اعلام موجودیت یک نهاد ضدفساد


اعلام موجودیت یک نهاد ضدفساد

6 نماینده مجلس یک سازمان مردم‌نهاد با هدف مبارزه با فساد تشکیل دادند

سازمان مردم‌نهاد جمعیت هم‌اندیشان دادخواه (جهد) روز شنبه با عضویت ۶نماینده مجلس و یک عضو شورای شهر تهران اعلام موجودیت کرد. بیانیه این سازمان بر تصویب و اجرای قوانین ضدپولشویی داخلی و بین‌المللی، قوانین مدیریت تعارض منافع، قوانین حمایت‌ از سوت‌زن‌های ضدفساد و قوانین دسترسی آزاد عمومی به اطلاعات در نهادهای عمومی و مدنی تأکید دارد. کاظم پالیزدار دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که به افتتاحیه این سازمان مردم‌نهاد رفته بود،

در سخنانی با اشاره به اینکه در زمینه مبارزه با فساد بسترها و ریشه‌های شکل‌گیری فساد کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: طی ۱۵سال گذشته تمامی اقدامات در بحث مبارزه با فساد در برخورد با مفسدین متمرکز بوده؛ درحالی‌که برخورد با مفسد گام آخر مبارزه است. نتیجه این نوع نگاه پرونده‌های بنیاد، شهرام جزایری و پرونده‌های دیگر بود که ادامه یافت و رقم‌ها رفته رفته بزرگ‌تر، مفسدان گستاخ‌تر و روش‌ها پیچیده‌تر شدند.

براساس گزارش ایرنا، مشاور معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به ساختارهای فسادزا در کشور گفت: کشوری که بیشتر با یارانه و سوبسید روزگار می‌گذراند، این یارانه خود زمینه‌ساز بروز فساد است. در این بستر، کنترل و شفافیت وجود ندارد. پالیزدار با اشاره به اینکه دولت الکترونیک و مواردی از این قبیل زمینه‌های بروز فساد را کاهش داده است، گفت:

با همه این اقدامات خوب و رشد در کشور اینکه چرا رتبه ایران همیشه در ته جدول است دلیل خود را دارد. وی افزود: سازمان شفافیتی که این رتبه‌ها را تعیین می‌کند، در ایران دفتر ندارد و برای ادراک و احساس فساد مرجعی در اختیار نخواهد داشت. این سازمان با توجه به اطلاعات رسانه‌ای و صحبت‌هایی که ما در داخل کشور انجام می‌دهیم، رتبه‌ها را اعلام می‌کند و موضوعات سیاسی و بین‌المللی را هم در اعلام رتبه مورد توجه قرار می‌دهد و نباید انتظار داشت که آن مرجع، رتبه خوبی برای ایران درنظر بگیرد.

به همین دلیل است که حتی با وجود پیشرفت‌های خوبی که در ایران در زمینه شفافیت صورت گرفته رتبه ایران ارتقا نیافته است. وی ادامه داد: ما برای اندازه‌گیری شاخص فساد در کشور به یک مدل بومی نیاز داریم و تشکل‌ها می‌توانند در شکل‌گیری این مدل کمک کنند. قاسم میرزایی‌نیکو نماینده مردم دماوند و فیروزکوه و رئیس هیأت مدیره جهد نیز در سخنرانی خود در این نشست با اشاره به وضعیت فساد در کشور تأکید کرد: در مقطع کنونی و با فعالیت‌ها و جریان‌های موجود و نیز شبکه‌های اجتماعی احساس فساد در جامعه بیشتر از خود فساد است.

محمود حسینی یکی از استانداران دولت اصلاحات و مدیرعامل این جمعیت با اشاره به اعضای این مجموعه گفت: قاسم میرزایی‌نیکو رئیس هیأت مدیره، سیده حمیده زرآبادی نایب‌رئیس هیأت، عبدالرضا هاشم‌زایی، محمدرضا نجفی و بهاره آروین اعضای هیأت رئیسه، سیدشمس‌الدین وهابی بازرس فرعی و غلامرضا حیدری بازرس اصلی هستند و بعد از آن مراحل عضوگیری شروع می‌شود. مراسم اعلام موجودیت این سازمان با حضور چهره‌های سیاسی همچون لطف‌الله میثمی، حسن رسولی، پروانه مافی، فاطمه سعیدی، محسن میردامادی، پروانه سلحشوری و فرید موسوی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

کد خبر 449475

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس