رای شهروندان به «تهرانی برای همه»


پیروز حناچی، شهردار تهران نوشت: صاحبان اصلی شهر، شهروندان هستند و زیستن در یک شهر...

رای شهروندان به «تهرانی برای همه»

پیروز حناچی، شهردار تهران نوشت:

صاحبان اصلی شهر، شهروندان هستند و زیستن در یک شهر مطلوب، حق طبیعی آنهاست. امروزه بدون مشارکت، بدون تصمیم گیری در سرنوشت شهر و بدون نظارت و اعمال نظر شهروندان، این حق محقق نمی شود. «شورایاری‌ها» یکی از ابزارها و مجاری است که برای تحقق این اقتضای حیاتی تشکیل شده اند. تأسیس نهاد شورایاری‌ها تلاش و تکاپوی ارزنده برای پرورش شهروند مسئول است. مدیریت جدید شهری در تهران بزرگ، یکی از بزرگترین و مهمترین آزمون‌های خود را پشت سر گذاشت و پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها را با ویژگی‌های ممتاز و متمایز از دوره‌های قبلی برگزار کرد و در فرایندی کاملاً قانونی، حرفه‌ای و دقیق، بیش از ۳۶۰۰ نفر از شهروندان را به عنوان شورایاران محلات تهران برگزید. انتخابات دوره پنجم، پنج ویژگی برجسته و مهم داشت که به‌عنوان نقاط ممتاز این دوره می‌تواند مورد تحلیل کنشگران مدنی و مجریان برنامه‌های انتخاباتی در دیگر عرصه‌های سیاسی و اجتماعی باشد


نخستین ویژگی انتخابات دوره پنجم شورایاری‌ها، حضور شهروندان بیش از پیش بینی تحلیلگران بود. برخلاف پیش‌بینی‌ها حضور مردم همتراز دوره پیشین بود و این زمانی گرانبها و قابل توجه است که بدانیم با مشکلات عدیده و فقدان تبلیغات گسترده در این دوره این میزان مشارکت به دست آمده است. مدیریت شهری، با کمترین امکانات رسانه‌ای، میزبان بیش از پانصد هزار نفر از مردم تهران پای صندوق رأی بود. این مشارکت‌ معنی‌دار نشان می‌دهد که نگاه مردم به مسائل محلی و ملموس، متفاوت و مسئولانه است. این انتخابات نشان داد، متغیرهای موجود در ذهن و فکر مردم با متغیرهای موجود در ذهن برخی تحلیلگران متفاوت است و مشارکت در امور محله، زمانی که نقشی داشته باشند و بدانند که تاثیری دارند برای مردم تهران اهمیت قابل‌توجه ای دارد.

یکی از دیگر ویژگی‌های جالب و عمیقاً قابل‌توجه این دوره از انتخابات شورایاری‌ها، شکل‌گیری ائتلاف‌های متفاوت، مسئولانه و گاه غیرسیاسی بود. این ائتلاف‌ها نشان داد که مردم برای حل مسائل محله خود، روی شورایاری‌ها حساب ویژه باز کرده‌اند. حتی در جنوبی‌ترین نقاط تهران نیز، عطف به مسائل و مشکلات محله و وضعیت فرهنگی مردم، ائتلاف‌های مهمی شکل گرفته بود که در انتخابات قبلی شاهد چنین رخدادهایی نبودیم. برای مثال در جوادیه، تعدادی ائتلاف شکل گرفته بود که عمدتاً حول محورهای اقتصاد شهر و فرهنگ بودند. یک ائتلاف در نازی‌آباد هم شکل گرفته بود که جای تأمل بسیار دارد: «نازی‌آباد، فروشی نیست» یعنی اینکه مردم تهران در محله‌ها درباره سیاست‌های شهری حساسیت جدی دارند و به دنبال مشارکت در تصمیم‌گیری هستند. این همان هدفی است که مدیریت شهری با تاکید بر حق مردم در مشارکت در حل مسائل شهر دنبال می‌کند.

ویژگی سوم و مهم این انتخابات، بی‌اعتنایی مردم به برخی تبلیغات و تحلیل‌های نادرست سیاسی بود. برخی بر طبل تحریم و برخی دیگر بر طبل بی‌رغبتی مردم می‌کوبند. انتخابات شورایاری‌ها در سال انتخابات، می‌تواند آزمون بزرگی برای تحلیلگران و گروه‌های مختلف سیاسی و از همه مهمتر برای مسئولان باشد. پیام این انتخابات این است که مردم در صحنه ایستاده‌اند و رجال سیاسی باید بیش از همیشه، به فکر مردم باشند.

چهارمین ویژگی ممتاز و متمایز پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها، برگزاری آن به صورت الکترونیک بود. این تجربه بسیار بزرگ که با مدیریت شهرداری تهران و همراهی جدی وزارت کشور به فرجام رسید، می‌تواند الگوی ارزشمندی برای انتخابات آتی باشد. پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها بدون کمترین مشکل و با درجه اعتماد بالا با سرعت و دقت در سراسر تهران برگزار شد و در اولین روز پس از انتخابات نتایج اولیه آن اعلام شد. ضمن اینکه آنچه مشهود است بر خلاف برخی ادوار در کمترین زمان ممکن هئیت های اجرایی و نظارت با رعایت امانت نتایج اولیه آرا را اعلام کردند. امید است این تجربه ارزنده و گرانقدر که با همراهی دولت محترم، وزیر محترم کشور و سایر دستگاه های اجرایی ایجاد شد سبب افزایش سرمایه اجتماعی حاکمیت و جلب اعتماد عمومی مردم شود.

پنجمین ویژگی این دوره انتخابات شورایاری‌ها در تهران، حضور جدی، مسئولانه و مؤثر زنان و جوانان متخصص بود. در بسیاری از محلات، نامزدهای زیادی با مدارک تحصیلی مرتبط با مسائل شهر، مسئولانه خود را در برابر قضاوت مردم قرار دادند. این حضور مسئولانه جوانانِ متخصص، نویدبخش آینده‌ای درخشان برای تهران است و می‌توان در آینده، مدیریت تهران را بر دوش کسانی گذاشت که از هم‌اکنون در معرض تجربه‌اندوزی و مهارت‌آموزی در اداره محلات شهر خود هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری