به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، دکتر افشین استوار در آیین رونمایی سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری در ایران، اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر درحال حاضر، مهمترین تهدیدکننده سلامت در جهان و همینطور در ایران محسوب می‌شود. بیش از ٨٠ درصد مرگ و میر در کشور به علت بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهد و از این میزان، بیش از سه چهارم موارد به علت ۴ بیماری اصلی بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطانها و بیماری‌های مزمن تنفسی است.

وی افزود: وزارت بهداشت مصمم است که بار بیماری‌های غیرواگیر را در کشور از طریق اجرای برنامه‌های موثر و هزینه اثربخش کاهش دهد. تشکیل کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر، تدوین سندملی و تعیین اهداف ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در راستای برنامه جهانی اقدام و اتخاذ نوعی رویکرد بین بخشی برای دستیابی به این اهداف نشان از عزم و تعهد سیاسی در بالاترین سطح ممکن در کشور برای کاستن از بار بالای بیماری‌های غیرواگیر و صیانت از سلامت مردم دارد. در همین راستا، وزارت بهداشت مصمم است از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کند.

دکتر استوار ادامه داد: از جمله مهمترین این ظرفیت‌ها می‌توان از نظام شبکه بهداشت و درمان با پوشش بیش از ٩٨ درصد جمعیت روستایی کشور، مدیریت غیرمتمرکز برنامه‌های سلامت از طریق تفویض اختیار گسترده به ۶٣ دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور برای تامین و ارتقای سلامت جمعیت تحت پوشش خود نام برد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بیان کرد: ادغام برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در نظام سلامت با الهام از ایده پوشش همگانی سلامت در راستای هدف حفاظت مالی از مردم، تامین دسترسی و بهبود کیفیت خدمات از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت در این زمینه است.

وی عنوان کرد: دوره بین المللی مدیریت بیماری‌های غیرواگیر، با حمایت دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران و با مشارکت مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در دانشگاه اکسفورد و با همکاری دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت، توسط مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی شده است. هدف از این دوره، ظرفیت سازی و آموزش مدیران میانی برای حمایت طلبی، برنامه ریزی، پیاده سازی، پایش و ارزشیابی برنامه‌ها در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر است.