به گزارش تسنیم، روزنامه الاخبار لبنان به دو سند حاوی ارزیابی‌های سعودی و اردنی از «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس در جریان نشست اخیر او با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، دست یافته است. این ارزیابی دیپلماتیک عربی از بوریس جانسون به سال 2016 و در دو مرحله حضورش به عنوان شهردار لندن و سپس وزیر خارجه، برمی‌گردد.

سند مذکور با عنوان «بسیار سرّی» از سوی «عادل الجبیر» وزیر خارجه وقت عربستان سعودی به «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور ارائه شده و الجبیر در آن، برداشت‌های منفی از مواضع جانسون در نشستی که او با وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در مقر اقامت نماینده دائم انگلیس در نیویورک داشت، مطرح کرده است.

توجه سعودی به جانسون خیلی زود آشکار شد، اسم او از آن زمان به عنوان شخصیتی برجسته و جنجال برانگیز و نامزدی قوی برای نخست‌وزیری مطرح می‌شود. طبق نامه الجبیر به بن‌سلمان در نشست مذکور، جانسون در قبال موضع‌گیری منفی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس نسبت به ایران، سرد ظاهر شد و ابراز تردید می‌کرد که ایران مشکل اصلی خاورمیانه باشد. او در عین حال از طریق فیلم‌های ایرانی که تماشا می‌کند، مردم ایران را تحسین می‌کرد.

این گزارش می افزاید به نظر می‌رسد عربستان سعودی نسبت به مواضع جانسون در قبال سوریه بسیار حساس شده است، و این موضوع در سند اردن بسیار مفصل بیان می‌شود؛ چرا که نخست‌وزیر جدید انگلیس خواهان بقای «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت و مداخله نظامی روسیه در سوریه است.

الجبیر در نامه‌اش به بن‌سلمان، به اطلاعات مشابه اردنی درباره موضع جانسون درقبال سوریه استناد می‌کند.

به موازات توجه به پرونده سوریه، طبق ارزیابی‌های مطرح‌شده جانسون به منازعه عربی- اسرائیلی علاقه‌مند نیست و طبق سند «مازن کمال الحمود» سفیر اردن در لندن، جانسون تنها «به گوش دادن اکتفا می‌کند.»‎

‎در حالی‌که ارزیابی مفصل سفیر اردن از زندگی جانسون و شخصیت وی، از جمله روابط عاطفی او، به وضوح بیان می‌شود ولی وزیر سعودی کینه پنهانی خود از جانسون را نشان می‌دهد و او را به صورت غیرمستقیم نادان توصیف می‌کند. الجبیر گفته است: «برای‌مان آشکار نشده است که آقای جانسون از اوضاع در خلیج‌فارس مطلع باشد.»