قیمت بلیت موزه‌ها 5 برابر شد


قیمت بلیت موزه‌ها 5 برابر شد

رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران با اشاره به اینکه افزایش ٥ برابری قیمت‌ها معقول نیست، در این زمینه توضیح داد:‌ درست نیست هر زمان خواستیم مصوبه‌ای صادر کنیم که این صنعت کم‌رمق را تحت‌ تاثیر قرار دهد. نوشته قیمت بلیت موزه‌ها 5 برابر شد اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

ورودی موزه‌های ایران ۵ برابر شد. گرچه هنوز معلوم نیست این افزایش قیمت برای گردشگران ایرانی چه میزان خواهد بود اما جهش قیمت بلیت موزه‌های ایران صدای فعالان صنعت گردشگری را درآورده است. آنها می‌گویند موزه‌های ایران خدماتی در سطح موزه‌های خارجی ندارند که بخواهند قیمت بلیت‌شان را تا این اندازه بالا ببرند. از سمت دیگر در برخی کشورها مانند انگلیس و آمریکا بازدید از موزه‌ها رایگان است.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی که ترجیح می‌دهد در این‌باره ابراز نظر نکند، می‌گوید که سالانه ١٩‌میلیون ایرانی از موزه‌های کشورشان بازدید می‌کنند. اگر بخواهیم متوسط مبلغ بلیت موزه‌های ایران را چیزی حدود ۴‌ هزار تومان درنظر بگیریم، ایرانی‌ها سالانه چیزی حدود ٧۶‌ میلیارد تومان از درآمدشان خرج موزه‌ها می‌کنند.

ورودی موزه‌ها چند شد؟

«ورودیه موزه‌های ملی، منطقه‌ای، کاخ موزه‌ها و آثار تاریخی (غیرمنقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به مبلغ ۵۰‌ هزار ریال (۵.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ یک‌میلیون ریال (۱۰۰.۰۰۰ تومان) و ورودیه موزه‌های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی-فرهنگی (غیرمنقول) برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به ۴۰‌ هزار ریال (۴.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به ۵۰۰‌ هزار ریال (۵۰.۰۰۰ تومان) افزایش پیدا می‌کند.

این خبری است که انتقاد‌هایی را به این موضوع وارد کرد به‌طوری که رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران از ۵ برابر شدن نرخ ورودی موزه‌ها انتقاد کرد و گفت: «این افزایش یک‌باره، غیرمنطقی و به لحاظ روانی غیرقابل تحمل است».

درحال حاضر بهای بلیت موزه‌ها و آثار تاریخی برای بازدیدکنندگان ایرانی از ۲ هزار تا ۳ هزار تومان و برای بازدیدکننده خارجی از ۸ هزار تا ۲۰ هزار تومان است. مبلغ این تعرفه در موزه ایران باستان برای بازدیدکننده خارجی به ۳۰ هزار تومان می‌رسد و در برخی اماکن مثل قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد، سرجمع هزینه‌ها برای یک بازدید به همراه موزه‌ داخل آن، ۴۳ هزار تومان و در سایت جهانی شوش نرخ این تعرفه ۳۵‌ هزار تومان می‌شود. این مورد برای یکی از مجموعه‌های اصلی کاخ گلستان نیز صادق است که نرخ بازدید از آن برای ایرانی‌ها ۶۵۰۰ تومان و برای خارجی‌، ١٣ هزار تومان است. اما اعمال چنین تغییراتی موجب تغییر رویه گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از موزه‌ها و آثار تاریخی نمی‌شود، چراکه برای توریست‌ها قیمت چندین برابری در انتظارشان است.

محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی در این زمینه می‌گوید: «سالانه ١٩‌ میلیون ایرانی از موزه‌ها و اماکن تاریخی بازدید می‌کنند که این رقم‌های متفاوتی دارد و از ١۵٠٠ تومان تا ۵ هزار تومان تعرفه متفاوت دارد. البته با توجه به اینکه جزییات این مصوبه هنوز تعیین نشده است، باید منتظر ماند تا مشخص شود ما برای گردشگران داخلی با چند ‌درصد افزایش قیمت روبرو هستیم».

او در ادامه درباره افزایش قیمت موزه‌ها و اماکن تاریخی توضیح داد: «در طول ۲۰‌ سال گذشته هیچ افزایشی برای نرخ موزه‌ها نداشتیم که در واقع یک نوع عقب‌افتادگی نسبت به سایر کالاها و خدمات محسوب می‌شود، ‌از سوی دیگر افزایش دوباره‌ قیمت موزه‌ها بیشتر به دنبال افزایش کیفیت ارائه‌ خدمات به گردشگران است، که این‌ کار نیازمند یکسری تمهیدات مانند افزایش قیمت بلیت موزه‌هاست، تا بتوانیم خدمات بیشتری به مخاطبان بدهیم».

البته باید درنظر داشت که این افزایش ۵ برابری قیمت بلیت اماکن تاریخی و کاخ‌ها درحالی اتفاق افتاده است که ارزش پول ملی به شدت کاهش داشته و نرخ ارز نزدیک به ١٢‌ هزار تومان است؛ بنابراین نباید چنین موضوعی چندان دور از ذهن باشد.

با این وجود منتقدان این گرانی می‌گویند درست است که ارزش آثار تمدنی و تاریخی ایران کم‌نظیر است اما کیفیت موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی ما دقیقا با کدام کشورها مقایسه شده‌اند که احساس می‌کنیم ارزان‌تر هستند و از قافله عقب مانده‌ایم و باید به نرخ جهانی ورودی موزه‌ها نزدیک شویم.

آنها می‌گویند موزه‌ها در کشورهایی مثل انگلیس و آمریکا رایگان هستند. اگر خودمان را با کشوری مثل فرانسه مقایسه می‌کنیم، باید بدانیم در این کشور هم بلیت فقط یکسری از موزه‌ها حدود ۱۰ یورو قیمت دارد، سایر موزه‌ها ارزان‌تر هستند. چنین فاصله قیمتی هم بین بازدیدکننده داخلی و خارجی وجود ندارد.

ابراهیم فرج‌پور، رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران با اشاره به اینکه افزایش ۵ برابری قیمت‌ها معقول نیست، در این زمینه توضیح داد:‌ «درست نیست هر زمان خواستیم مصوبه‌ای صادر کنیم که این صنعت کم‌رمق را تحت‌ تاثیر قرار دهد. نمی‌شود که یک‌مرتبه ۲۰‌ هزار تومان را به ۱۰۰‌ هزار تومان تبدیل کنیم. از نظر روانی غیرقابل تحمل است، به‌خصوص برای راهنماهای خارجی که هر‌سال چند نوبت با گروه به ایران سفر می‌کنند، آنها متوجه این تغییرات و فاصله نرخ ورودی بازدیدکنندگان خارجی و ایرانی می‌شوند. برای آنها هیچ‌وقت این فاصله توجیه نداشته است، چه برسد به حالا که یک‌باره قیمت را ۵ برابر کرده‌اند. دقت کنیم به مسائلی که در گردشگری بازدارنده است. تجربه نشان می‌دهد گردشگر با این افزایش یک‌باره قیمت، توجیه نخواهد شد».

منبع: شهروند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت