علائمی که نشان می zwnj;دهد pH بدنتان تنظیم نیست


علائمی که نشان می zwnj;دهد pH بدنتان تنظیم نیست

سلامت نیوز: وقتی بدنتان از جهت هورمونی و سطح pH تنظیم است، همه چیز خوب پیش می رود. گوارش، انرژی و حس و حال و خلق وخویتان اغلب اوقات مثبت است و مشکلی ندارید. اما اگر سطح pH بدنتان متعادل نباشد، یعنی بدنتان در وضعیت بهینه ای نیست و ممکن است احساس ناخوشی کنید. به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، نگه داشتن بدن در وضعیت متعادلی از جهت pH، می تواند...

سلامت نیوز: وقتی بدنتان از جهت هورمونی و سطح pH تنظیم است، همه چیز خوب پیش می‌رود. گوارش، انرژی و حس و حال و خلق‌وخویتان اغلب اوقات مثبت است و مشکلی ندارید. اما اگر سطح pH بدنتان متعادل نباشد، یعنی بدنتان در وضعیت بهینه‌ای نیست و ممکن است احساس ناخوشی کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، نگه داشتن بدن در وضعیت متعادلی از جهت pH، می‌تواند عملکرد روزانه‌تان را بهتر کرده و سلامتی و شادی را در بلندمدت داشته باشید.
در بدن انسان، pH که به آن قدرت هیدروژن نیز می‌گویند، به میزان تراکم یون‌های هیدروژن در بدن گفته می‌شود که نشان می‌دهد محلول‌های بدن ما تا چه اندازه اسیدی یا قلیایی هستند. بدن انسان برای اینکه حال خوشی داشته باشد، متعادل باشد و دچار مشکلات سلامتی نشود، باید pH آن 6.5 تا 7.5 و اندکی قلیایی باشد.

اگر pH‌ بدن متعادل نباشد، خوب غذا نمی‌خورید، استرس دارید و یا نمی‌توانید غذا را خوب گوارش کنید. بنابراین باید سراغ غذاهایی بروید که کمتر اسیدی و بیشتر قلیایی‌اند. گفته می‌شود که pH بیش از اندازه اسیدی می‌تواند برای سلامت استخوان‌ها، حفظ مواد مغذی و ترمیم سلولی مضر باشد. مطالعه‌ای دریافته است در پیش گرفتن رژیم غذایی قلیایی برای کاهش ریسک مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن مفید است. ضمناً یک رژیم غذایی که بیشتر قلیایی است، به طور کلی شامل غذاهای مغذی‌تر و سالم‌تری است.

علائمی که نشان می‌دهند سطح pH بدنتان متعادل نیست

کم انرژی بودن
اگر بی‌دلیل احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنید، اسیدی شدن بدن می‌تواند عامل آن باشد. زیرا قرار گرفتن بدن در وضعیت اسیدی باعث می‌شود بدن نتواند مواد معدنی و سایر مواد مغذی را خوب جذب کند. این مواد مغذی و املاح چیزهایی هستند که بدنتان برای تولید انرژی از آن‌ها استفاده می‌کند.
اگر خیلی احساس خستگی می‌کنید، بیشتر از مواد غذایی سالم و مغذی استفاده کنید مانند انواع میوه و سبزی، تا مواد مغذی در بدنتان متعادل شوند.

بهترین راه برای قلیایی کردن بدن یا بهتر است بگوییم برای رفع حالت اسیدی بدن استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه است. نیمی از بشقاب غذای هر وعده‌تان را با سبزیجات برگ‌دار، بروکلی، گل کلم، بادمجان، کرفس، پیاز، فلفل و تربچه پُر کنید

ضعف استخوان‌ها
اگر زیاد زمین می‌خورید و آسیب می‌بینید، می‌تواند علامت به هم خوردن تعادل pH در بدنتان باشد. وقتی بدن خیلی اسیدی می‌شود، سعی می‌کند با دزدیدن مواد معدنی قلیایی مانند کلسیم و منیزیم از استخوان‌ها، خودش را تعدیل کند، در نتیجه موجب ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شوند.
سعی کنید کلسیم بیشتری در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا از پوکی استخوان پیشگیری کنید.

بد هضمی
اگر رژیم غذایی‌تان خیلی اسیدی باشد، ممکن است متوجه شوید اغلب ناراحتی معده دارید. غذاهای سالمی مانند گوجه فرنگی، مرکبات، سیر و پیاز یا سایر غذاهای اسیدی می‌توانند ایجاد ریفلاکس کرده یا منجر به سایر ناراحتی‌های گوارشی شوند.
در مورد تغییراتی در سبک زندگی خود با پزشکتان مشورت کنید.

بی‌خوابی
اگر سطح pH بدنتان متعادل نباشد و بدن اسیدی شود، بیشتر ممکن است دچار اختلالات خواب شوید. بی‌خوابی‌های شبانه می‌توانند ناشی از کمبود برخی از مواد مغذی مانند کلسیم و منیزیم باشند.

افت سلامت دندان‌ها
طبق یافته‌های علمی، افت سلامت دندان‌ها و تباهی مینای دندان می‌تواند علامت زیاد اسیدی بودن بدن باشد. اگر پوسیدگی‌هایی در دندان‌هایتان دارید یا نمی‌توانید غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد بخورید (چون دندان‌هایتان دردناک می‌شوند)، ممکن است علت آن، اسیدی شدن بدنتان باشد. سعی کنید نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌هایی که اسیدی هستند مصرف نکنید.

استرس زیاد
این روزها دیگر همه‌ی ما می‌دانیم چطور باید از استرس‌هایمان کم کنیم اما گاهی واقعاً گرفتارش می‌شویم. استرس، فشار بسیار زیادی به بدنمان وارد می‌کند و تمام جنبه‌های زندگی‌مان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. استرس باعث می‌شود به طور کل، عملکرد خوبی نداشته باشیم. استرس درست به اندازه‌ی تغذیه‌ی نادرست می‌تواند بر سطح pH نیز اثر بگذارد. اگر احساس می‌کنید خیلی استرس و اضطراب دارید، حتماً چاره‌ای بیندیشید زیرا به سلامتی و تعادل هورمون‌هایتان آسیب خواهد زد. تکنیک‌هایی مانند مدیتیشن و ورزش از روش‌های ثابت شده‌ای هستند که از استرس کم می‌کنند.

مواد غذایی که به قلیایی شدن بدن کمک می‌کنند

سبزیجات قلیایی
بهترین راه برای قلیایی کردن بدن یا بهتر است بگوییم برای رفع حالت اسیدی بدن استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه است. نیمی از بشقاب غذای هر وعده‌تان را با سبزیجات برگ‌دار، بروکلی، گل کلم، بادمجان، کرفس، پیاز، فلفل و تربچه پُر کنید. اسفناج و رازیانه جزو قلیایی‌ترین سبزیجات هستند. استثنا در این دسته شامل لوبیاها و عدس است، مگر اینکه جوانه زده باشند.

میوه‌های قلیایی
با پرتقال تازه، کیوی، انگور، سیب، ملون، تمشک و هلو می‌توانید سالادی درست کنید که به قلیایی شدن بدنتان کمک می‌کند. کشمش و انجیر نیز بسیار قلیایی‌اند. زغال‌اخته و آلو در این دسته از موارد استثنایی هستند که دارای اثر اسیدی بر بدن می‌باشند.

دانه‌ها و آجیل‌های قلیایی
بعضی از مغزها و دانه‌ها نیز خاصیت قلیایی دارند در حالی که برخی دیگر اسیدی‌اند. بادام، شاه بلوط، نارگیل تازه و دانه‌ی کاج، بدن را در حالت قلیایی قرار می‌دهند اما گردو، پسته، نارگیل خشک شده و بادام زمینی، بدن را در وضعیت اسیدی قرار می‌دهند. دانه چیا و دانه کنجد جوانه نزده نیز قلیایی‌اند.

دیگر مواد غذایی قلیایی
- بیشتر فرآورده‌های لبنی اسیدی‌اند اما پروتئین وی یا همان آب پنیر که از محصولات جانبی پنیر است، قلیایی است. کره‌ی تازه بدون نمک، شیر بُز و ماست ساده نیز قلیایی‌اند.
- بیشتر گیاهان و ادویه‌ها نیز قلیایی می‌باشند.

در نهایت این که
اگر متوجه هر یک از علائم بالا در بدنتان شدید، حتماً از جهت سطح pH بدنتان نیز وضعیت و سبک زندگی‌تان را بررسی کنید. خوردن غذاهای مغذی، ورزش، خواب و استراحت کافی و مراقبت عمومی از خود به شما کمک می‌کنند سطح pH بدنتان را تنظیم کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور