ارزش عبادت‌ها به میزان معرفت افراد است


ارزش عبادت‌ها به میزان معرفت افراد است

تهران- ایرنا- موسس و استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قائم (عج) چیذر تهران با تاکید بر اهمیت معرفت در عبادت اظهار داشت: هر کس به نوعی با زیارت ائمه معصومین و حج عبادت می‌کند؛ اما ارزش همه این عبادت‌ها به میزان معرفت افراد بستگی دارد، از این‌رو همه یکسان نیستند و این امر حتی درباره انبیا صدق می‌کند.

به گزارش سازمان جهاد دانشگاهی تهران آیت الله علی اصغر هاشمی علیا در نشست با شماری از مدیران این سازمان با استناد به روایتی از حضرت عیسی (ع) گفت: حواریون از حضرت عیسی پرسیدند با چه کسانی باید هم‌نشینی کرد که ایشان برای هم‌نشینان سه ضرورت برشمردند؛ کسانی که دیدار آن‌ها فرد را به یاد خدا ‌آورد، افرادی که گفتمان آن‌ها علمی و سرشار از معارف باشد و کسانی که عملشان فرد را به آخرت ترغیب می‌کند.

ارزش همه عبادت‌ها به میزان معرفت افراد است

موسس حوزه علمیه قائم (عج) چیذر ادامه داد: تنها راه سعادت بشر طی مسیر کمال، از طریق ایمان و کسب معرفت است و افراد همواره به ‌واسطه معرفت به مقام رفیع رسیده‌اند، هر کسی به نوعی با زیارت ائمه معصومین و حج عبادت می‌کند اما ارزش همه این عبادت‌ها به میزان معرفت افراد بستگی دارد از این‌رو همه آن‌ها در عبادت کردن یکسان نیستند حتی این مورد درباره انبیا هم صدق می‌کند.

آیت الله هاشمی علیه با بیان این‌که برای کمالات الهی نمی‌توان محدودیتی قائل شد،‌گفت: اگر انسان بتواند در ایمان خالص‌تر باشد این به معنای رسیدن به کمال انسانی است.

استاد مبرز اخلاق با بیان این‌که از فضایل اخلاقی انسان توکل به خداوند متعال است، خاطرنشان کرد: مرحوم محمدحسن ممقانی در کتاب خود در توصیه به فرزندش می‌گوید فرزندم خدا تو را مقرر دارد به خیر دنیا و آخرت، در همه امور بر خدا توکل داشته باش و به عنایت الهی اطمینان. هر رحمت از سرچشمه عنایت و لطف حق است (همه امور تحت قضای الهی است).

آیت‌الله هاشمی علیا با اشاره به دعای روز جمعه گفت: در این دعا از خدا می‌خواهیم بلا را از ما و بستگانمان دور کند، بلا بر دو نوع است؛ یکی بلایی که مقدر نشده است و دیگری بلاهای مبرم است دست خدا هیچ وقت برای دفع بلا بسته نیست.

وی با بیان این‌که مجاری امور در دست خداست، خاطرنشان کرد: انسان با توکل به خدا از غم رهایی می‌یابد؛ اما متأسفانه امروز زندگی‌ها طوری شده که غم مستولی است حال آن‌که با توکل به خداوند می‌توان به آرامش رسید.

این استاد مبرز اخلاق با تأکید بر اهمیت قضای الهی در سرنوشت انسان‌ها گفت: گاهی انسان در کاری سعی می‌کند اما قضای الهی آن‌را برای فرد مقدر نمی‌کند یا برعکس انسان با کوچکترین تلاشی به هدف می‌رسد چون خواست و اراده خداوند بر آن قرار گرفته است.

آیت‌الله هاشمی‌علیا افزود: بنابراین اگر فرد سعی نکند، قضای الهی هم بر آن نباشد، اتفاقی نمی‌افتد در حالت دوم سعی بر انجام آن شده اما قضای الهی برایش مقدر نکرده در این شرایط دوباره اتفاقی رخ نمی‌دهد، در حالتی دیگر سعی و قضای الهی هر دو بر انجامش بوده که در این حالت اتفاق می‌افتد و در نهایت اگر تلاشی نباشد اما قضای الهی بر آن مقدر باشد، نتیجه حاصل می‌شود.

وی با بیان این‌که حصول مراد بدون سختی تنها با قضای الهی امکانپذیر است، گفت: در آیه شریفه‌ای آمده که اکثر مردم به خداوند ایمان نمی‌آورند جز توأم با شرک خفی. در حالیکه ایمان واقعی و خالص کمال انسان را در پی دارد.

توجه به غیرخدا نوعی شرک است

تولیت حوزه علمیه قائم (عج) توجه به غیر را نوعی شرک برشمرد و افزود: در آیات و روایات بر ترک غیر، سفارش بسیار شده است، اعتماد به غیر خدا به مثابه اعتماد به پشه و عنکبوت است حال آن که اسباب را خداوند قرار داده؛ البته در مواقعی هم خداوند بدون سبب کاری را به سرانجام می‌رساند چون بنای خداوند بر قدرت‌نمایی نیست.

آیت‌الله هاشمی‌علیا با بیان این‌که امور عالم بدون سبب واقع نمی‌شود، گفت: اما این طور نیست که خود انسان سبب آن باشد، سبب‌ساز اصلی خداوند است؛ به‌عنوان مثال در ماجرای ذبح اسماعیل خداوند سبب یعنی برندگی چاقو را گرفت.

وی در ادامه با اشاره به داستان حضرت یوسف (ص) در قرآن تصریح کرد: یوسف در دوران زندانی بودنش از غیر خدا خواسته‌ای داشت از این‌رو طول مدت زندانی او به هفت سال رسید چون توسل به غیر خدا نوعی شرک است.

این استاد مبرز اخلاق گفت: خداوند به یوسف گفت چرا به غیر از من استغاثه کردی اگر از من استعانت می‌خواستی از زندان رهایی می‌یافتی حال آن‌که تو از بنده‌ من درخواست داشتی. زمانی جبرئیل بر حضرت یوسف وارد شد و او پرسید چه کسی تو را از چاه نجات داد؟ او گفت مشیت الهی، جبرئیل هم پاسخ داد در این زمان هم مشیت الهی نجاتت می‌دهد.

آیت‌الله سید علی‌اصغر هاشمی‌علیا موسس حوزه علمیه چیذر است و سابقه شش‌دهه‌ای تربیت برترین طلاب علوم دینی همچنین فعالیت و مبارزه علیه نظام ستم‌شاهی را دارد. وی ‌اکنون در کنار تولیت حوزه علمیه قائم (عج) چیذر تهران، دروس اخلاق و خارج فقه را تدریس می‌کند و امام جماعت مسجد جامع قائم (عج) چیذر نیز هست.

جمال رحیمیان معاون فرهنگی، مهندس حمید هاشمی معاون پژوهشی و حمیدرضا عبداللهی مدیر حوزه ریاست و روابط‌عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران در این دیدار با آیت‌الله سید علی‌اصغر هاشمی‌علیا حضور داشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید