طرح کنترل سیلاب کرخه به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است


طرح کنترل سیلاب کرخه به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است

معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان، اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح کنترل سیلاب کرخه را چهار هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با وجود پیگیری ها تاکنون هیچ اعتباری برای این طرح اختصاص نیافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آرش محجوبی روز یکشنبه اظهار داشت: طرح کنترل سیلاب کرخه در سال ۱۳۷۲ توسط شرکت مهاب قدس مطالعه و اخیرا بازنگری آن انجام شده است.

وی افزود: این طرح به طول ۷۰ کیلومتر، سیلاب کرخه را از طریق مسیل «خسرج» از بالادست حمیدیه در روستای «شیخ طعمه» به مخزن شماره یک هورالعظیم هدایت می کند، تا در صورت وقوع سیلاب، خسارتی به روستاها و زمین های کشاورزی، وارد نشود.

محجوبی اضافه کرد: سیلاب بر خسرج، در سیلاب های با دوره بازگشت ۲۵ ساله و در شرایطی که دبی خروجی سد کرخه از یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب درثانیه بالاتر رود، فعال می شود و می تواند ۸۶۰ مترمکعب درثانیه از حجم سیلاب را به هورالعظیم منتقل کند.

وی با بیان اینکه ۲ نقطه سیلاب بر در محل روستاهای خسرج و شاکریه در این مطالعه پیشنهاد شده بود، گفت: با توجه به اینکه خسرج در بالادست قرار دارد، اجرای کانال سیلاب بر در این نقطه مانع خسارت به کشاورزی پایین دست می شود، به همین دلیل در اولویت قرار گرفته است.

محجوبی با بیان اینکه برای اجرای سیلاب بر خسرج چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، افزود: تاکنون چند نوبت با سازمان برنامه و بودجه کشور برای اختصاص اعتبار مکاتبه شده و درخواست کردیم در فهرست طرح ها قرار گیرد؛ استاندار خوزستان نیز در این زمینه با رئیس جمهوری مکاتبه داشته، اما تاکنون این مساله محقق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبار سنگین برای اجرای این طرح، مشاور در حال بررسی راهکارهای کاهش هزینه ساخت این کانال است.

به گفته وی درصورت اجرا نشدن این سازه، قابلیت انتقال سیلاب در آن کاهش می یابد و باز هم شاهد خسارت به روستاها و زمین های کشاورزی خواهیم بود.

زمستان و بهار گذشته سیلاب کرخه، روستاها و زمین های کشاورزی شوش، اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه در خوزستان را تحت تاثیر قرار داد. در اتفاقی نادر، سیلاب کرخه امسال به اهواز رسید و بخشی از محله های جنوب غرب و جاده اهواز- اندیمشک و راه آهن را به زیر آب برد.

دبی خروجی سد کرخه تا بیش از ۲ هزار مترمکعب درثانیه بالا رفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس