سوالات رایج در مورد کاشت موی طبیعی: پروسه، قبل و بعد، هزینه


عمل کاشت موی طبیعی (hair transplant) ، موها را از پشت و یا کناره‌های سر جدا می‌کند و در ناحیه‌های طاس یا کم‌پشت جلو، بالا یا فرق سر، یا به عبارت دیگر ناحیه‌های دریافت کننده قرار می‌دهد؛ دلیل انتخاب پشت و کنار سر به عنوان ناحیه‌ی اهدا این است که موهای این نقاط دائمی است. موهای پیوند زده شده دائمی است و تا پایان عمر فرد مانند موهای طبیعی رشد...

عمل کاشت موی طبیعی (hair transplant) ، موها را از پشت و یا کناره‌های سر جدا می‌کند و در ناحیه‌های طاس یا کم‌پشت جلو، بالا یا فرق سر، یا به عبارت دیگر ناحیه‌های دریافت کننده قرار می‌دهد؛ دلیل انتخاب پشت و کنار سر به عنوان ناحیه‌ی اهدا این است که موهای این نقاط دائمی است. موهای پیوند زده شده دائمی است و تا پایان عمر فرد مانند موهای طبیعی رشد می‌کند. کاشت ابرو طبیعی یکی دیگر از خدمات کلینیک کاشت مو و ابرو می باشد.

سوالات رایج در رابطه با کاشت

کاشت مو به روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) چگونه انجام می‌شود؟

سوالات رایج در مورد کاشت موی طبیعی: پروسه، قبل و بعد، هزینه

کاشت مو به روش پیوند واحد فولیکولی (Follicular Unit Transplantation) که به اختصار FUT گفته می‌شود، نوعی عمل ترمیمی مو است که در آن، گروه‌های طبیعی متشکل از یک تا چهار تار مو که اصطلاحاً به آنها واحدهای فولیکولی گفته می‌شود، از ناحیه‌ی اهدا به ناحیه‌ی دریافت کننده منتقل می‌شود.

برای انجام دادن عمل کاشت مو به روش FUT، ابتدا پزشک پوست سر را بی‌حس می‌کند، سپس نوار نازکی از بافت را از پشت و یا کناره‌های سر بیمار برمی‌دارد. متخصص صدها تا هزاران واحد فولیکولی را با استفاده از تکنیک جداسازی استریومیکروسکوپیک با دقت از این باریکه‌ جدا می‌کند. همان‌طور که گرفت‌های واحد فولیکولی در حال آماده‌سازی است، پزشک شکاف‌های بسیار کوچکی را در پوست سر ناحیه‌ی دریافت کننده ایجاد می‌کند تا گرفت‌های آماده شده را داخل این شکاف‌ها قرار دهد. چنانچه این تکنیک به دست پزشک مجربی انجام شود، نتیجه‌ای کاملاً طبیعی را به دست می‌دهد، به گونه‌ای که موهای کاشته شده با موهای طبیعی خود بیمار مو نمی‌زند.

کاشت مو به روش استخراج واحد فولیکولی (FUE) چیست؟

سوالات رایج در مورد کاشت موی طبیعی: پروسه، قبل و بعد، هزینه

تصویر: FUE استخراج واحد فولیکولی (۱. پانچ کردن دور فولیکول‌های مو. ۲. استخراج واحدهای فولیکولی. ۳. جمع‌آوری گرفت‌ها. ۴. کاشت گرفت‌ها.)

در روش استخراج واحد فولیکولی (Follicular Unit Extraction) که به اختصار FUE گفته می‌شود، واحدهای فولیکولی یک به یک مستقیماً از سر بیمار استخراج یا جمع‌آوری می‌شود. متخصص در این روش با استفاده از یک وسیله‌ی مخصوص، برش‌های کوچک و دایره‌ای شکلی را روی پوست اطراف واحدهای فولیکولی ایجاد می‌کند و آنها را از بافت اطراف جدا می‌کند. سپس واحد فولیکولی مستقیماً از پوست سر بیمار بیرون کشیده می‌شود، حفره‌ی باز کوچکی که بعد از استخراج فولیکول باقی می‌ماند، به سرعت بهبود می‌یابد و علامت سفید رنگ کوچکی را به جا می‌گذارد.

به نقل از کلینیک زیبایی تفاوت تکنیک FUE با تکنیک FUT، به روش استخراج واحدهای فولیکولی از ناحیه اهدا مربوط می‌شود، همان‌طور که گفته شد در روش FUT، گرفت‌های لازم در ابتدا به صورت باریکه‌ی بلندی از سر برداشته می‌شود و سپس واحدهای فولیکولی زیر استریومیکروسکوپ از این باریکه جدا می‌شود. اما شیوه‌ی ایجاد محل‌های دریافت گرفت در ناحیه‌ی گیرنده و جایگذاری گرفت‌های واحد فولیکولی در هر دو تکنیک FUT و FUE یکسان است.

دکتر ری وودز تکنیک FUE را در دهه ۱۹۹۰ در استرالیا ابداع کرد و راسمن و برنشتاین آن را در سال ۲۰۰۲ در متون تخصصی به جامعه‌ی پزشکی معرفی کردند. دکتر برنشتاین استفاده از این تکنیک را در سال ۲۰۱۱ با بهره‌گیری از تکنولوژی رباتیک شروع کرد و امروزه کلیه‌ی عمل‌های کاشت مو که به روش FUE در کلینیک ما انجام می‌شود، از سرعت، دقت و یکنواختی سیستم کاشت موی رباتیک برخوردار است.

کاشت موی رباتیک چیست؟

واحدهای فولیکولی در روش کاشت موی رباتیک با تکنیک FUE با استفاده از سیستم رباتیک ARTAS جدا می‌شود. سیستم ARTAS رباتی رایانه‌ای مبتنی بر هدایت با تصویر است که فرایند پرزحمت استخراج صدها یا هزاران گرفت را در یک جلسه به صورت خودکار انجام می‌دهد. این روش نسبت به دیگر تکنیک‌های FUE از مزیت دقت و ثبات در استخراج گرفت‌ها برخوردار است. تمامی عمل‌های FUE در کلینیک ما با استفاده از ربات ARTAS انجام می‌شود.

آیا من کاندیدای مناسبی برای عمل کاشت مو هستم؟

بهترین روش برای این که مطمئن شوید آیا کاندیدای مناسبی برای عمل کاشت مو هستید یا خیر، این است که برای ارزیابی به متخصص پوست دارای بورد تخصصی یا جراح پلاستیک متخصص در زمینه‌ی کاشت و ترمیم مو مراجعه کنید. پاسخ این سوال به دلیل ریزش مو، سن، پایداری بانک موی ناحیه‌ی اهدا، شدت و گستردگی ریزش مو، انتظارات بیمار و عامل‌های مهم دیگری بستگی دارد که متخصص تمام آنها را در نظر می‌گیرد.

آیا سن ایده‌آلی برای انجام عمل کاشت مو وجود دارد؟

یکی از موضوعات بحث‌برانگیزی که عموماً در محافل جراحان کاشت مو مطرح می‌شود، سن ایده‌آل کاشت مو است، اما واقعیت این است که یک جواب مشخص و قطعی برای بازه سنی ایده‌آل انجام این عمل وجود ندارد. پژوهش‌ها نشان داده است که چنانچه کاشت مو در مراحل اولیه‌ی ریزش مو انجام شود، بهتر می‌توان ناحیه‌های ریزش مو را پوشاند و ناحیه‌های کم‌پشت شدن موها، قبل از جلب توجه کردن محدود می‌شود.

کاشت مو را به روش FUT انجام بدهم بهتر است یا FUE؟

روش FUT به طور کلی بیشترین تعداد موهای اهدایی را در اختیار می‌گذارد. بنابراین تکنیکFUT بهترین گزینه برای ترمیم ریزش موی گسترده و برای بیمارانی است که استفاده‌ی حداکثری از بانک موی موجود، دغدغه‌ی اصلی‌شان است. این مزیت روشFUT به ماهیت دقیق جداسازی استریومیکروسکوپیک و جمع‌آوری تمام موها از بخش میانی ناحیه‌ی دائمی برمی‌گردد که حداکثر تراکم و پایداری را دارد. اما نقطه ضعف تکنیک FUT این است که جای زخم خطی شکلی را در ناحیه‌ی اهدا به جا می‌گذارد. البته با مدل موی مناسب و عادی می‌توان این جای زخم را به راحتی پوشاند، اما این جای زخم به فرد اجازه نمی‌دهد که موهایش را خیلی کوتاه کند.

تکنیک FUE بیشتر برای بیمارانی مناسب است که می‌خواهند موهایشان را خیلی کوتاه کنند یا نمی‌توانند در دوران نقاهت بعد از عمل، فعالیت‌های بدنی سنگین نداشته باشند. به طور کلی بیماران جوان‌تری که می‌خواهند دست بازتری برای انتخاب مدل مو داشته باشند، تکنیک FUE را ترجیح می‌دهند، حال آن که افرادی که می‌خواهند حداکثر پوشش را به دست بیاورند، تکنیک FUT را انتخاب می‌کنند.

چرا باید به متخصصی مراجعه کنم که کاشت مو را به هر دو روش FUT و FUE انجام می‌دهد؟

پاسخ این سوال در عصر تخصصی امروز ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما همواره بهتر است به متخصصی مراجعه کنید که کاشت مو را به هر دو روش انجام می‌دهد. برای این که از بهترین درمان ممکن برخوردار شوید و به نتیجه‌ی مطلوب برسید، لازم است که متخصص کاشت و ترمیم مو در هر دو روش پیوند واحد فولیکولی (FUT) و استخراج واحد فولیکولی (FUE) تخصص داشته باشد و هر دو تکنیک را به بیماران خود ارائه دهد. دست‌کم پنج دلیل قانع کننده برای مراجعه به چنین متخصص مجربی وجود دارد:

FUT و FUE هر دو روش‌های فوق‌العاده‌ای هستند، اما موارد استفاده‌ی متفاوتی دارند. هر دو روش ممکن است برای یک بیمار مفید باشد. بسیاری از مهارت‌های لازم برای انجام این دو تکنیک با هم همپوشی دارد. متخصصینی که هر دو روش را ارائه می‌دهند، معمولاً تجربه‌ی بیشتری دارند. در صورت ممکن بودن انجام هر دو روش، امکان اتخاذ تصمیم‌های بهتر وجود دارد.

آیا جراحی کاشت مو واقعاً روش موثری است؟

کاشت مو معمولاً موفقیت‌آمیزتر از مصرف فراورده‌های بدون نسخه‌ی ترمیم مو است. بااین حال عامل‌های زیر نیز باید در نظر گرفته شود:

ده تا هشتاد درصد از موهای کاشته شده ظرف سه تا چهار ماه به طور کامل رشد می‌کند. موهای کاشته شده نیز مانند موهای طبیعی به مرور زمان کم‌پشت می‌شود. کاشت مو برای بیماران دارای فولیکول‌های موی غیرفعال چندان موثر نیست؛ فولیکول موی غیرفعال به کیسه‌هایی زیر پوست گفته می‌شود که معمولاً حاوی مو است، اما دیگر توانایی رویش موی جدید را ندارد.

از طرفی کاشت مو برای همه مناسب نیست. کاشت مو عمدتاً برای ترمیم موهای افرادی انجام می‌شود که موهایشان به طور طبیعی ریخته یا کم‌پشت شده است یا موهایشان را در اثر سانحه از دست داده‌اند.

اکثر عمل‌های کاشت مو با استفاده از موهای موجود خود بیمار انجام می‌شود، بنابراین این روش برای درمان عارضه‌های زیر مناسب نیست:

طاسی و کم‌پشتی گسترده‌ ریزش مو به دلیل شیمی درمانی یا مصرف داروهای دیگر وجود جای زخم ضخیمی که بعد از آسیب‌دیدگی روی سر باقی مانده است.

هزینه جراحی کاشت مو چقدر است؟

هزینه عمل کاشت مو به تعداد گرفت‌های کاشته شده و تکنیک عمل (FUT یا FUE) بستگی دارد.

آیا جراحی کاشت مو هم روی زنان و هم روی مردان قابل انجام است؟

سوالات رایج در مورد کاشت موی طبیعی: پروسه، قبل و بعد، هزینه

ریزش موی زنانه به اندازه‌ی ریزش موی مردانه شایع است، اما الگوی ریزش مو در مردان و زنان با هم متفاوت است. درهر حال کاشت مو همانند کاشت ابروی طبیعی برای خانم ها محدودیت جنسی ندارد.

من به چند عمل یا چه تعداد گرفت نیاز دارم؟

شرایط بیماران با هم متفاوت است، بنابراین روش‌های جراحی آنان نیز مانند هم نخواهد بود و طرح درمان با توجه به بافت و کیفیت موهای هر بیمار تعیین می‌شود. موهای زبرتر به تعداد گرفت‌های کمتری نیاز دارند، اما برای ترمیم موهای نرم‌تر و نازک‌تر، تعداد گرفت‌های بیشتری مورد نیاز است.

آیا جراحی کاشت مو دردناک است؟

جراحی کاشت مو در حالت ایده‌آل دردناک نیست. اما پزشکان عمل را همواره تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌دهند تا میزان درد و ناراحتی احتمالی بیمار حین عمل به حداقل برسد.

آیا جراحی کاشت و ترمیم مو نیاز به بستری شدن دارد؟

جراحی کاشت مو به هیچ وجه نیازی به بستری شدن ندارد. بیماران می‌توانند دوران نقاهت را در کمال آرامش در خانه طی کنند یا حتی فعالیت‌های روزمره‌شان را بعد از عمل دنبال کنند.

جراحی کاشت مو چه خطرات و عوارضی دارد؟

عوارض کاشت مو بسیار نادر است و خطرات احتمالی آن بستگی به وضعیت بیمار دارد. چنانچه موهای اهدایی لازم برای پیوند از خود بیمار گرفته شده باشد، بعید است که خطر پس زدن یا حتی عفونت وجود داشته باشد.

آیا لازم است که موها را قبل از عمل کوتاه کرد؟

موهای ناحیه‌ای را که قرار است فولیکول‌ها از آنجا جدا شود، باید تا حد یک میلی‌متر کوتاه کنید. چنانچه بیمار موهای بلندی داشته باشد و درمان جزئی باشد، می‌توان فقط مقطع طولی را تراشید تا بعد از عمل جلب توجه نکند.

جراحی کاشت مو چقدر طول می‌کشد؟

جلسات کوتاه‌تر FUT که به کمتر از ۸۰۰ گرفت نیاز دارد، تقریباً چهار ساعت زمان می‌برد، اما جلسات طولانی‌تر (۲۵۰۰ گرفت یا بیشتر) کل روز را طول می‌کشد. عمل‌های طولانی FUE را می‌توان در دو روز انجام داد. مدت زمان عمل عمدتاً به تعداد گرفت‌های مورد نیاز برای کاشت بستگی دارد.

بلافاصله بعد از اتمام عمل چطور به نظر می‌رسم؟

سوالات رایج در مورد کاشت موی طبیعی: پروسه، قبل و بعد، هزینه

ناحیه‌ی درمان به مدت ۷ ـ ۱۰ روز بعد از عمل، متورم و کمی قرمز خواهد بود. رویه‌های کوچک زخم در نقاط کاشت مو به مدت دو هفته قابل مشاهده است.

چه مدت بعد از عمل می‌توانم در محل کار حاضر شوم؟

جواب این سوال به خود بیمار بستگی دارد. معمولاً به بیماران توصیه می‌شود که حداقل سه روز مرخصی بگیرند. بااین حال از یاد نبرید که ورم و رویه‌های زخم تا هفت روز مشخص خواهد بود.

تاثیر درمان چند وقت بعد از عمل مشخص می‌شود؟

موهای کاشته شده در دو هفته‌ی اول بعد از درمان می‌ریزد، این ریزش صحیح‌ترین و طبیعی‌ترین واکنش است. موهای ریخته شده به تدریج شروع به رشد خواهد کرد. تقریباً بیست درصد از رویش مجدد موها بعد از گذشت چهار ماه مشهود است و ۶۰ ـ ۷۰ درصد دیگر نیز ظرف هشت ماه رشد خواهد کرد. بیماران برای مشاهده‌ی نتیجه‌ی نهایی باید حدوداً یک سال صبر کنند.

دوره التیام بعد از عمل چقدر طول می‌کشد؟

قرمزی و پوسته پوسته شدن بعد از درمان طبیعی است. برخی بیماران در هفته‌ی نخست بعد از جراحی با ورم روبرو می‌شوند. کاشت مو بعد از گذشت ده روز دیگر قابل تشخیص نخواهد بود. گرفت‌های واحد فولیکولی کاشته شده بعد از ده روز دائمی می‌شود.

دوران بهبود بعد از عمل چگونه است؟

کامل شدن عمل کاشت مو به روش‌های FUT و FUE چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد، مدت زمان عمل به کاری بستگی دارد که توسط جراح انجام می‌شود. درهر حال بیماران همان روز عمل به خانه برمی‌گردند.

جراح پانسمان را بعد از اتمام جراحی با احتیاط باز می‌کند. چون ناحیه‌ی درمان متورم است، ممکن است جراح تریامسینولون را برای کاهش ورم تزریق کند.

بیماران درد و ناراحتی را در ناحیه‌ی اهدا و دریافت کننده حس می‌کنند. جراح داروهای زیر را برای چند روز آینده تجویز می‌کند:

داروهای مسکنی مانند ایبوپروفن (ادویل) آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت داروهای ضدالتهابی مانند استروئیدهای خوراکی برای کاهش ورم داروهایی مانند فیناستراید (پروپشیا) یا ماینوکسیدیل (روگین) برای تحریک رشد مو

توصیه‌های مربوط به مراقبت بعد از کاشت مو چیست؟

سوالات رایج در مورد کاشت موی طبیعی: پروسه، قبل و بعد، هزینه

موهایتان را تا چند روز بعد از عمل نشویید و تا چند هفته فقط از شامپوهای ملایم استفاده کنید. پس از گذشت سه روز می‌توانید در محل کار حاضر شوید یا فعالیت‌های معمول را از سربگیرید. برس یا شانه را تا سه هفته بعد از عمل، روی گرفت‌های جدید فشار ندهید. تا وقتی پزشک اجازه نداده است، کلاه سرتان نگذارید و لباس جلوبسته نپوشید. ورزش کردن به مدت یک هفته ممنوع است.

اگر موهایتان ریخت، اصلاً نگران نشوید، این ریزش بخشی از فرایند کاشت مو است. همچنین موهای کاشته شده ممکن است تا چند ماه دقیقاً مانند موهای اطراف رشد نکند و با آنها همخوانی کامل نداشته باشد.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...