هشت کتابخانه اهواز در معرض تهدید سرقت هستند


هشت کتابخانه اهواز  در معرض تهدید سرقت هستند

اهواز - ایرنا - رئیس اداره کتابخانه های عمومی اهواز، خواستار تامین امنیت کتابخانه های این شهرستان شد و گفت: هشت کتابخانه این شهرستان در معرض خطر هستند که اخیرا مورد سرقت قرار گرفته اند.

به گزارش ایرنا حسین صفری یکشنبه در شورای کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز، در سالن اجتماعات فرمانداری، اظهار داشت: کتابخانه هایی که در پارک ها قرار دارند از جمله شهدا، بهجت، کوثر، رسول الله، غیزانیه، فریدنیا، ملاشیه و حجر بن عدی در معرض خطر سرقت قرار دارند.

وی با بیان اینکه اخیرا پنج کتابخانه اهواز مورد سرقت قرار گرفته اند، افزود: کولر و تجهیزات سرمایشی کتابخانه شهدا چهار نوبت و کتابخانه بهجت سه نوبت و کتابخانه های فریدنیا، حجر بن عدی ام التمیر و غیزانیه نیز یک نوبت مورد سرقت قرار گرفته اند که هر کدام چند روز تعطیل شده اند و ناچار شدیم تعدادی از پنجره ها را با آجر مسدود کنیم.

صفری با اشاره به تجمع معتادان در اطراف برخی کتابخانه ها، خواستار همکاری نیروی انتظامی و شهرداری اهواز برای تامین امنیت کتابخانه ها شد.

وی همچنین گفت: ۱۰ شهر خوزستان، کتابخانه عمومی ندارند که در شهر الهایی از توابع اهواز از آن جمله است و بر اساس نامه وزیر ارشاد، باید زمین مناسبی برای احداث این کتابخانه اختصاص داده شود.

صفری تعداد کتابخانه های فعال شهرستان اهواز را ۲۰ مورد با بیش از ۱۲ هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: در این کتابخانه ها بیش از ۲۰ هزار نفر عضو هستند.

بدهی چهار میلیاردی شهرداری اهواز

رئیس اداره کتابخانه های عمومی اهواز همچنین بدهی شهرداری اهواز به کتابخانه های عمومی را ۴۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اخیرا نشستی در همین زمینه با شهردار جدید اهواز برگزار شده و شهردار وعده داده که این اعتبار را برای کتابخانه ها تامین کند.

به گفته وی بدهی شهرداری اهواز تا سال ۹۴ تسویه شده و سال های ۹۵ و ۹۶ و اعتبار جاری باید به کتابخانه ها پرداخت شود.

صفری با اشاره به کمبود اعتبارات در بخش کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز گفت: در سال گذشته ۱.۳ میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز و ۶ میلیارد ریال برای خرید زمین کتابخانه کوی علوی اختصاص یافته که در بخش تجهیز فقط توانستیم ۶ کامپیوتر خریداری کنیم.

وی افزود: برای امسال درخواست ۲۰ میلیارد ریال اعتبار کرده بودیم که برای اختصاص آن نیاز است که معاونت برنامه ریزی فرمانداری همکاری لازم را داشته باشد.

ادامه غیبت شهرداری اهواز

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اهواز همچنین در این نشست گفت: اختصاص فضای مناسب برای احداث کتابخانه شهر الهایی در دستورکار قرار می گیرد.

سید مجید صالحی حداقل انتظار از نیروی انتظامی را تعیین گشت پلیس در اطراف کتابخانه ها دانست و افزود: سرقت کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز در کمیسیون پیشگیری از سرقت شورای تامین شهرستان مطرح و برای آن راهکاری اندیشیده می شود.

وی همچنین با اشاره به غیبت برخی اعضای در نشست های این شورا ، تصریح کرد: غیبت های اعضا از طریق قانونی پیگیری شده و به آنها به صورت کتبی تذکر داده می شود.

صفری با اشاره به اختصاص ۰.۵ درصد اعتبار شهرداری به کتابخانه های عمومی بر اساس قانون، تاکید کرد: از شهردار اهواز و یا معاون فرهنگی شهرداری انتظار می رفت که در این نشست ها شرکت کنند، زیرا بر اساس شرح وظایف مکلف به حضور هستند.

نهادهای قانون گریز

مدیر امور فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست از غیبت اعضای اصلی شورای کتابخانه های عمومی انتقاد کرد و گفت: قانون گریزی دستگاه های که در این زمینه وظایفی دارند، اوضاع کتابخانه ها را رقت بار کرده است.

علی یاری افزود: در سال های گذشته همه تلاش های ما بر این بوده که اعضای این شورا که بر اساس قانون وظایفی به آنها محول شده را مجاب به شرکت درنشست ها کنیم، به طور مثال در چهار سال گذشته تنها یک نوبت شهردار اهواز در جلسات شورای کتابخانه ها حضور یافته است.

وی غیبت اعضای شورای کتابخانه های شهرستان اهواز در نشست ها را نشانه بی اعتنایی به نهاد بالادستی و فرمانداری دانست و گفت: اعضای غایب از جمله شهرداری اهواز طبق قانون موظف به تامین اعتبار کتابخانه ها هستند و حضور سایرین به اندازه این اعضا تاثیرگذار نیست.

دبیر شورای کتابخانه های عمومی شهرستان اهواز و نماینده فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز در این شورا، همچنین گفت: برخی اعضای این شورا پنج نوبت در نشست ها غایب بوده اند که طبق قانون باید حذف شوند.

حجت الاسلام قاسم سمیری تاکید کرد: غیبت شهرداری یا هر کدام از اعضا در شورای کتابخانه ها باعث آسیب به تشکیلات این شورا می شود.

۹۷۵۴/۶۰۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا