زمزمه های وحدت دو ایرلند و جدایی اسکاتلند از انگلیس


زمزمه های وحدت دو ایرلند و جدایی اسکاتلند از انگلیس

خروج موسوم به خروج دشوار انگلیس از اتحادیه اروپا نه فقط مساله اتحاد دو ایرلند را مطرح می کند بلکه اوضاع اسکاتلند در انگلیس را نیز تضعیف می کند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، «لئو واردکار» نخست وزیر ایرلند گفت که مساله وحدت ایرلند و ایرلند شمالی که تحت حاکمیت انگلیس است در صورتی که انگلیس از اتحادیه اروپا بدون جدایی در 31 اکتبر خارج شود، قطعا مطرح خواهد شد.

واردکار هشدار داد که خروج موسوم به خروج دشوار انگلیس از اتحادیه اروپا اوضاع اسکاتلند در انگلیس را نیز تضعیف می کند.

سخنان نخست وزیر ایرلند با واکنش تند حزب«وحدت گرایان دموکرات» بزرگترین حزب هوادار انگلیس در ایرلند شمالی مواجه شد به طوری که «ایان بیزلی» عضو پارلمان وابسته به این حزب گفت که این اظهارات دولت ایرلند« غیرمفید و خصمانه» است.

واردکار در همایشی سیاسی در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا دولت ایرلند قصد دارد که برنامه ریزی علنی برای اتحاد ایرلند را آغاز کند، گفت که در حال حاضر برای این مساله برنامه ریزی نمی کند زیرا وحدت گرایان هوادار انگلیس در ایرلند شمالی آن را اقدامی تحریک آمیز می دانند.

وی افزود: ولی در صورت خروج دشوار انگلیس از اتحادیه اروپا این مسائل مطرح می شوند.

نخست وزیر ایرلند در ادامه تأکید کرد: اگر انگلیس بر خلاف تمایل اکثریت ساکنان ایرلند شمالی، ایرلند شمالی را از اتحادیه اروپا خارج کند، با این کار وابستگی و تعلق به اتحادیه اروپا را از آن می گیرد و توافقنامه جمعه بزرگ را تضعیف می کند و وقتی این کار را بکند چه بخواهیم چه نخواهیم این گونه مسائل مطرح خواهند شد.

طی سه دهه خشونت میان ملی گراهای ایرلندی که به دنبال وحدت ایرلند بودند با نیروهای امنیتی انگلیس و «وحدت گراها»ی هوادار انگلیس بیش از 3هزار و 600 تن کشته شدند.

به موجب توافقنامه جمعه بزرگ که در 1998 امضا شد و به خشونت ها پایان داد، اگر لندن و دوبلین حمایت عمومی از آن را ببینند، در دو بخش مرزها همه پرسی برای متحد شدن جزیره برگزار می شود. دولت انکلیس می گوید بر این باور نیست که در حال حاضر حمایت کافی برای برگزاری همه پرسی متحد شدن دو ایرلند وجود داشته باشد.

واردکار همچنین به رای دهندگان اسکاتلندی اشاره کرد که 62درصد از آنها در همه پرسی سال 2016 به سود ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند، و گفت که اسکاتلندی ها نیز تلاش جدیدی برای استقلال از انگلیس خواهند کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403