میرباقری: لوازم التحریر‌های کاغذی گران می‌شوند/90 درصد کاغذ مصرفی کشور وارداتی است/دولت مانع ایجاد نکند، حمایت نمی‌خواهیم


میرباقری: لوازم التحریر‌های کاغذی گران می‌شوند/90 درصد کاغذ مصرفی کشور وارداتی است/دولت مانع ایجاد نکند، حمایت نمی‌خواهیم

در حاشیه دومین نمایشگاه تخصصی بین المللی کاغذ، مقوا، فراورده‌های سلولزی و ماشین آلات مربوطه، نشست خبری با حضور حسن میرباقری، رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ و مقوا و اعضای هیئت مدیره این اتحادیه برگزار شد

میرباقری: لوازم التحریر‌های کاغذی گران می‌شوند/90 درصد کاغذ مصرفی کشور وارداتی است/دولت مانع ایجاد نکند، حمایت نمی‌خواهیم
گروه بازرگانی بازارنیوز: در حاشیه دومین نمایشگاه تخصصی بین المللی کاغذ، مقوا، فراورده‌های سلولزی و ماشین آلات مربوطه، نشست خبری با حضور حسن میرباقری، رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ و مقوا و اعضای هیئت مدیره این اتحادیه برگزار شد که در این نشست میرباقری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

حسن میرباقری در ابتدا، هدف از این نمایشگاه را تجمیع شرکت های فعال در این حوزه بیان کرد و اظهار داشت: ظرفیت تولید نسبت به نیاز و مصرف کشور پایین است؛ بنابراین ما نیاز به واردات داریم. نمایشگاه می‌خواهد شرکت‌ها در این حوزه را در کنار هم جمع کند تا در یک گردهمایی تخصصی، مسائل و مشکلاتشان را مطرح کنند. مسائلی مانند مشکلات تولید، مواد اولیه و غیره.

میرباقری، میزان واردات در بخش کاغذ چاپ و تحریر را بین ۸۵ تا ۹۰ درصد از نیاز بازار دانست و اظهار داشت: با وجود آمار‌های متغیری که در کشور وجود دارد، ما ۸۵ تا ۹۰ درصد کاغذ چاپ و تحریر مورد نیاز کشور را وارد می‌کنیم. اما از لحاظ تناژ، سال ۹۷ نسب به سال ۹۶ بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تن کمتر واردات داشتیم. کل واردات ما به ۳۰۰ هزار تن نمی‌رسد.

رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ و مقوا، اتهامات وارده به خود، درباره احتکار و رانت در واردات را بی اساس دانست و گفت: همه می‌دانیم که در حوزه کاغذ و مقوا، چندین بخش مسئول واردات هستند. یکی از این واردکنندگان نشریات هستند و از آنجا که زور رسانه‌ای و تریبون قوی دارند اتهاماتی را متوجه ما می‌کنند.

وی افزود: واردات، مستلزم گرفتن مجوز است. می‌توان گفت از مرداد سال گذشته عملا هیچ وارداتی توسط بازرگانان صورت نگرفته و هر کس می‌خواسته واردات انجام دهد باید از وزارت‌های ارشاد و صمت مجوز می‌گرفته است.

میرباقری در واکنش به خبر اختصاص ۴ میلیارد دلار ارز برای واردات بخش کاغذ و مقوا در سال ۹۷ گفت: چنین مبلغی را من تا به حال ندیدم. ارزی که دولت برای انواع کاغذ و مقوا تخصیص داد، کمی بیش از یک میلیارد دلار بوده که در بخش کاغذ چاپ و تحریر بانک مرکزی نتوانست به اندازه سال ۹۶ ارز مورد نیاز را تامین کند.

وی درباره افراد واردکننده‌ای که ارز دولتی گرفتند نیز گفت: ما در اتحادیه حدود ۸۵ نفر وارد کننده داریم. عده‌ای از این‌ها به دلیل این که ارز دولتی نتوانستند بگیرند، سال گذشت وارداتی نداشتند. اما در همین بین هم کسانی در سال گذشته ارز دولتی گرفتند که ما تا به حال اسمشان را ندیده بودیم.

رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ و مقوا، در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی افتاد که کاغذ چاپ و تحریر از چرخه تولید خارج شد، گفت:این را خود تولیدکنندگان باید توضیح دهند، ولی به نظر من ما در هر حالت به خارج وابسته ایم. چند کارخانه‌ای هم که در کشور فعالیت می‌کنند، در بخش مواد اولیه به خارج از کشور وابسته اند. احتمالا یکی از دلایل این که تولید کنندگان نتوانستند تولید داشته باشند، نرسیدن مواد اولیه به دلیل افزایش نرخ ارز و تحریم هاست.

وی درباره افزایش قیمت شدید کاغذ در سال گذشته نیز اظهار داشت: یکی از دلایل گرانی‌ها این بود که همانطور که در سال گذشته افزایش قیمت برای همه کالا‌های موجود در کشور وجود داشت، کاغذ هم دچار این افزایش قیمت شد. از طرفی هم نرخ جهانی کاغذ افزایش پیدا کرد. همچنین به دلیل این که بانک مرکزی نتوانست ارز مورد نیاز ما را تامین کند، بازار کاغذ با کمبود واردات و در نتیجه کمبود عرضه هم مواه شد.

وی افزود: فقط ۲۰ درصد از بازار کاغذ چاپ و تحریر، با ارز دولتی وارد کشور شد و ۸۰ درصد مابقی یا با ارز نیمایی یا با ارز آزاد وارد کشور شده است. در این حوزه ما ۳۵۰ هزار تن مصرف در کشور داریم که ۴۰ هزار تن با ارز ۴۲۰۰ و ۳۱۰ هزار تن با ارز نیمایی وارد شده است.

میرباقری از رویه وزارت ارشاد در صدور مجوز برای واردات کاغذ انتقاد کرد و گفت: روند صدور مجوز در وزارت ارشاد به این صورت است که به هرکس که دلش بخواهد و صلاح بداند مجوز می‌دهد. این باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود.

وی راهکار برای ارزان شدن قیمت کاغذ در بازار را تک نرخی کردن نرخ ارز تخصیص یافته به این حوزه دانست و گفت: بهترین راهکاری که الان وجود دارد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای وااردات کاغذ است.

وی افزود: البته ارز ۴۲۰۰ تومانی هم فساد دارد. رانت دارد. این اجتناب ناپذیر است که این اختلاف قیمت ارز دولتی و نیمایی باعث پیدایش امضا‌های طلایی می‌شود، ولی تنها کاری که می‌شود کرد تا قیمت متعادل شود همین تک نرخی کردن است.

میر باقری از افزایش قیمت حتمی لوازم التحریر‌هایی مانند دفتر و دفترچه یادداشت، برای زمان شروع سال تحصیلی خبر داد و گفت: ما همیشه این هشدار را می‌دهیم که برخی از کالا‌ها زمان دار هستند و ما باید از چهار، پنج ماه قبل برای آن برنامه ریزی کنیم. متاسفانه برای سال تحصیلی جدید برنامه ریزی نشده و قطعا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ و مقوا در پایان گفت: ما از دولت حمایت نمی‌خواهیم. نه پول خواستیم و نه چیز دیگری. اگر برای ما مانع ایجاد نکنند، ما چیزی نمی‌خواهیم. البته دولت همکاری داشته است. مثلا با تک نرخی کردن و برداشتن موانع وارداتی در بخش مقوا و کاغذ گلاسه، قیمت این دو کالا، نزول ۵۰ درصدی داشته است.


پایان پیام////

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022