روش صحیح نگهداری از پنیر


روش صحیح نگهداری از پنیر

در حالت ایده آل زمانی که قصد خرید هر نوع از پنیر را دارید، بهتر است آن را به اندازه‌ای تهیه کنید که طی چند روز آینده مصرف می‌شود.

روش صحیح نگهداری از پنیر
اگر به هر دلیل پنیر بیش از حد مورد نیاز چند روزه در دسترس بود، چگونه باید آن را نگهداری کرد؟ پنیر‌ها با توجه به بافتشان روش نگهداری متفاوتی دارند، پس پیشنهاد می‌شود در ادامه مطلب روش صحیح نگهداری از پنیر را مطالعه کنید.

بسته‌بندی اولیه پنیر

اگر پنیر خریداری شده درون پلاستیک پیچیده شده است و بسته‌بندی پلاستیکی دارد، بهتر است بعد از رسیدن به خانه بسته‌بندی‌اش را جدا کنید. اگر پنیر را از مغازه یا فروشگاهی تهیه کردید که آن را درون کاغذ پیچیده است، می‌توانید پنیر را تا چند روز با همان بسته‌بندی کاغذی نگهداری کنید. استفاده از کاغذ موجب تبادل هوا بین پنیر و محیط می‌شود و در عین حال آن را خشک هم نمی‌کند.

باکس نگهداری از پنیر

یکی از گزینه‌های نگهداری این است که پنیر را در باکس و جعبه مخصوص پنیر نگهداری کنید. این باکس مخصوص که معمولاً به شکل قفسه کوچک چوبی با در شیشه‌ای ساخته می‌شود، می‌تواند از پنیر محافظت کند و آن را در رطوبت ۷۵ درصد قرار دهد. در این جعبه چوبی جریان هوا نیز وجود دارد. جعبه پنیر را می‌توانید درون کابینت یا یخچال نگهداری کنید.

نگهداری از پنیر نرم

زمانی که می‌خواهید پنیر نرم یا نیمه نرم را نگهداری کنید، در بهترین حالت باید آن را درون کاغذ بپیچید. البته استفاده از کاغذ مومی یا پوستی هم مجاز است، ولی در اولویت‌های بعدی قرار دارند. کاغذ اصطلاحاً به نفس کشیدن پنیر کمک می‌کند، پس موجب حفاظت آن می‌شود، ولی در عین حال مقدار کمی هوا را نیز از بافت کاغذ فیلتر می‌کند.

پنیر‌های نرم باید کمی در معرض هوا قرار بگیرند تا مرطوب و شل نشوند. اگر این نوع پنیر را درون کیسه پلاستیکی نگهداری کنید، به دلیل عرق کردن کیسه و به دام افتادن رطوبت درون آن، بافت پنیر نرم‌تر می‌شود. در این صورت بافت و طعم پنیر از بین می‌رود.

اگر می‌خواهید پنیر را درون یخچال قرار دهید، می‌توانید از ظرف مخصوص پنیر با درب شیشه‌ای گنبدی شکل استفاده کنید. در این محیط پنیر محیط مناسب خود را به وجود می‌آورد و همیشه رطوبت کافی را در اختیار دارد.

نگهداری از پنیر سفت

بعضی از پنیر‌ها بافت سفت‌تری دارند و برای نگهداری‌شان نیازی نیست نگران رطوبت باشید. نگهداری از این پنیر‌ها درون یخچال باعث خشک‌تر شدنشان می‌شود. پس برای اینکه از این حالت جلوگیری شود، می‌توانید از کاغذ مومی یا پوستی استفاده کنید. آن را محکم بپیچید و چسب بزنید.

اگر مدلی از پنیر سفت را خریداری کرده‌اید که مصرف بیشتری دارد و با فواصل کوتاه‌تر به سراغش می‌روید، می‌توانید آن را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید یا درون ظرف شیشه‌ای دردار یا زیپ کیپ نگهداری کنید.

پنیر را در چه دمایی باید نگهداری کرد؟

برای این منظور نباید دما‌های بسیار سرد را در نظر بگیرید. بهترین دما برای نگهداری از پنیر ۴ تا ۱۱ درجه سانتی‌گراد است. شاید دمای یخچال شما از این محدوده دمایی سردتر باشد. در این حالت به عنوان راه حل بهتر است پنیر را در کشوی یخچال نگهداری کنید چرا که معمولاً گرم‌تر از باقی قسمت‌های یخچال است.

اگر در آشپزخانه‌تان فضای خنکی در اختیار دارید، می‌توانید پنیر را در آن قسمت قرار دهید. البته دما در اغلب آشپزخانه‌ها نوسان دارد و به ندرت می‌توان فضای مناسب برای نگهداری از پنیر خارج از یخچال را پیدا کرد. اگر هم مکان مناسب را پیدا کردید و قصد داشتید پنیر را در محیط آشپزخانه قرار دهید، باید آن را از دسترس انواع حشرات دور نگه دارید و همچنین مراقب باشید تا در معرض هوای زیاد قرار نگیرد. پس می‌توانید از ظرف پنیر با درب گنبدی شکل استفاده کنید، ولی از طرفی ممکن است با گرم شدن دما باعث خراب شدن پنیر شود. پس به یاد داشته باشید که این ظروف برای نگهداری مدت طولانی مناسب نیستند. به جای آن می‌توانید یک پارچه نازک روی پنیر قرار دهید یا از ظروف مشبک استفاده کنید.

نگهداری از پنیر درون فریزر توصیه نمی‌شود، ولی اگر مجبور به این کار شدید، بهتر است پنیر را فقط برای پخت و پز مورد استفاده قرار دهید چرا که بافت آن برای مصرف مستقیم مناسب نخواهد بود.

چه زمانی دوره مصرف پنیر تمام شده است؟

اگر پنیر کپک زده باشد، می‌توانید قسمت کپک زده را جدا کنید و قسمت سالم باقی‌مانده را درون کاغذ یا پلاستیک جدید بپیچید. زمانی که مشاهده کردید روی پنیر سفت لکه سفیدی تشکیل شده یا اگر به اندازه سنگ سفت شده است، یعنی خشکی آن به حد بسیار رسیده است. سعی کنید قسمت سفید را جدا کنید شاید بخش زیرین آن هنوز قابل مصرف باشد.

در مورد پنیر نرم اگر قسمتی از آن برآمده یا ترک خورده باشد، دوره مصرفش گذشته است. آن را بو کنید؛ اگر بویی شبیه به آمونیاک استشمام کردید که درون بینی‌تان نفوذ می‌کند، پس احتمالاً طعمش هم تغییر کرده است. پنیر‌های بسیار قدیمی را حتی اگر درون یخچال نگهداری شده‌اند، مصرف نکنید.
منبع:برترین ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز