اراک و خاطره خونین 65/5/5


اراک و خاطره خونین 65/5/5

پنجم مرداد سال 1365، با حمله هوایی رژیم بعث به سه صنعت استان مرکزی 77 نفر به شهادت رسیدند.

به گزارش ایسنا، استان مرکزی در طول هشت سال دفاع مقدس بواسطه استقرار صنایع مادر نقش پشتیبان و حمایتی را از جبهه‌های نبرد داشت و مصداق عملکرد استان در این حوزه را می‌توان ساخت پل معلق در عرض رودخانه اروند توسط کارخانه ماشین‌سازی اراک دانست، اما دیگر صنایع استان نیز نقش بی‌بدیلی در پشتیبانی جنگ تحمیلی داشتند.

صنایع بزرگ و کوچک استان مرکزی در طول جنگ به تولید تجهیزات نظامی همچون انواع سلاح‌، گلوله، توپ، خمپاره، ماشین‌آلات و پل‌های شناور پرداختند و همین امر باعث شد که در جنگ نظامی مورد حمله بعثی‌ها قرار گیرند تا حداقل این چنین اهرم‌های پشتیبانی کننده جبهه‌ها از کار بیفتد، اما موفق نشدند.

ساعت ۹:۱۰ پنجم مردادماه ۱۳۶۵ بود که صدای مهیبی اراک را به لرزه انداخت و سه صنعت بزرگ استان مورد حمله هوایی قرار گرفت.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره در این خصوص اظهار کرد: اراک در طول جنگ تحمیلی چندین و چند مرتبه تحت موشک باران نیروهای بعثی قرار گرفت، اما بمباران صنایع در پنجم مردادماه ۶۵ یکی از سنگین‌ترین بمباران‌ها بود.

مصطفی مشایخی گفت: در ساعت ۹:۱۰ صبح پنجم مردادماه ۴ فروند جنگنده رژیم بعثی وارد حریم هوایی شهرستان اراک شدند و در این اقدام شرکت‌های بزرگ واگن‌پارس، آلومینیوم و آذرآب بمباران شدند.

وی با بیان اینکه در این حمله ۱۲ راکت به سمت این سه شرکت صنعتی بزرگ پرتاب شد، افزود: بدنبال این حمله ۷۷ نفر از شاغلین این صنایع در حین کار به شهادت رسیدند.

مشایخی تعداد شهدای شرکت آذرآب را ۵ نفر عنوان کرد و گفت: بیشترین شمار شهدا با ۳۷ شهید مربوط به شرکت آلومینیوم ایران بود و در کنار آن ۳۵ نفر از شاغلین شرکت واگن پارس نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و تمامی شهدا را به دلیل شیفت کاری، مردان تشکیل دادند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی اضافه کرد: در این حادثه ۳۵۰ نفر نیز مجروح شدند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !