به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، شمس الله شریعت نژاد درباره علل تغییر کاربری‌ها‌ی گسترده در حوزه کشاورزی،گفت: متاسفانه مدیریت کشوری نمی‌خواهد صنعت کشاورزی در شمال کشور پا برجا و اقتصادیباشد زیرا سیاست‌ها‌ نشان می‌دهند که برخی‌ها‌ علاقمندندشمال کشور تنها محلی برای خوشگذارانی توریست‌ها‌ باشد و این امر به هیچ وجه ممکن منطقی و توجیه پذیر نیست زیرا کشاورزان به شدت در تنگناهای اقتصادی به سر می‌برند.

وی ‌با بیان اینکه اراضی شمال کشور قانونی وغیر قانونی به اشکال مختلف تغییر کاربری می‌دهند، تصریح کرد: تغییر کاربری گسترده اراضی در شمال کشور نتیجه اقتصادی نبودن کشاورزی است زیرا مردم هیچ نوع درآمد اقتصادی ندارند.

وی ادامه داد: کشاورزان در تاریکی بدون چراغ در حرکت هستند زیرا تولید در حوزه کشاورزی در شمال کشور هیچ نوع مزیت اقتصادی برای کشاورزان ندارد.

شریعت نژاد افزود: تجاوز به حریم رودخانه با افزایش قیمت زمین در شمال کشور نیز به مراتب افزایش می‌یابد بنابراین مشخص است که با این اوصاف در زمان بروز حوادث غیر مترقبه خسارتهای احتمالی سیل نیز با افزایش روبرو می‌شود.

نماینده مردم تنکابن در مجلس تصریح کرد:برای ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش آسیب‌ها‌ی اجتماعی الزام آور است که به تولید در صنعت کشاورزی بها داده شود و این در حالی است که تا زمانی به مقوله تولید در حوزه کشاورزی بها داده نشود نمی‌توان انتظار داشت، اقتصاد در حوزه کشاورزی روند کارآمد و پویایی را طی کند.

وی ادامه داد: برخی از مردم در شمال کشور چاره ای به غیر از تغییر کاربری اراضی کشاورزی ندارند زیرا کشاورزان به اندازه کارمندان نیز امید به زندگی ندارند بنابراین بااین اوصاف مجبورند هستند با تغییر کاربری اراضی کشاورزی به نوعی روزگار اقتصادی شان را بگذارنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه ریشه تغییر کاربری گسترده اراضی در شمال کشور، اقتصادی نبودن کشاورزی است یادآورشد: تولید و تولیدکننده در کشور حامی ‌و طرفداری ندارد و این مساله در شان کشاورزان نیست.