالت داده اند.

بیات با بیان اینکه در سال گذشته علیرغم پافشاری برای انتشار لیست گیرندگان طرح همین آدم ها مخالفت جدی برای شفافیت داشتند گفت: همین تعداد سهمیه ای هم که این خبرگزاری تعلق گرفته با پیگیری ها و پافشاری ها مدیران این رسانه انجام شده است.

وی نگاه سیاسی را در نحوه اختصاص و توزیع طرح در میان رسانه ها کاملا مشهود دانست و افزود: نوعی حقد و بغض نسبت به جریان رسانه ای اصولگرا دیده می شود و متاسفانه در این ماجرا که می بایست روابط عمومی و بخش تعامل با رسانه های شهرداری نقش پر رنگی داشته باشد چون کار تخصصی است به شکل خنده داری این مسئولیت از این معاونت سلب شده است.

دولت و مدیریت شهری نگاه قیبله گرایی دارد

مرتضی خلفی زاده، مدیرسئول خبرگزاری آنا در گفت و گو با دانا با بیان اینکه این اتفاق چیز عجیب و تازه ای نیست گفت: سابقه مدیریت اجرایی جریان اصلاح طلب طی سه دهه اخیر نشان می دهد این جریان کاملا قبیله گراست؛ الان این قبیله گرایی خودش را در ماجرای طرح ترافیک خبرنگاران نشان داده است که همین اتفاق در توزیع یارانه مطبوعات در وزارت ارشاد هم تکرار شده است.

خلفی زاده با اشاره به اینکه متاسفانه نگاه قیبله گرایانه و انتخاباتی در جریان حاکم در دولت و مدیریت شهری وجود دارد گفت: اصالت برای اینها جریان و جناح خودشان است؛ که اگر با آنها باشی حمایتت می کنند و اگر نباشی از همه حقوقت محروم می شوی.

وی با اعلام اینکه این نحوه مدیریت در ماجرای توزیع طرح ترافیک خبرنگاران پیام تخریب جریان منتقد دولت را به بدنه افکار عمومی منتقل می کند گفت: به هیچ عنوان عدالت رعایت نشده است و این وجهه جریان سیاسی اصلاح طلب است که عموما طی دو دهه اخیر ثابت شده با ادبیات انقلاب اسلامی کیلومترها فاصله دارد.

سرپرست خبرگزاری آنا این نحوه برخورد با رسانه ها و خط کشی بین آنها را نمونه کوچکی از یک واقعیت تلخ و بزرگ دانتس و افزود: سوال اینجا است که اینها شعار شفافیت می دهند اما انگار عدالت برای شان معنا و اهمیتی ندارد. چرا این نوع مدیریت توزیع طرح باعث انتقاد رسانه ها شده است؟ طبق آمارهای منتشره چرا میزان سهمیه دو رسانه هم وزن در دو جریان مختلف اینقدر متفاوت است؟ اگر براساس ادعای آقایان طبق آیین نامه و رویه روشن این مهم انجام شده چرا خروجی با این ادعا تطابق ندارد؟

مدیریت شهری با روزنامه فرهیختگان مشکل سیاسی دارد

محمدامین ایمانجانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان در گفت و گو با دانا با بیان اینکه عدالت در موضوع توزیع طرح میان رسانه های جریان ساز و مطرح و غیر آن رعایت نشده است: نگاه قبیله گرایی دولت در این ماجرا حاکم است و رسانه هایی مثل فرهیختگان که در بزنگاه ها و موضوعات ملی از دولت حمایت کرده اند اما همین رسانه هایی که امروز مورد التفات و حمایت دولت قرار گرفته اند در مواضع مورد انتظار دولت و شهرداری ساز ناکوک زدند.

ایمانجانی با اشاره به اینکه این آقایان شعار آزادی بیان و حق نقد رسانه را می دهند گفت: امروز با انتشار این آمار کدام جریان رسانه ای مطرود شده و به حق منطقی و قانونی اش دهن کجی شده است؟ برخی از مسئولان اجرایی معاونت حمل و نقل شهرداری علنا به اعتراض برخی دوستان ما به این نحوه توزیع طرح ترافیک گفته اند که با روزنامه فرهیختگان مشکل سیاسی دارند.

وی ازفود: الان یک ابهام جدی وجود دارد که آیا همه این کسانی که امروز در آمار شهرداری به عنوان گیرندگان طرح ترافیک امضاء شده اند خبرنگار هستند؟ شهرداری می بایست در لیست منتشره سِمت هر فرد را طبق آیین نامه اجرایی مشخص کند که این اتفاق نیفتاده است.

هرچند نگاه سیاسی حاکم بر مجموعه مدیریت شهری و شهرداری تهران علی الخصوص معاونت حمل و نقل در توزیع سهمیه طرح میان رسانه ها کاملا مشهود است اما انتطار می رود بنایر ادعای سازمان ترافیک شهرداری پاسخگوی این حجم از بی عدالتی و ابهامات در اختصاص سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران باشند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست