نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسید


نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسید

شهر زیر زمینی نوش آباد برای کشوری مانند ایران که از گذشته تا امروز مورد هجوم و تجاوز سایر کشور‌ها قرار گرفته است، حکم محافظ و پناهگاهی داشته و هوش به کار رفته در معماری آن برای خیلی‌ها سوال است. دالان‌ها تو در تو و سیستم تهویه هوا و راه‌های ارتباطی با بخش‌های مختلف در این مجموعه همگی نشان از درایت گذشتگان دارد و باعث شده تا شهر زیر زمینی نوش آباد...

شهر زیر زمینی نوش آباد برای کشوری مانند ایران که از گذشته تا امروز مورد هجوم و تجاوز سایر کشور‌ها قرار گرفته است، حکم محافظ و پناهگاهی داشته و هوش به کار رفته در معماری آن برای خیلی‌ها سوال است. دالان‌ها تو در تو و سیستم تهویه هوا و راه‌های ارتباطی با بخش‌های مختلف در این مجموعه همگی نشان از درایت گذشتگان دارد و باعث شده تا شهر زیر زمینی نوش آباد در تمام دنیا به شهرت برسد.

نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسیدمعرفی شهر زیر زمینی نوش آباد

نوش آباد شهری مانند سایر شهر‌های مرکزی ایران می‌باشد که در ۱۴ کیلومتری کاشان واقع شده است. با ورود به این شهر همه چیز طبیعی می‌باشد و تفاوت خاصی در این شهر با بقیه شهر‌های کشورمان به چشم نمیخورد. اما از پله‌های آب انبار قدیمی آن که پایین می‌روید، به شهری عجیب در عمق ۴ تا ۱۸ متری از سطح زمین وارد خواهید شد. در و دیوار و دالان‌های این شهر که همگی دست کن هستند، گویی شما را به شهر کوتوله‌ها میبرد و هر لحظه در انتظار دیدن لی لی پوت‌ها خواهید بود.
نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسیدشهر زیر زمینی نوش آباد در دوره ساسانیان به صورت کاملا دست کن و برای مقابله و حفاظت در برابر دشمنان و مغول ساخته شده است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که این شهر تاریخی قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال دارد و جالب‌تر اینکه تا سال ۱۳۸۳ کاملا مخفی بود. حفر چاه در نزدیکی شهر زیر زمینی نوش آباد و سقوط یکی از مقنی‌ها بهانه‌ای برای کشف این شهر با شکوه بود و امروز به این منطقه رونق خاصی بخشیده است.
شهر زیر زمینی نوش آباد علاوه بر کاملا دست کن بودنش، بخاطر سیستم تهویه هوا و نحوه‌ی چرخش هوا در دالان‌ها و ارتباط سه طبقه با هم از طریق چاه‌هایی با ارتفاع ۳ تا ۵ متر نوعی معمای بزرگ در علم معماری می‌باشد. این شهر در کنار سایر بنا‌های تاریخی مانند پاسارگاد همگی نشان از علم مهندسی کاملا هوشمند در ایرانیان باستان دارد.

نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسیدشهر زیرزمینی یا شهر اوی؟

بومیان منطقه به این شهر "اوی" می‌گویند که ریشه نام گذاری آن را می‌توان در لغت نامه دهخدا جستجو کرد. اوی در واقع به معنای قنات و چاه می‌باشد. اما دلیل دیگری نیز برای این نام گذاری وجود دارد که ریشه اش را در لهجه‌ی مردم این منطقه می‌توان پیدا کرد. اوی اصطلاحیست که برای صدا زدن و یا سلام دادن در گذشته استفاده میشد. برای عبور از دالان‌های تنگ و تاریک شهر زیر زمینی از این اصطلاح برای صدا زدن و پیدا کردن یکدیگر استفاده میشد و می‌تواند دلیل دیگری برای انتخاب این نام باشد.
گردشگران و راهنمایان این شهر دست کن و زیبا بیشتر از نام شهر زیر زمینی نوش آباد برای آن استفاده می‌کنند و شهرتش اصلیش نیز با همین نام است.

بخش‌های مختلف شهر زیر زمینی نوش آباد

نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسید

سیستم تهویه هوا
مرور زیبایی‌های شهر زیرزمینی از همان ابتدای ورود به آن شروع میشود و با پایین آمدن از پله‌های آب انبار قدیمی در نهایت به قسمت ورودی دالان‌ها قدم خواهید گذاشت. برخلاف همیشه که در اعماق زمین با تنگی نفس و کمبود اکسیژن مواجه میشوید، در این شهر خبری از نم و بوی نا و احساس خفگی نیست، چون سیستم تهویه و نوع عبور جریان هوا از دالان‌های آن کاملا مهندسی طراحی شده است. وجود کانال‌های عبور و رفت و آمد و ساختار u شکل در ورودی آن‌ها باعث میشوند تا هوا براحتی در جریان باشد.
نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسیددالان‌های شهر
دالان‌ها را که یکی بعد از دیگری پشت سر میگذارید، اگر به دیوار‌ها و سقف آن دقت کنید نوعی چراغ پیه سوز در آن‌ها به چشم میخورد. جای بسی شگفتی و تعجب است که تا این اندازه به تمام جوانب کار توجه شده و سیستم روشنایی در آن نیز تعبیه شده است. پیچ و خم‌های این دالان به گونه ایست که دید کمی داشته و بخش‌های انتهای آن قابل مشاهده نمی‌باشند. این نوع طراحی برای دور بودن از نگاه دشمن به کار رفته است.
نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسیداتاق‌ها
دالان‌ها را که پشت سر میگذارید اتاق‌های کوچکی را خواهید دید که برای استراحت و زندگی خانواده‌ها در نظر گرفته شده اند. شاید برایتان جالب باشد که در دل خاک طراحی اتاق‌ها به گونه‌ای می‌باشد که سرویس بهداشتی و سیستم روشنایی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.
نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسیدراه‌های ارتباطی بین طبقات
همان طور که اشاره کردیم، شهر زیر زمینی نوش آباد در واقع از سه طبقه تشکیل شده است که با هم در ارتباط هستند. چاهک‌هایی با ارتفاع ۳ تا ۵ متر با درپوش سنگی برای رفتن به طبقات پایین‌تر در نظر گرفته شده است. دلایل استفاده از درپوش‌های سنگی جلوگیری از ورود دود به سایر طبقات در صورت جنگ و آتش سوزی می‌باشد.
جاذبه‌های دیدنی اطراف شهر زیر زمینی

نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسید

آب انبار
برخلاف شهر زیرزمینی "اوی"، آب انبار مجاور آن که امروز به عنوان راه ورودی شهر مورد استفاده قرار میگیرد، تا سی یا چهل سال قبل که خبری از آب لوله کشی نبود مورد استفاده بومیان قرار می‌گرفته است. این آب انبار ۵۰۰ سال قدمت دارد و گذر زمان نتوانست صلابت و شکوه آن را زیر سوال ببرد. پله‌های این آب انبار تا نقطه ورودی شهر زیر زمینی تقریبا ۲۲ متر ارتفاع دارد، اما گذر از آن‌ها بدون شک ارزشش را خواهد داشت و خستگی راه در نهایت نتیجه خوبی را برایتان به همراه دارد.
نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسیدقلعه خشتی نوش آباد
وجود شهری زیر زمینی با قدمتی ۱۵۰۰ ساله به خوبی نشان دهنده‌ی تاریخ بی مانند این منطقه می‌باشد و وجود قلعه‌ای خشتی و متعلق به دوره سلجوقیان سندی دیگر بر این قدمت است. قلعه خشتی مانند تمام قلعه‌هایی که در گوشه و کنار کشورمان به چشم میخورند، برای محافظت از شهر در برابر حملات دشمن ساخته شده است. مصالح به کار رفته در این قلعه خشت و گل می‌باشد و با داشتن دیواره‌هایی ضخیم بین ۴ تا ۵ متر باعث شد تا امروز بتواند محکم و استوار بماند.
نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسیدبا توجه به پشت سر گذاشتن دوره‌های حکومتی مختلف، در داخل این قلعه وسایل و گنجینه‌هایی ارزشمند کشف شده است که همگی متعلق به دوره صفویان می‌باشند. از دیگر ویژگی‌های جالب این قلعه این است که خاندان فرزین در دوره قاجار از این قلعه برای زندگی و سکونت استفاده کردند. در حال حاضر قلعه خشتی نوش آباد به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
از دیگر مکان‌های تاریخی و ارزشمند موجود در فاصله اندک با شهر زیر زمینی، مسجد جامع و مسجد علی نوش آباد و مکان‌های مذهبی مانند بقعه رقیه بانو، شاهزاده ابراهیم و زیارتگاه فیض آباد اشاره نمود.

نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسیداطلاعات کاربردی شهر زیر زمینی نوش آباد

با قدم گذاشتن در شهر زیرزمینی و تاریخی نوش آباد چیزی به نام تابلوی ورود ممنوع به چشم نمیخورد و می‌توانید از بخش‌های مختلف آن بازدید کنید. این مجموعه ۱۵ هزار متر مربع وسعت دارد البته هنوز تمام بخش‌های آن شناسایی و به بهره برداری نرسیده اند.
بازدید از شهرزیر زمینی در تمام طول سال امکان پذیر است و تور‌های ویژه با راهنمایان حرفه‌ای برای ورود به این مجموعه در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که هزینه ورودی به داخل این مجموعه با توجه به تاریخ و بازه زمانی متغییر است
نوش آباد کاشان، این شهر زیر زمینی را بهتر بشناسید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج