تصویر گربه وحشی در پارک ملی «کلاه قاضی» ثبت شد


تصویر گربه وحشی در پارک ملی «کلاه قاضی» ثبت شد

اصفهان-ایرنا- سرپرست اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اصفهان گفت: برای نخستین بار تصویر گربه وحشی در این پارک ملی استان به ثبت رسید.

علی اکبر نورزی نیا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برای نخستین بار یک گربه وحشی توسط دوربین تله ای که محیط بانان این اداره در منطقه نصب کردند عکسبرداری شد.

وی اظهارداشت : پیش از این گزارش هایی از وجود این گربه سان در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اصفهان اعلام شده بود ولی این عکس نخستین ثبت حضور این گونه در منطقه است.

نوروزی نیا با بیان این که این گربه سان از جمله گونه های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: گربه های وحشی در بیشتر زیستگاه های ایران اعم از جنگلی ،کوهستانی،استپی، بیابانی و حتی نزدیک به مناطق مسکونی دیده می شوند.

وی با بیان این که بیش از این ثبت تصویر این گونه در سایر مناطق استان از جمله عباس آباد ثبت شد، تصریح کرد: گربه وحشی از پستانداران کوچک، خزندگان، ماهی ها،دوزیستان،حشرات،پرندگان و تخم و جوجه آن ها تغذیه می کنند.

پهنه محیط طبیعی استان اصفهان زیستگاه هشت گونه گربه سان منحصر بفرد متعلق به طبیعت ایران است. این گونه ها شامل یوزپلنگ،سیاه گوش،کاراکال،گربه پالاس،گربه شنی ،گربه وحشی و گربه جنگلی است.

در استان اصفهان تاکنون ۶۲ گونه پستاندار، ۲۹۶ گونه پرنده، ۴۰ گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و ۴۱ گونه ماهی شناسایی شده است و گونه نماد حیات وحش جانوری استان نیز، 'قوچ و میش اصفهان' است.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی با مساحتی در حدود ۵۰ هزار هکتار در منطقه جنوب شرقی اصفهان واقع شده است.

منطقه کلاه قاضی به موجب شرایط خاص از دیرباز زیستگاه وحوش از جمله کل، بز، قوچ و میش، آهو، خرگوش، پلنگ، گرگ، کفتار، یوزپلنگ، ‌روباه، شغال وگربه وحشی بوده و دارای قدمت تاریخی زیادی است.

براساس قوانین حفاظت از تنوع زیستی کشور، هرگونه زنده گیری، شکار، خرید و فروش جانوران وحشی حمایت شده جرم است و پیگرد قانونی دارد.

۸۱۱۴/۶۰۲۶/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق