اجرای سند مهندسی فرهنگی کشور آغاز شده است


اجرای سند مهندسی فرهنگی کشور آغاز شده است

بندرعباس - ایرنا - اجرای سند مهندسی فرهنگی کشور که به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسیده بود آغاز شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی هرمزگان اظهار داشت: ساختار اجرایی این سند که در سال ۹۳ ابلاغ شده بود، متوقف مانده بود.

سید عباس صالحی ادامه داد: اجرای این سند در سطح استانی بر عهده شورای فرهنگ عمومی استان ها گذاشته شده که درون آن وظایف و مسوولیت هایی تعیین شده و از پیوست های فرهنگی اجتماعی طرح‌های کلان تا مسایل های دیگر را لحاظ کرده است.

سرمایه اجتماعی گرانیگاه و نقطه جهش توسعه اجتماعی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: اکنون به طور روشنی نظریه ها بر این تاکید دارند که سرمایه اجتماعی گرانیگاه و نقطه جهش توسعه اجتماعی است.

وی عنوان داشت: اگر ملتی بتواند از سرمایه اجتماعی به درستی استفاده کند توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی رخ می دهد و در غیر این صورت موفق نخواهد شد.

صالحی افزود: فرهنگ رکن مهم و پایه ظرفیت سازی از سرمایه اجتماعی بوده که نقش بسیار مهم در روابط افراد با یکدیگر و نهادها دارد تا سرمایه اجتماعی کشف شود و در خدمت توسعه اجتماعی قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: هویت انقلاب اسلامی فرهنگی بوده و بر اساس تقسیم بندی جدید فرهنگ به عنوان زمین و بستر توسعه قلمداد می شود و هر رویدادی در سه رکن حیات اجتماعی شامل اقتصاد، امنیت و سیاست باید بر بستر آن باشد.

به گفته صالحی، اگر زمین یا هوا نامناسب باشد حرکت یا انجام نمی شود یا به کُندی انجام می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر این مبنای نظری را بپذیریم نوع نگاه به مساله فرهنگ، به طور خاص به فرهنگ عمومی تغییر جدی پیدا می کند و برنامه ها، نقشه ها و سرمایه گذاری های در این حوزه متفاوت می شود.

وی در بخش بخش دیگری از سخنان خود افزود: شبکه مویرگی و گسترده شورای فرهنگ عمومی در کشور می تواند برنامه ریزی های کلان، منطقه ای و استانی را با نگاه هماهنگی و هم افزایی اجرا کند.

صالحی گفت: امید می رود شورای فرهنگ عمومی هرمزگان با ظرفیت های موجود در دوره جدید به مدلی برای کشور تبدیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: یکی از وظایف این وزارت خانه رصد و پایش تحول ها و شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور است که آخرین مورد آن در سال ۹۵ انجام شد و امسال نوع دیگر آن را داریم.

صالحی افزود: اما رصد های ملی مسوولان را از انجام پایش های منطقه و استانی بی نیاز نمی کند که شوراهای فرهنگی عموی استان ها می توانند این کار را انجام دهند.

وی گفت: این رصدها برای تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌های کوچک‌تر که نیاز به شاخص های تکمیلی دارند به کار می آیند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: با توجه به تحول هایی که در فضای جهانی و کشور رخ می دهد نیاز است فاصله پایش‌ها کوتاه تر شود.

صالحی همچنین اشاره کرد: فرهنگ در زندگی روزمره موضوع های متنوعی دارد که برخی از آنها در دستور کارهای ملی قرار گرفته و تبدیل به سند شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر نهادها حس کنند گفت و گوها و تلاش هایشان در زندگی رومزه مردم اثر دارد، به موفقیت بیشتر شورای فرهنگ عمومی کمک می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی محورهای مهم برای فعالیت شوراهای فرهنگ عمومی استان ها اظهار داشت: برخی استان ها به موضوع هویت ایرانی اسلامی به صورت جدی پرداخته اند که در این بخش کارهای مختلفی مانند بزرگداشت مفاخر به عنوان بخشی از هویت استان ها را می توان انجام داد.

سید عباس صالحی ادامه داد: هم افزایی ها با بهره گیری از زمان های مورد احترام مناسبتی ملی و مذهبی و تقویت فرهنگ و هنر اقوام با استفاده از ظرفیت وجود اقوام در استان ها قابل تحقق است و هر اندازه بتوان بر روی این موارد سرمایه گذاری و ظرفیت سازی مجدد کرد، سپرهای دفاعی خود را در برابر بیگانه بیشتر کرده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: براساس پایش ها در حوزه اخلاق ایرانی اسلامی شرایط خوبی داشته به گونه ای که در حوزه مناسک و باورهای پایه دینی شرایط مناسب و قابل اعتمادی است ولی در مباحثی همچون صداقت، امانت داری، وجدان کاری و مانند این ها به تلاش افزون تری نیاز است.

۳۲۱۹/۲۰۹۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی