به گزارش خبرنگار طبنا(خبرگزاری سلامت)، سعید نمکی صبح دوشنبه در افتتاحیه دوره آموزشی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر که در ساختمان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: بیشترین آمار مرگ و میر در کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است و همین موضوع سبب شده که برنامه ریزی‌های خود را بر این اساس تدوین کنیم.

وی با اشاره به شیوع بیماری‌های غیرواگیر به عنوان معضل امروز جوامع، گفت: ۳۸۰ هزار مرگ در سال گذشته رخ داده که ۳۱۳ هزار مورد مربوط به بیماری‌های غیرواگیر بوده و تنها فشار خون بیش از ۱۰۰ هزار مرگ را رقم زده است.

وزیر بهداشت با اشاره به هزینه‌های شیمی‌درمانی برای سیستم سلامت کشور، خاطر نشان کرد: متاسفانه هزینه شیمی‌درمانی بسیار بالا است و بیش از ۵۰۰ دلار هزینه روی دست بیمار و حوزه سلامت می‌گذارد.

نمکی با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور، افزود: اجرای این برنامه برای بیش از ۳۰ میلیون نفر رخ داد که تاکنون در دنیا چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی اضافه کرد: در این طرح مشخص شد بیش از دو میلیون نفر به فشار خون مبتلا شده‎اند که خودشان نمی‌دانستند و ۱۰ میلیون نفر نیز در آستانه ابتلا هستند که آگاه سازی آنها می‌تواند سبب پیشگیری از عوارض فشار خون داشته باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به شناسایی بیماران جدید مبتلا به فشار خون، گفت: کنترل و آموزش بیماری این افراد، می‌تواند از هزینه‌های سلامت بکاهد.

وی در عین حال به این نکته اشاره کرد که وزارت بهداشت نمی‌تواند به تنهایی در کنترل بیماری‌های غیرواگیر موفق باشد و افزود: ما برای گروه‌های مختلف هدف، بسته‌های آموزشی متفاوتی تهیه خواهیم کرد زیرا کشور ما دارای اقلیم‌ها و خرده فرهنگ‌های متفاوت است.