وضعیت زنان در برخی شاخص‌ها پایین‌تر از مردان است


وضعیت زنان در برخی شاخص‌ها پایین‌تر از مردان است

بجنورد- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: وضعیت زنان در مقایسه با مردان در برخی از شاخص‌ها پایین‌تر است که باید برای جبران آن تلاش مضاعف شود.

بهناز موحدی روز دوشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان شمالی که با حضور دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد اظهار داشت: هم اکنون شاخص فضای ورزش بانوان نیز در مقایسه با مردان بسیار کمتر است که باید در این زمینه تلاش زیادی شود تا این فاصله کمتر شود.

وی بر مشارکت زنان در حوزه سیاسی، اجتماعی و مدیریتی نیز تاکید کرد و گفت: اختصاص ۳۰ درصدی جایگاه مدیران به زنان نیز باید پیگیری شود که آیا تاکنون از این فرصت استفاده شده است؟

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه همچنین گفت: دختران بازمانده از تحصیل دو برابر پسران هستند و ضروری است که این شکاف های جنسیتی برطرف شود.

شاخص شکاف جنسیتی تفاوت های میان دو جنس را در چهار بعد سیاسی، اقتصادی، آموزش و بهداشت بررسی می کند.

سند ارتقای وضعیت زنان در استان خراسان شمالی تصویب شد

به گزارش ایرنا در این جلسه سند ارتقای وضعیت زنان در استان خراسان شمالی با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری به تصویب رسید.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: برنامه ملی سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در سال ۹۶ در کشور در دستور کار قرار گرفت که در این سند وضعیت استان ها به تفکیک سنجیده شده است.

موحدی اظهار داشت: این سند توسط خود استان ها انجام و تمامی داده‌های از زبان خود مردم و کارشناسان این حوزه جمع آوری و راه کارها نیز آورده شده است.

وی گفت: اطلس وضعیت زنان و خانواده در سال ۹۶ تمدید شد و تمرکز بر روی استان ها قرار گرفت.

وی افزود: در سند ارتقای وضعیت زنان در استان خراسان شمالی تمامی مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و سایر حوزه ها پرداخته شده است و مشخص شده که وضعیت استان در شاخص ها چگونه است.

وی با بیان اینکه معاونت زنان نباید برای تمامی زنان کشور نسخه بپیچد اظهار داشت: تمامی مسائل، مشکلات و چالش های خراسان شمالی در این استان احصا و جمع آوری و تمامی راه کارها و پیشنهادها نیز توسط کارشنان بومی ارائه شده است.

وی اظهار داشت: در این سند آمده است که شاخص امید به زندگی زنان خراسان شمالی نسبت به میانگین کشور پایین تر است.

موحدی افزود: همچنین در این سند آمده است که نرخ بارداری نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ سال نیز از سایر استان ها بیشتر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر عدالت جنسیتی تاکید کرد و گفت: این بحث برای اولین بار در کشور تصویب شد که از تمامی دستگاه ها می خواهیم که پیگیر مربوط به امور زنان در ارگان مربوط به خود باشند زیراکه باید فرصت ها بین زنان و مردان رعایت شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری خراسان شمالی نیز در این آئین گفت: ۴۹.۷ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی زن هستند.

ملحیه یغمایی افزود: در سد ارتقای وضعیت زنان استان خراسان شمالی تمامی شاخص ها مورد بررسی قرار گرفته است، مشکلات، محدودیت ها، چالش ها و راهکار برای برون رفت نیز ارائه شده است.

وی اظهار داشت: در این سند آمده است که زنان خودسرپرست نسبت به میانگین کشور بیشتر است، این نرخ در استان خراسان شمالی ۱۳ و در کشور ۱۱ درصد است.

رئیس کمیسیون اجتماعی هم گفت: زنان توانستند ۶۰ تا ۷۰ درصد صندلی های دانشگاه های کشور را به خود اختصاص دهند، هم اکنون باید اراده کنیم تا قدرتمند شویم.

عبدالرضا عزیزی به مشکلات اقتصادی نیز اشاره ای کرد و گفت: از برزیل گوشت وارد کشور می شود، این در حالی است که تولید کننده های زیادی داریم که باید برای خودکفایی تلاش کنند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمد در حوزه تولید به خصوص دامپروری مناسب است افزود: کار تنها پشت میزی نیست، زیرا باید هم اکنون کالاهای اساسی کشور را باید وارد کنیم ما می توانیم حتی بدون تکنولوژی تولیدات زیادی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی نباید برای راه اندازی کسب و کار سخت گیری شود اظهار داشت: روند ها برای اجرای طرح های اشتغال آسان سازی تا بخشی از مشکلات جامعه برطرف شود.

۳۰۰۷/ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا