همایش بزرگداشت شیخ اشراق در شهرستان خدابنده برگزار شد


همایش بزرگداشت شیخ اشراق در شهرستان خدابنده برگزار شد

زنجان - ایرنا - نخستین روز همایش حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شیخ شهاب الدین سهروردی با حضور چهرهای برجسته عملی و فرهنگی در شهرهای قیدار و سهرورد برگزار شد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این همایش در سخنانی به ویژگی های فلسفه اشراق اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ ما درحال حرکت به سمت نوعی از یونانی‌زدگی در فلسفه بودیم تا اینکه شیخ اشراق ظهور می‌کند و بزرگانی چون سید حسین نصر، هانری کربن و استادانی چون جناب نجفقلی حبیبی نقش این حکیم را در اندیشه ایرانی و اسلامی واحیای تمدنی ما بیشتر روشن کردند.

حسن بخاری قهی اظهارد اشت: سهروردی در حقیقت حکمت قرآنی را ترویج و فرهنگ عظیم ایران باستان را که مبتنی بر حضرت نورالسماوات والارض است، دوباره احیا کرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز گفت: سهروردی کاری کارستان کرد و آثار مختلفی از خود به جای گذاشت و در عصر ما بعد از ترجمه آثار او به فرانسوی به خصوص به همت پروفسور هانری کربن دنیای علم با اندیشه‌های این حکیم بزرگ بیشتر و بهتر آشنا شد.

حجت اله ایوبی افزود: برخی از آثار سهروردی جنبه داستان گونه دارند و این حاکی از آن است که این حکیم عالیقدر به خوبی می‌دانسته که برای سخن گفتن با مخاطبین خود به جهت فهم بیشتر برخی از معارف، باید به زبان داستانی سخن بگوید.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار امیدواری کرد موزه ای بنام شیخ اشراق در شهر سهرورد بنا شود.

به گزارش ایرنا نخستین روز همایش ملی «حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شهاب‌الدین سهروردی (شیخ اشراق)» روز دوشنبه /۷ مرداد/ در شهرهای سهرورد و قیدار دراستان زنجان برگزار شد و امروز / 8 مراد/ نیز قرار است ادامه آن با سخنرانی چهره های برجسته علمی و فرهنگی ملی و بین المللی در تالار شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تهران برگزار شود.

شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی معروف به 'شیخ اشراق' در سال ۵۴۹ هجری در قریه سهرورد از توابع شهرستان خدابنده زنجان چشم به جهان گشود.

سهروردی از برجسته ترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و مؤسس یکی از مهمترین مکتب ها و جریان های فلسفی در اسلام با عنوان «حکمت اشراق» است، او زندگی کوتاه اما پر ثمری داشت و با حیات ۳۸ ساله خود، حیاتی دوباره به حکمت ایرانی بخشید.

رساله ها و داستان های رمزی، بخش مهمی از آثار سهروردی است که شماری از آنها به زبان فارسی و برخی نیز به عربی است؛ از جمله آثار می توان به 'عقل سرخ'، 'آواز پر جبرئیل'، 'صفیر سیمرغ'، 'لغت موران'، ' روزی با جماعت صوفیان '، 'فی حقیقة لعشق'، 'غربةالغربیة'، 'هیاکل النور' و 'کلمة التصوف' اشاره کرد.
در برخی منابع تعداد آثار برجای مانده از شیخ اشراق را ۵۰ مجلد ذکر کرده اند، فهرستی از این آثار را شاگرد و مرید او در 'نزهة الارواح' آورده است.
'حکمت الاشراق 'مهم ترین و معروف ترین کتاب سهروردی است. او در این کتاب که به زبان عربی است به تبیین و تشریح آرای خود پرداخته است. سهروردی در مقدمه این کتاب خواندن آن را به کسانی که تنها جویای حکمت بحثی و استدلالی هستند توصیه نمی کند. او بهره مندی از تابش بارقه های الهی را از شرایط خوانندگان کتاب 'حمکت الاشراق' عنوان کرده است.
'تلویحات'، 'المقاومات' و ' المشارع و المطارحات ' هم از دیگر کتاب های مهم سهروردی به زبان عربی است.
هشتم مردادماه در تقویم کشور به نام حکیم سهروردی رقم خورده و روز بزرگداشت شیخ اشراق نام گذاری شده است.

۳۰۸۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری از حمله ترکیبی موشک‌ الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اسرائیل