بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران


مطلب بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ انتخاب تایر مناسب یکی از ضروری‌ترین نکات برای رانندگان است. در این نوشته ضمن مرور بهترین شرکت های تولید تایر در ایران به معرفی بهترین لاستیک ایرانی...

انتخاب تایر مناسب یکی از ضروری‌ترین نکات برای رانندگان است. در این نوشته ضمن مرور بهترین شرکت های تولید تایر در ایران به معرفی بهترین لاستیک ایرانی برای خودرو های مختلف سواری ، وانت و کامیون خواهیم پرداخت.

تایر خودرو یا به اصطلاح عامیانه لاستیک ماشین ، یکی از ارکان اصلی اتومبیل بوده که تائیر مستقیمی بر ایمنی و راحتی راننده و سرنشینان دارد. این محصول با بیش از 150 سال سابقه، در ابتدا بر روی چرخ‌های گاری‌ها و درشکه‌ها نصب می‌گردید تا فشار و تکان وارده به بدنه را کاهش داده و راحتی و آسایش بیشتری را برای سرنشینان رقم زند.

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی به عنوان سازندگان تایر در جهان فعالیت داشته که انواع و اقسام لاستیک را در سایزهای مختلف برای کاربردهای متفاوت تولید می‌کنند. از بهترین تولیدکنندگان تایر جهان در حال حاضر می‌توان به شرکت‌های زیر اشاره نمود:

میشلن (Michellin) کشور فرانسه بریجستون (Bridgestone) کشور ژاپن گودیر (Goodyear) کشور ایالات متحده آمریکا پیرلی (Pirelli) کشور ایتالیا کوپر (Cooper) کشور ایالات متحده آمریکا کنتیننتال (Continental) کشور آلمان دنلوپ (Dunlop) کشور انگلستان بی اف گودریچ (BF Goodrich) کشور ایالات متحده آمریکا

طی سال گذشته و بازگشت دوباره تحریم‌ها به ایران مشکلات بسیاری برای فعالان این بخش از صنعت به وجود آمده و پس از نردیک به 2 دهه دوباره عبارت “لاستیک دولتی” را وارد فرهنگ لغات عامه نمود که در نوشته “طرح سهمیه بندی تایر ؛ خوب، بد، زشت؟” به طور کامل به آن پرداختیم. تمامی شرکت‌های تولیدکننده تایر معتبر (از جمله بریجستون و میشلن) و نیمه معتبر (مانند رودستون) نیز صادرات محصولات خود به ایران را به تدریج قطع نمودند.

بهترین لاستیک ایرانی ؛ شرکت‌های تولید تایر در ایران

ایران نیز با توجه به رشد صنعتی در دهه‌های 40 و 50 و افزایش ورود و مونتاژ خودروهای معتبر داخلی، جایگاه مناسبی برای شرکت‌ها تولید تایر جهان بود و به همین دلیل این شرکت‌ها اقدام به تاسیس کارخانه برای تولید محصولات مورد نیاز بازار ایران زدند که شرکت‌های فعلی تقریبا نمونه‌های تغییر نام یافته آنها هستند. بازار ایران نیز با توجه به تعداد بسیار زیاد خودروهای در تردد، نیاز وافری به انواع تایر دارد. به همین دلیل شرکت‌های تولید این محصول داخلی که طی چند مرحله اقدام به افزایش بیش از 50 درصدی تولید خود نموده بودند، تنها گزینه موجود برای رانندگان ایران شدند.

بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایرانبهترین لاستیک ایرانی چیست؟

هرچند از نگاه مصرف کنندگان، تایرها و لاستیک های ایرانی کیفیت بالایی ندارند، اما توجه به یک نکته نیز ضروری است. تایرهای خارجی شرکت‌ها معتبر معمولا برای اتومبیل‌های روز دنیا طراحی شده و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند؛ اما عمده خودروهای در حال تردد ایران را نمونه‌های بی‌کیفیت و با کیفیت پایین آسیایی و اروپای شرقی تشکیل می‌دهند. این خودروها نیز کیفیت قابل قبول و استانداردی نداشته و به همین دلیل پرداخت تفاوت قیمت مابین نمونه‌های مشابه داخلی و وارداتی تاثیر محسوسی در عملکرد نخواهد داشت. اما هنوز هم خریدارانی هستند که تمایل و توان پرداخت مبلغ بالای 1 میلیون تومان برای هر جفت تایر با برند معتبر را برای ارابه مرگ داشته و با ارائه دلایلی مانند صدای کمتر، ترمزگیری مناسب‌تر و مواردی مشابه (که از لحاظ فنی و تکنیکی کاملا” صحیح بوده اما به نسبت قیمت امری منطقی نخواهد بود) خرید خود را توجیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ارزان ترین خودروهای 2019 ؛ بهترین اتومبیل‌های اقتصادی سال

بنابر اطلاعات موجود در حال حاضر چندین کارخانه تولید تایر فعال در ایران وجود دارد که خریداران می‌توان با توجه به آن بهترین لاستیک ایرانی را متناسب با نیاز و نوع خودرو خود (سواری یا کامیون یا اتوبوس) انتخاب نمایند. این شرکت‌ها عبارتند از:

بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران

گروه صنعتی بارز ؛ بزرگ‌ترین تولید کننده تایر ایران

شروع فعالیت رسمی: 1373 محل کارخانه: کرمان – کردستان ظرفیت اسمی تولید: در حدود 80.000 تن در سال تایرهای تولیدی: رادیال سیمی (سبک، نیمه سنگین، سنگین)، کشاورزی، راه سازی، صنعتی و … وب سایت رسمی: www.barez.com

گروه صنعتی بارز یکی از جدیدترین شرکت‌های تولید تایر در ایران است. این شرکت که فعالیت خود را از سال 1376 آغاز نموده؛ در حال حاضر با تولید انواع تایرهای سواری، باری و صنعتی، در کارخانه‌های کرمان و کردستان ، بزرگ ترین تولید کننده تایر ایران نیز به حساب می‌آید.

این شرکت که از تکنولوژی شرکت کنتیننتال آلمان در برخی محصولات خود استفاده می‌کند، به عقیده بسیاری تولید کننده بهترین لاستیک ایرانی بوده و با عرضه انواع تایر، از تایر 560/13 مخصوص خودروی پیکان دهه 50 شمسی تا 23.3/25 مخصوص لودر، وسیع‌ترین دامنه محصولات را در بین تایرهای ایرانی داشته و محصولات خود را با قیمت مصوب جدید به فروش می‌رساند.

این شرکت که تنها تولید کننده تایرهای رادیال سیمی سنگین مخصوص کامیون و اتوبوس بوده، به تازگی تایرهای مخصوص خودروهای SUV را نیز به مجموعه محصولات خود اضافه نموده که در نوشته “محصولات جدید شرکت بارز برای خودروهای شاسی بلند“ به معرفی آنها پرداختیم. علاوه بر این ، بارز درنظر دارد که اولین نسل تایرهای بدون باد یا ایرلس را نیز روانه بازار نماید.

بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران

پیروزی

شروع فعالیت رسمی: 1355 محل کارخانه: ساوه ظرفیت اسمی تولید: در حدود 40.000 تن در سال تایرهای تولیدی: بایاس نیمه سنگین (وانتی) و سنگین (کامیون و اتوبوس) وب سایت رسمی: parstire.ir

شرکت پارس تایر در سال 1355 تاسیس و محصولات خود را با تکنولوژی شرکت پیرلی ایتالیا وارد بازار نمود. محصولات این شرکت نیز در رده بهترین لاستیک ایرانی برای خودروهای سنگین (به خصوص محور عقب کامیون) قرار دارد.

بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران

دنا

شروع فعالیت رسمی: 1355 محل کارخانه: شیراز ظرفیت اسمی تولید: در حدود 40.000 تن در سال تایرهای تولیدی: رادیال سیمی سواری، نیمه سنگین، اتوبوسی، کامیونی و کشاورزی وب سایت رسمی: www.dena-tire.com

شرکت دنا یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات تولیدی تایر در ایران بوده که در اواسط دهه 1350 خورشیدی و با همکاری شرکت بریجستون ژاپن را اندازی شده است. این شرکت که پس از انقلاب به شرکت تولیدی لاستیک دنا تغییر نام داد؛ تولید کننده یکی از خوشنام ترین و بهترین لاستیک های ایرانی در سایز سنگین و نیمه سنگین بوده و اکثر تایرهای بایاس نخی شرکت‌های بارز و گلدستون با استفاده از فناوری‌های آن تولید می‌گردد.

این شرکت چند سال پیش با توجه به تبلیغات تلویزیونی گسترده توانست محصولات خود را در رده بهترین تایرهای ایرانی جای دهد؛ اما با توجه به نوع مدیریت، این شرکت در حال با مشکلات فراوانی روبرو شده و تایرهای سواری آن از کیفیت بالایی (در حد تایرهای سنگین) برخوردار نیستند.

بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران

کویر تایر

شروع فعالیت رسمی: 1377 محل کارخانه: بیرجند ظرفیت اسمی تولید: در حدود 28.000 تن در سال تایرهای تولیدی: رادیال سیمی سواری وب سایت رسمی: https://kavirtire.ir

این شرکت نیز که در سال 1377 به بهره برداری رسیده، با توجه به دامنه گسترده محصولات، از سایز رینگ 13 اینچ تا 17 اینچ برای خودروهای سواری در رده تولید کنندگان بهترین لاستیک ایرانی قرار دارد.

این شرکت تا چندی پیش تولید تایرهای نیمه سنگین سایز 16 و سنگین 24 را نیز در دستور کار داشت؛ اما در حال حاضر اثری از آنها در فهرست محصولات آن به چشم نمی‌خورد. بسیاری از مشتریان با توجه به مکان و تشابه اسمی، محصولات این شرکت را با نام کویر یزد می‌شناسند!

بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران

یزد تایر ؛ اولین تولید کننده تایرهای سری V در ایران

شروع فعالیت رسمی: 1374 محل کارخانه: یزد ظرفیت اسمی تولید: در حدود 20.000 تن در سال تایرهای تولیدی: رادیال سیمی سواری، موتور، دوچرخه، اسکوتر و فرغون وب سایت رسمی: www.yric.com

شرکت یزد تایر نیز یکی از بهترین تولید کنندگان تایر و لاستیک ایرانی بوده که محصولات خود را با تکنولوژی شرکت وردشتاین (Vredestein) هلند -که در حال حاضر یکی از زیرمجموعه‌های برند آپولوی هند به شمار می‌آید- به بازار عرضه می‌کند. آخرین محصولات شرکت یزد شامل تایرهای اسپرت سری V با تحمل حداکثر سرعت 240 کیلومتر در ساعت بود که چند سال پیش راهی بازار ایران گردید.

بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران

گلدستون

شروع فعالیت رسمی: 1375 محل کارخانه: اردبیل ظرفیت اسمی تولید: در حدود 25.000 تن در سال تایرهای تولیدی: رادیال سیمی سواری، نیمه سنگین، اتوبوسی، کامیونی و کشاورزی وب سایت رسمی: www.goldstoneir.com

مجتمع صنعتی آرتاویل تایر که محصولات خود را با نام تجاری گلدستون به فروش می‌رساند نیز در به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان تایر ایرانی به شمار می‌آید. این شرکت که در سال 1375 تاسیس شده، در حال حاضر با تولید انواع تایرهای بایاس وانتی، سنگین و کشاورزی و رادیال سواری حایگاهی را در جمع تولیدکنندگان بهترین لاستیک ایرانی (در رده خودروهای سنگین و نیمه سنگین با توجه به قیمت) به خود اختصاص داده است.

بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران

ایران تایر

شروع فعالیت رسمی: 1344 محل کارخانه: تهران ظرفیت اسمی تولید: در حدود 30.000 تن در سال تایرهای تولیدی: رادیال سیمی سواری، نیمه سنگین، کامیونی و کشاورزی وب سایت رسمی: www.irantireco.com

ایران تایر نیز یکی دیگر از شرکت‌های قدیمی تولید تایر در ایران بوده که محصولات آن در دهه‌های گذشته حضوری چشمگیر در بین بهترین لاستیک های ایرانی داشت. این شرکت که در سال 1344 تاسیس شده، پیش از انقلاب با تحت نام جنرال تایر و رابر ایران فعالیت می‌کرد. محصولات این شرکت در حال حاضر با تکنولوژی شرکت ماتادور (Matador Tyre) کشور اسلواکی فعالیت می کند. محصولات این شرکت به این دلیل در فهرست بهترین تایرهای ایرانی قرار داشته که کارخانه آن واقع در جاده مخصوص تهران-کرج اقدام به عرضه تایر به صورت مستقیم به خریداران به قیمت دولتی می‌نماید.

بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران

ایران یاسا

شروع فعالیت رسمی: 1347 محل کارخانه: تهران ظرفیت اسمی تولید: 25.000 تن تایرهای تولیدی: موتور، دوچرخه، کشاورزی، فرغون وب سایت رسمی: www.iranyasa.ir

ایران یاسا نیز یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید تایر در ایران بوده که محصولات آن در جمع بهترین لاستیک ایرانی برای موتور و دوچرخه را قرار می‌گیرد.

بهترین لاستیک ایرانی ؛ آشنایی با برترین شرکت‌های تولید تایر در ایران

کیان تایر (البرز) ؛ قدیمی ترین تولید کننده تایر در ایران

شروع فعالیت رسمی: 1337 محل کارخانه: تهران ظرفیت اسمی تولید: تعطیل تایرهای تولیدی: – وب سایت رسمی: –

کیان تایر قدیمی ترین شرکت ساخت تایر ایران بود که در سال 1344 تاسیس شد. این شرکت که از تکنولوژی شرکت بی. اف. گودریچ ایالات متحده سود می‌برد، در سال 1380 به البرز تغییر نام داد و در حال حاضر به دلیل مشکلات مدیریتی تعطیل شده است.

سخن آخر

همانطور که اشاره شد، از لحاظ تکنیکی تفاوت زیادی بین تایرهای روز دنیا با محصولات ایران وجود داشته؛ ولی با توجه به قیمت بسیار بالاتر خرید تایرهای خارجی برای همه مقدور نیست. سیستم نظارت و کنترل کیفیت نیز به خصوص در سال گذشته با توجه به این تفاوت قیمت فاحش تقریبا از دستور کار کارخانجات لاستیک ایرانی خارج شده است. خریداران نیز معمولا به دلیل مشکلات مالی و درآمد بسیار پایین، تنها به قیمت توجه می‌کنند. به همین دلیل تجربه استفاده افراد یکی از کلیدی‌ترین فاکتورها برای اطلاق عنوان بهترین لاستیک ایرانی به هر کدم از تایرهای اشاره شده در این فهرست است.

اما در مجموع می‌توان گفت که شرکت‌های بارز، کویر تایر و یزد تایر در رده تولید کنندگان بهترین تایرهای ایرانی برای خودروهای سواری ، شرکت‌های بارز و دنا و پیروزی در زمره بهترین لاستیک‌های ایرانی برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین و شرکت بارز به عنوان تنها تولید کننده تایرهای رادیال سنگین برای کامیون و اتوبوس شناخته می‌گردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403