کنوانسیون «رژیم حقوقی خزر» قرارداد نیست/ باید به تصویب مجلس برسد


کنوانسیون «رژیم حقوقی خزر» قرارداد نیست/ باید به تصویب مجلس برسد

عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید گفت: کنوانسیون رژیم حقوقی خزر قرارداد نیست و باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی سؤال عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه از وزیر امور خارجه در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر در دستور کار قرار گرفت.

حسین زاده در این خصوص، گفت: آنچه حافظه تاریخی ملت ایران است به ما حق می دهد که نسبت به رژیم روسیه بدبین باشیم. قراردادهای تاریخی به ما اجازه می دهد که تمامی این کنوانسیون ها و قراردادهایی که بسته می شود را با تردید جدی مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: کشورهای همسایه به دنبال چه چیزی هستند و چه مخاطره ای را احساس کرده اند؟ اهداف پشت پرده این کشورها برای تصویب این کنوانسیون چیست؟ ظرف زمانی و مکانی این کنوانسیون دقیقا در چه زمان و چه مکانی بوده است؟

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس تاکید کرد: شما فرمودید در حوزه دریایی، ما تفاهم کرده ایم که دو قدرت نظامی خارجی در دریای خزر حضور پیدا نکنند که این به معنای حضور قدرت نظامی داخلی در دریای خزر است. سؤال این است که تقابل نظامی کشورهای حوزه دریای خزر چگونه خواهد بود؟

حسین زاده در خصوص حوزه اکتشاف و استخراج نفت نیز، گفت: شما گفتید در این خصوص هنوز رژیم حقوقی دقیقی تدوین نشده است، در حالی که کشورهای همسایه اکتشاف و استخراج نفت را آغاز کرده اند، علاوه بر این در حوزه موضوعات زیست محیطی هنوز سهم کشورهای همسایه مشخص نیست.

وی با بیان اینکه کشور روسیه حمایت های استراتژیک در مواقع خاص از ما کرده است اما منافع تجاری مورد نظر را نیز به دست آورده است، اظهار داشت: اگر کشورهای دیگر منافع ملی خود را در نظر می گیرند، ما نیز باید منافع ملی خودمان را مدنظر قرار دهیم.

این نماینده مجلس اظهارداشت: طبق اصل ۷۸ قانون اساسی کمترین تغییرات در خصوص مرزی ایران غیرممکن است و حتما باید در مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته شود و نیازمند چهار پنجم رأی موافق نمایندگان است.

حسین زاده گفت: شما در صحبت هایتان مسائل مالکیتی را بیان کردید، سؤال من این است که چه دلیلی دارد که امروز برخلاف منشور ملل متحد ما باید در حق حاکمیتی خود به نسبت چهار کشور، حق برابر داشته باشیم. حق حاکمیتی ۵۰ درصدی ایران باید لحاظ شود و حق حاکمیت کشورهای تجزیه شده شوروی باید بین آنها تقسیم شود.

وی ادامه داد: بخشی از دریای خزر مشاع در نظر گرفته شده است، آیا در آینده این سرقفلی برای روسیه و دیگر کشورها حق مالکیت ایجاد نمی کند؟

این نماینده مجلس در خصوص ظرف زمانی تدوین این کنوانسیون، گفت: وزارت امور خارجه در برجام و پسابرجام با قدرت کامل حضور پیدا کرد اما موضوع اساسی این است که در این ظرف زمانی که در داخل و خارج کشور تحت فشار بودیم آیا موقعیت مناسبی بود برای قرار گرفتن پشت میز مذاکره با کشوری که هر چقدر با ما دوست باشد اما بیشتر از آن به دنبال منافع خود است.

حسین زاده با بیان اینکه این کنوانسیون به هیچ وجه قرارداد نیست و نیازمند چهارپنجم رأی نمایندگان است، گفت: اگر این کنوانسیون در مجلس تصویب نشود، تدبیر شما چیست؟ باید نسبت به حق مشاع و حق حاکمیت ایران ابهام زدایی شود تا این ابهام ایجاد نشود که ما در شرایط حساس کنونی به دنبال امتیازدهی به روسیه و دیگر کشورها هستیم.


به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی سؤال عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه از وزیر امور خارجه در خصوص رژیم حقوقی دریای خزر در دستور کار قرار گرفت.

حسین زاده در این خصوص، گفت: آنچه حافظه تاریخی ملت ایران است به ما حق می دهد که نسبت به رژیم روسیه بدبین باشیم. قراردادهای تاریخی به ما اجازه می دهد که تمامی این کنوانسیون ها و قراردادهایی که بسته می شود را با تردید جدی مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: کشورهای همسایه به دنبال چه چیزی هستند و چه مخاطره ای را احساس کرده اند؟ اهداف پشت پرده این کشورها برای تصویب این کنوانسیون چیست؟ ظرف زمانی و مکانی این کنوانسیون دقیقا در چه زمان و چه مکانی بوده است؟

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس تاکید کرد: شما فرمودید در حوزه دریایی، ما تفاهم کرده ایم که دو قدرت نظامی خارجی در دریای خزر حضور پیدا نکنند که این به معنای حضور قدرت نظامی داخلی در دریای خزر است. سؤال این است که تقابل نظامی کشورهای حوزه دریای خزر چگونه خواهد بود؟

حسین زاده در خصوص حوزه اکتشاف و استخراج نفت نیز، گفت: شما گفتید در این خصوص هنوز رژیم حقوقی دقیقی تدوین نشده است، در حالی که کشورهای همسایه اکتشاف و استخراج نفت را آغاز کرده اند، علاوه بر این در حوزه موضوعات زیست محیطی هنوز سهم کشورهای همسایه مشخص نیست.

وی با بیان اینکه کشور روسیه حمایت های استراتژیک در مواقع خاص از ما کرده است اما منافع تجاری مورد نظر را نیز به دست آورده است، اظهار داشت: اگر کشورهای دیگر منافع ملی خود را در نظر می گیرند، ما نیز باید منافع ملی خودمان را مدنظر قرار دهیم.

این نماینده مجلس اظهارداشت: طبق اصل ۷۸ قانون اساسی کمترین تغییرات در خصوص مرزی ایران غیرممکن است و حتما باید در مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته شود و نیازمند چهار پنجم رأی موافق نمایندگان است.

حسین زاده گفت: شما در صحبت هایتان مسائل مالکیتی را بیان کردید، سؤال من این است که چه دلیلی دارد که امروز برخلاف منشور ملل متحد ما باید در حق حاکمیتی خود به نسبت چهار کشور، حق برابر داشته باشیم. حق حاکمیتی ۵۰ درصدی ایران باید لحاظ شود و حق حاکمیت کشورهای تجزیه شده شوروی باید بین آنها تقسیم شود.

وی ادامه داد: بخشی از دریای خزر مشاع در نظر گرفته شده است، آیا در آینده این سرقفلی برای روسیه و دیگر کشورها حق مالکیت ایجاد نمی کند؟

این نماینده مجلس در خصوص ظرف زمانی تدوین این کنوانسیون، گفت: وزارت امور خارجه در برجام و پسابرجام با قدرت کامل حضور پیدا کرد اما موضوع اساسی این است که در این ظرف زمانی که در داخل و خارج کشور تحت فشار بودیم آیا موقعیت مناسبی بود برای قرار گرفتن پشت میز مذاکره با کشوری که هر چقدر با ما دوست باشد اما بیشتر از آن به دنبال منافع خود است.

حسین زاده با بیان اینکه این کنوانسیون به هیچ وجه قرارداد نیست و نیازمند چهارپنجم رأی نمایندگان است، گفت: اگر این کنوانسیون در مجلس تصویب نشود، تدبیر شما چیست؟ باید نسبت به حق مشاع و حق حاکمیت ایران ابهام زدایی شود تا این ابهام ایجاد نشود که ما در شرایط حساس کنونی به دنبال امتیازدهی به روسیه و دیگر کشورها هستیم.

کد خبر 4679555

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر