به گزارش مهر، سردار «حسین دهقان» مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره اعلام کرد: ما تصور می‌کنیم که هر نوع تغییر در ساز و کارهای موجود در خلیج فارس از جمله تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس باعث افزایش تنش‌ها در منطقه خواهد شد و احتمالاً منجر به اقدامات کنترل‌نشده ای خواهد شد که آغازگر یک منازعه در منطقه است.

وی افزود: تنگه هرمز دارای دو همسایه اصلی یعنی ایران و عمان است. در طول سال‌های اخیر، هیچگاه این تنگه با تنش مواجه نبوده است و تنها اخیراً که آمریکایی‌ها تحت عنوان رصد وضعیت منطقه تجاوزهایی را به خطوط مرزی ما در هوا و دریا کردند، این وضعیت متفاوت شد.

سردار دهقان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران عزم و اراده خود را برای دفاع از امنیت خود به نمایش گذاشت و تصور آمریکا و متحدان آن در منطقه مبنی بر عدم مقابله ایران را برهم زد. برای ایران تفاوتی نمی‌کند که طرف تجاوزگر آمریکایی باشد یا دیگری. هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران آماده دفاع از مرزهای خود در برابر هر طرفی از جمله آمریکاست.

وی تأکید کرد: اگر قرار باشد در منطقه خلیج فارس برای یک طرف امنیت وجود داشته باشد و برای طرفی دیگر، نا امنی وجود داشته باشد بنابراین ما وضعیت پایداری را شاهد نخواهیم بود. این بدان معناست که ما نتوانیم از تنگه هرمز و خلیج فارس نفت صادر کنیم و در مقابل، آمریکا و اروپا این اقدام را انجام دهند. این یک توازن وحشت است تا توازن امنیت. همه کشورهای حاشیه خلیج فارس باید این اصل را بپذیرند که در چنین شرایطی از تمامی منافع اقتصادی و امنیتی موجود در منطقه محروم خواهند شد.

مشاور فرماندهی کل قوا افزود: ما توقیف نفتکش انگلیسی را یک امر نظامی تلقی نمی‌کنیم، چراکه وقتی نفتکش انگلیسی وارد تنگه هرمز می‌شود اساساً انحراف از مسیر را انتخاب کرده و سیستم‌های هشدار و ارتباطی خود را قطع می‌کند و به هشدارهایی که به آن داده می‌شود، توجه نمی‌کند و به طور طبیعی یک وضعیت مشکوک را به نمایش می‌گذارد. طبیعی است که در مواجهه با چنین پدیده‌ای، با آن برخورد صورت پذیرد. این یک مسأله طبیعی است. توقیف این نفتکش یک اقدام مقابله به مثل نبوده و طبق قانون حاکم بر ترددهای دریایی انجام شده است.

وی اظهار داشت: جالب است بدانید که کمی پیشتر از عبور این نفتکش، یک نفتکش انگلیسی دیگر با همین شرایط مشکوک در حال عبور از تنگه هرمز بود که وقتی به آن هشدار داده شد ابتداء جواب نداد و سپس خود را معرفی کرد و مشکلی هم برای عبور آن به وجود نیامد. بنابراین، ما به دنبال ایجاد وضعیت غیرقابل مدیریت و کنترل و افزایش سطح تنش در منطقه نیستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، ما اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی را برخلاف مقررات بین المللی می‌دانیم. اقداماتی که انگلیس پس از توقیف نفتکش‌شان انجام دادند کاملاً مشکوک است. آنها به شورای امنیت شکایت بردند و از ناتو خواستند در خلیج فارس حاضر شود. از آمریکایی‌ها درخواست کمک کردند و رئیس جمهوری آمریکا هم به پدرخوانده خود با بی احترامی پاسخ داد و گفت که انگلیسی‌ها خود کشتی‌شان را آزاد کنند.

سردار دهقان گفت: ترامپ به شدت نیازمند ارتباط با ایران است و حاضر است بابت این ارتباط امتیازی بزرگی هم بدهد. او زمانی شماره تلفنی را برای تماس از سوی ایران اعلام کرد و سپس به تهدید کردن پرداخت. هرچه جلو رفتیم، موضع ترامپ به ایجاد یک فضای روانی علیه ایران در سطح جهان سوق پیدا کرد. ترامپ و اعوان و انصارش که ایران هراسی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، نمی‌توان پذیرفت که کلامشان درست و صادقانه است. ترامپ خود نیز باور دارد که در خصوص آمادگی برای مذاکره با ایران دروغ می‌گوید چراکه فرد آماده با مذاکره نه دروغ می‌گوید و نه تحریم می‌کند. کسی که آماده مذاکره است، فشار به یک ملت وارد نمی‌کند و یک ملت را تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار نمی‌دهد.

سردار دهقان تأکید کرد: ما با آمریکایی‌ها درباره موضوعات خاص ازجمله برجام مذاکراتی کردیم. در برجام، دولت قانونی و رسمی آمریکا تعهداتی را داشت اما به آن پایبند نماند. نه آمریکایی‌ها و نه کشورهای دنیا حرف ترامپ درخصوص مذاکره را قبول نمی‌کنند. او نیاز به یک ارتباط در هر سطحی دارد. ما اعلام کردیم که در هیچ شرایطی با دولت ترامپ مذاکره‌ای نخواهیم داشت.

مشاور فرماندهی کل قوا گفت: تحلیل نادرست آمریکایی‌ها و کشورهای جنوبی خلیج فارس و همچنین شیطنت و زرنگی اسرائیلی‌ها یک فضای متشنجی را در منطقه به ویژه در دوره ترامپ شکل داده است. تصور اعراب و انگلیس این بود که می‌توانستند با پرداخت پول ترامپ را مجاب به جنگ با ایران کنند. اما ترامپ این فضا را در اختیار گرفت تا معاملات بزرگ تسلیحاتی را انجام دهد. بدین ترتیب، بدون ورود به جنگ به تخلیه مالی این کشورها پرداخت.

وی افزود: آمریکایی‌ها نشان دادند که حاضر نیستند برای متحدانشان در منطقه هزینه کنند. آمریکا برای امنیت آنها هزینه‌ای نکرده است. ائتلاف‌های عربی هم که اخیراً شکل گرفته است جملگی ناکام ماندند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که فاتحه شورای همکاری خلیج فارس خوانده شده است. کشورهای منطقه هم به سطحی از هوشیاری رسیده‌اند که حاضر نیستند بیش از این خود را در معرض خطر قرار دهند. شکاف کنونی میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یک شکاف جدی است. این بدان معناست که کشورهای عربی در منطقه تمام راهبردهایشان با شکست مواجه شده و آمریکا هیچ راهبردی برای تداوم حضورش در منطقه ندارد.

سردار دهقان یادآور شد: این مسأله ناشی از حوزه نفوذ و توان بالفعل جمهوری اسلامی ایران هم در بعد سخت و هم در بعد نرم است. آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال پذیرش واقعیت ایران هستند اما نمی‌خواهند پذیرای یک شکست حقیرانه باشند و می‌خواهند با نوعی آبرومندی از این چرخه خارج شوند.

وی ادامه داد: آمریکا در منطقه از اینکه اقدامی را صورت دهد که بیان تقویت توان آن برای انجام عمل تهاجمی باشد، پرهیز می‌کند. هیچ تحرک نظامی را ما از آمریکایی‌ها طی ماه‌های اخیر مشاهده نکردیم. امروز آمریکایی‌ها در لاک دفاعی جدی فرو رفتند. دلیل آن هم کاملاً ساده است. تمامی ناوهای هواپیمابر آمریکایی‌ها، رزم‌ناوهایشان و پایگاه‌های آنها در منطقه در تیررس مستقیم برد موشک‌های ماست که به دقت می‌توانند نقطه را مورد هدف قرار دهند. اگر آمریکایی‌ها وارد درگیری بشوند باید بپذیرند که هیچ جایی امنیت نخواهند داشت. نه تنها آمریکا بلکه متحدان آنها هم در امان نخواهند بود. یا امنیت برای همه خواهد بود یا هیچکس.

سردار دهقان تأکید کرد: آمریکایی‌ها تلاش کردند تا اقداماتی را در منطقه صورت دهند. به عنوان نمونه می‌توان به مسأله معامله قرن اشاره کرد. در این راستا، آنها تلاش کردند آنقدر تهدید ایران را بزرگ جلوه دهند که به واسطه آن اسرائیل به حاشیه برود. از طرف دیگر، از طریق تحمیل فشار به کشورهای عربی تلاش کردند تا آنها مناسبتشان با اسرائیل را عادی کنند. اما آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که همه چیز آنطور که تصور می‌کنند نیست. علت هم آن است که هم سطح هوشیاری ملت‌ها افزایش یافته است و هم هزینه انجام اقدامات مذکور بسیار فراتر از انتظاراتی است که ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: لذا واقعیت‌ها درحال تحمیل خود به آمریکایی‌ها و متحدانش هستند. با وجود تمامی مداخلات آمریکا در منطقه و تلاش امارات و عربستان در منطقه برای ایجاد جنگ شیعی و سنی شاهد هستیم که ایران هیچگاه درگیر چنین جنگی نشده است. ما طی سال‌های اخیر شاهد آن بودیم که تمامی درگیری‌ها علیه اهل تسنن بوده و تنها مدافع و حامی اهل تسنن نیز جمهوری اسلامی ایران بوده است. در فلسطین، شمال عراق، سوریه و … این مسأله صادق است.

مشاور فرمانده کل قوا گفت: امروز ما معتقدیم که ایده محوری جمهوری اسلامی ایران یعنی وحدت جهان اسلامی و تقویت آن برای مقابله با دشمنان، در حال نشان دادن خود است. جمهوری اسلامی ایران در طول این مدت ثابت کرد که به آنچه که می‌گوید، عمل می‌کند.

وی اظهار داشت: عربستان در سایه تکبر جاهلانه بن سلمان تصور می‌کرد که می‌تواند با پول دنیا را بخرد و آن را اداره کند و همگان را به سکوت وادار کند و در نهایت، رهبری دنیای عرب را به عهده گیرد. اقدامات این کشور در تمامی کشورهای منطقه با شکست مواجه شده است. امروز اگر تکبر جاهلانه در عربستان نباشد، باید شکست خود را قبول کند. ما تصور می‌کنیم که باید بهترین مناسبات میان عربستان و ایران برقرار باشد اما تصور می‌کنیم که حکام عربستان خود تصمیم گیرنده نیستند و آمریکایی بر آنها نفوذ دارند. اگر آنها از مسیر خود بازگردند، ما اختلافی با آنها نخواهیم داشت.

مشاور فرمانده کل قوا اظهار داشت: آزادی اخیر شناور ایرانی و مسائل دیگری را از عربستان شاهد بودیم. عربستانی‌ها عملاً دارند می‌گویند که ما دنبال جنگ نیستم اما واقعیت این است که آنها دروغ می‌گویند چراکه مواضع امروزشان در نتیجه شکستشان در منطقه اتخاذ می‌شود و ژست صلح می‌گیرند.

وی افزود: سوال از آمریکا و غرب این است که حضور نظامی در کشورهای دیگر خوب است یا بد؟ حضور نظامی در آب‌های آزاد جهانی خوب است یا بد؟ اگر خوب است برای همه خوب است اگر بد است برای همه این‌طور است. آمریکا در عربستان، امارات، عراق، افغانستان، تاجیکستان و … و… چکار می‌کند؟ اگر یک حرف، درست است و حقی ایجاد می‌کند برای همه باید این‌طور باشد. این‌طور نیست که از قانون جنگ تبعیت کنیم و بگوییم هرکس قدرت دارد، حق دارد. دولت قانونی سوریه از ما درخواست کمک کرده و با طبق قوانین و اصول بین المللی به این درخواست پاسخ دادیم.

سردار دهقان ادامه داد: بدون هیچ شکی اگر اسرائیل در هرجایی مواضع، منافع و امنیت ما را هدف قرار دهد، پاسخ قاطعانه دریافت می‌کند. درحال حاضر صهیونیست‌ها بیشتر رجزخوانی و نوعی عملیات سایبری و الکترونیک انجام می‌دهند. این مسائل بیشتر شبیه دست و پا زدن مگس درحال مُردن است.

وی اظهار داشت: مشکل اسرائیل چیست؟ ما میگوییم اسرائیل نباید در اراضی فلسطینیان باشد. اسرائیل یک ملت را آواره کرده و ادعا هم دارد. اسرائیل باید فلسطین را تخلیه کند. چطور می‌شود یک کشور را ۷۰ سال اشغال کرد و زن و کودک و پیر و جوان را قتل عام کرد و به هیچ وجه پاسخگو نبود؟ این چه نظامی است که آمریکایی‌ها درست کردند و خواستار تمکین دیگران از آن هستند؟ این منطقه «قانون جنگل» حاکم بر رفتار آمریکایی‌ها در حال کشاندن منطقه به بن بست است. تحقق حقوق منطقه در گرو تحقق حقوق فلسطین و فلسطینیان است.

مشاور فرمانده کل قوا گفت: واقعیت آن است که در طول تاریخ ۴۰ ساله انقلاب، جمهوری اسلامی ایران هیچگاه آغازگر هیچ جنگی نبوده است. اما همواره در طول این ۴۰ سال به صورت‌های مختلف علیه ایران اقدام صورت گرفته است. عقل چه می‌گوید؟ عقل می‌گوید که از خود دفاع کنیم و توانمندی‌های متعددی را برای خود ایجاد کنیم. طی ۴۰ سال گذشته ما نشان دادیم که تنها عامل حافظ صلح و ثبات و امنیت منطقه جمهوری اسلامی ایران بوده است. ما برای این هدف هم هزینه مادی داده‌ایم و هم هزینه انسانی.

سردار دهقان اضافه کرد: ما با غده سرطانی داعش که می‌توانست تهدیدی برای منطقه و جهان باشد، جنگیدیم و در مقابل آن ایستادیم. کسانی که برای مبارزه با داعش ائتلاف ایجاد کردند، تنها در راستای تحقق اهداف داعش گام برداشتند. شعار ایران در راستای بسط امنیت در منطقه این است که حضور بیگانگان برای منطقه امنیت نمی‌آورد. ۲ اصل در زمینه برقراری امنیت باید پذیرفته شود؛ اول اینکه امنیت برای همه است و دوماً اینکه امنیت به دست همان منطقه باید محقق شود و نه بیگانگان. سلاح خریدن از آمریکا و … امنیت پایدار به دنبال نخواهد داشت.

وی یادآور شد: آمریکا و دیگر کشورها باید بدانند که ایرانِ اسلامیِ مقتدر اجازه شکل گیری ائتلاف‌های تهدید کننده علیه خود را نمی‌دهد. ایران اجازه نخواهد داد بازی در منطقه شکل گیرد که ایران را کنار بگذارد. ما خواهان این وضعیت بی ثباتی هم نیستیم. اما عربستان و آمریکا مانع از تحقق این امر می‌شوند. نمونه بارز اقدامات ثبات زدای آمریکا و عربستان، در یمن قابل مشاهده است. آیا عقل سلیم می‌تواند تصور کند که کسی خود را در برابر دشمنش خلع سلاح کند؟ آیا آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که چنین چیزی محقق می‌شود؟ آمریکا قصد دارد میز مذاکره را به میز محاکمه تبدیل کند. اینکه ما می‌گوئیم آمریکا مفسد فی الارض و شیطان بزرگ است، حرف درستی است. خودِ آنها هم این حرف را قبول دارند.

مشاور فرماندهی کل قوا افزود: ما با روس‌ها اهداف مشترکی در منطقه داریم و همکاری‌های مشترکی را هم در خصوص برخی مسائل خاص با یکدیگر داشته‌ایم و به نوعی در برخی موارد با یکدیگر شریک هستیم. اما یک اصل هم قبول داریم که هر کشوری منافع خود را دنبال می‌کند. ما انتظارمان بر این بوده و هست که همکاری‌هایمان با روس‌ها صادقانه باشد.

وی گفت: معامله قرن عبارت است از اینکه اسرائیل دشمنان و مخالفان خود را پشت سر بگذارد، مصر و اردن بخشی از سرزمین خود را از دست بدهند، عربستان، امارات و دیگر کشورها هزینه کنند تا رفاه نتانیاهو تأمین شود. معامله قرن شکل نخواهد گرفت چراکه یک موجود عقیم است و بر هیچ داده واقعی و تاریخی مبتنی نیست.