درمانگر نیازمندان


درمانگر نیازمندان

سنندج - ایرنا - دلت که بزرگ باشد فرقی نمی کند زنی یا مرد، پیری یا جوان مهم نیست در یک کلانشهر باشی یا شهری کوچک و یا حتی روستایی دور افتاده، دلت که دریایی شد ناخدایش می شود خدا.

دیدن اشک کودکی یتیم، دستان پینه بسته پدری که علیرغم کار فراوان باز هم در برآورده کردن نیازهای هر چند کوچک فرزندش ناکام است، چهره غمگین بیماری که نمی تواند هزینه داروهایش را بپردازد، دل دریایی اش هیچکدام از اینها را تاب نمی آورد.

قلب مهربانش به درد می آید وقتی اشک حسرت و اندوه را در چهره همنوعش می بیند، چشمانش پر از اشک می شود وقتی کودکی را می بیند که از جلوی مغازه آرزوهایش می گذرد و چیزی جز حسرت نصیبش نمی شود.

صبحت از افراد خیر و نیک اندیش است همان هایی که نسیم مهربانی شان حتی فرشته های آسمانی را نیز سرمست کرده است، همان هایی که با دل بزرگ و دریایی شان اشک شوق بر چهره غم گرفته همنوعشان جاری می سازند.

کردستانی ها از جمله این مردمانی هستند که همواره در کارهای خیر پیشگام بوده و کمک به همنوع در هر زمانی همواره برای مردمان این دیار در اولویت بوده است، حال آنکه این خیر بودن در اکثر مواقع ریشه خانوادگی دارد.

افراد خیر و نیکوکار زیادی در این دیار مهربانی ها زیسته اند که علی رغم اینکه سال هاست خود از این دنیا رخت بربسته اند اما هنوز هم نام نیکشان بر زبان ها جاری است و حتی فرزندان و نوه هایشان راه و مسیر آنان را ادامه داده اند.

خانواده دکتر محسن فتحی از جمله این خانواده ها هستند که خیر بودن ریشه در فکر، باور، اندیشه و فرهنگ خانوادگیشان دارد، پدر خانواده کارمند بازنشسته است و همواره دستی در کار خیرداشته و الان نیز که بازنشسته شده خود را در مرغداری که دارد مشغول کرده و هر وقت مرغ هایش به مرحله فروش می رسد سهم خانواده های نیازمند را جدا می کند و برایشان می فرستد.

و اما این خیر بودن به فرزندان خانواده نیز رسیده است، دکتر محسن فتحی در سال ۱۳۶۶ در شهرستان کامیاران متولد شد و هم اکنون دکترای داروسازی دارد، از سال ۹۲ به صورت رسمی کار خیر خود را با ایجاد داروخانه بیمارستان بعثت سنندج آغاز کرده و در زمینه های مختلف به افراد نیازمند استان خدمات ارائه می دهد.

از همان ابتدای ایجاد داروخانه وقتی بیماری را می دید که پول دارو ندارد، داروی رایگان به وی تحویل می داد، با این روش قدم به قدم جلو رفت در زمینه های مختلف ورزشی، ساخت و ساز منزل برای نیازمندان، زنان بی سرپرست و بدرسرپرست و غیره به همراه خیرین دیگری وارد عمل شد.

با توجه به رشته اصلی خود که داروسازی است از سال ۹۶ حوزه اصلی کمک های خود را به موضوع درمان سوق داد و موسسه خیریه ای برای کمک به بیماران نیازمند با حضور تعدادی از خیرین در بیمارستان بعثت سنندج به ثبت رساند.

این خیر جوان کردستانی می گوید: با ایجاد این موسسه خواستیم کمک به بیماران شکل سیستمیک به خود بگیرد و افرادی که به بیمارستان مراجعه می کنند و در بخش های مختلف بستری، درمان، دارو و غیره به کمک هزینه نیاز پیدا می کنند به صورت مدیریت شده به آنان کمک شود.

تحویل ماهیانه ۸۰۰ میلیون ریال داروی رایگان به بیماران نیازمند

دکتر فتحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس بررسی های انجام شده و مستندات موجود به صورت میانگین ماهیانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال دارو به صورت رایگان به بیماران نیازمند تحویل داده می شود.

وی افزود: این میزان دارو به بیمارانی داده می شود که مدام به این داروها نیاز دارند و اکثرا بیمارانی هستند که شیمی درمانی می شوند، یا بیماران پیوندی بوده و یا ناباروری دارند و در تامین هزینه ها ناتوان هستند

این خیر جوان کردستانی که در همایش اخیر تجلیل از خیرین برتر کشور در مشهد مقدس به عنوان جوانترین خیر کشور معرفی شد، یادآور شد: بیمارانی که داروی رایگان تحویل می گیرند، از کمیته امداد و یا بهزیستی معرفی شده و یا حتی خود بیمارستان آنان را شناسایی و معرفی می کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ بیمار نیازمند به صورت مداوم از داروخانه ما داروی رایگان دریافت می کنند ضمن اینکه پس از معرفی این افراد بار اول برایشان پرونده تشکیل می شود و برای دفعات بعدی نیازی به هیچگونه معرفی ندارند.

فتحی اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون با این کار خود توانسته ایم خانواده های زیادی را که از لحاظ مالی دچار مشکل بوده و روند درمانشان را قطع کرده بودند به ادامه درمان برگردانیم و بسیاری از آنان بیماری شان بهبود یافته است.

لبخندی که لذت بخش تر از تمام لذت های دنیوی است

این خیر جوان بهترین لحظات عمر خود را دیدن حس خوشحالی بیمار و خانواده بیماران اعلام کرد و گفت: لحظه ای که بیماری با داروی ما به روند درمان بر میگردد و برق خوشحالی در چهره خود و خانواده اش موج می زند برای ما یک دنیا ارزش دارد و از بسیاری لذت های دنیوی برایم لذت بخش تر است.

وی که هزینه تمام داروهایی که به صورت رایگان به بیماران نیازمند داده می شود را خود متقبل شده است، افزود: هزینه های دیگر این بیماران از جمله بستری، ام آر آی، سی تی اسکن و اعمال جراحی مختلف نیز از طریق صندوق هایی که داخل بیمارستان تعبیه شده تامین می شود.

فتحی با بیان اینکه میانگین ماهیانه ۲۵۰ میلیون ریال هزینه های بیماران نیازمند غیر دارو می شود، یادآور شد: کمک های مردمی که از طریق صندوق های تعبیه شده داخل بیمارستان جمع آوری می شود، به حساب موسسه واریز و سپس مدیریت شده و براساس نیاز هزینه بخش های مختلف درمانی بیماران می شود.


کمک ها فقط به درمان محدود نمی شود

این خیر کردستانی که علاوه بر کمک به بیماران در بخش های دیگر همانند مسکن، اشتغال و ورزش بانوان ورود پیدا کرده است، گفت: از سال ۹۶ در حوزه ورزش بانوان نیز تعدادی از باشگاه های ورزشی را مورد حمایت قرار داده و چند تیم را به مسابقات لیگ فرستادیم که سربلند و با افتخار نیز برگشته اند.

وی افزود: در بحث ساخت و ساز منازل مسکونی برای نیازمندان و مددجویان زیرپوشش کمیته امداد، بهزیستی و همچنین معلولان قسمتی از هزینه ها را متقبل شده ایم و این روند را نیز ادامه می دهیم.

فتحی اظهار داشت: در سال ۹۰ و همزمان با راه اندازی داروخانه بیمارستان ۸۴ نفر در این داروخانه و در بخش های مختلف بکار گیری شده اند، ضمن اینکه بیشتر این پرسنل از بچه های حاشیه شهر و کسانی بوده که نام آور و چشم امید خانواده هایشان بوده اند.

وی یادآور شد: همچنین حدود ۲۵ نفر دیگر را نیز در زمینه کار در داروخانه آموزش داده و برای کار به داروخانه های همکار معرفی کرده ایم که در مجموع برای حدود ۱۰۰ نفر در این حوزه بصورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی شده است.

این خیر کردستانی اضافه کرد: کارهای دیگری نیز در دست اقدام داریم که در حوزه های مختلف برای قشر دانشگاهی و غیر دانشگاهی شغل ایجاد کنیم و کسانی که مهارت دارند را بکار گیری کرده و سایر افراد را نیز آموزش داده و سپس زمینه اشتغالشان فراهم شود.

اشتغال برای ۷۰ مددجوی بهزیستی

وی یادآور شد: در حال حاضر پروژه جدید دیگری نیز در دست داریم که براساس آن ۷۰ نفر از مددجویان سازمان بهزیستی مشغول به فعالیت می شود، البته مددجویانی بکار گیری می شوند که خود سازمان بهزیستی به ما معرفی کند.

فتحی افزود: برای انجام این کار طرح های توجیهی آمده شده و قرار است به بهزیستی ارجاع شود تا بخشی از اعتبارات آن توسط آن نهاد و بخشی نیز از سوی موسسه تامین شود، ضمن اینکه شغل هایی که ایجاد می شود در زمینه های مختلف مساغل خانگی، صنایع و غیره خواهد بود.

این خیر جوان کردستانی خود را تنها قطره ای کوچک از دریای بیکران عظمت وجود خیران این استان می داند و می گوید، افراد خیر زیادی در این استان وجود دارند که هیچگونه نام و نشانی ندارند اما در واقع خیر و نیکوکار اصلی هستند.

وی ابراز امیدواری کرد، بتوانند این مسیر را در کنار سایر خیرین ادامه داده و گام هایی هر چند کوچک در راستای رفع نیاز نیازمندان واقعی جامعه بردارند.

وجود بیش از یک هزار و ۶۰۰ خیر حوزه سلامت در کردستان

مجمع خیرین سلامت در راستای کمک بیشتر به بخش سلامت و درمان استان، در نیمه دوم سال ۸۸ در استان کردستان فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد ریال از سوی خیرین به بخش های مختلف دانشگاه علوم پزشکی برای اجرای طرح های عمرانی، درمانی، خدماتی، زمین، تجهیزات پزشکی و مصالح ساختمانی کمک شده است.

توسعه و ترویج مشارکت خیرین در کمک به کاهش آلام دردمندان جامعه از طریق تامنی منابع و امکانات مورد نیاز بخش سلامت از جمله اهداف راه اندازی این مجمع است.

مدیرعامل مجمع خیرین سلامت کردستان در این رابطه اظهار داشت: در مجموع از زمان تاسیس یک هزار و ۶۹۴خیر کمک های خود را به بخش سلامت استان اهدا کردند که اکثر این افراد بومی و تعدادی نیز خیرین سایر استان های کشور بوده‌اند.

محمدعلی مسیمر افزود: از ابتدای راه اندازی این مجمع تاپایان سال گذشته ۶۳ مورد در قالب اهدای زمین، تجهیزات پزشکی و غیرپزشکی، اجرای پروژه های بهداشتی و درمانی و کمک های نقدی به حوزه سلامت استان کمک کرده‌اند.

وی ارزش این میزان کمک را ۳۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از اول امسال تا پایان تیر ماه نیز ۱۰ نفر خیر دیگر به تعداد خیران این مجمع اضافه شده است، ضمن اینکه در این مدت ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از سوی خیران به صورت نقدی و خرید تجهیزات پزشکی به این مجمع کمک شده است.

و اما سخن آخر ...
تو نیز اگر دیدن کودکی که چشمان زیبایش در حسرت یک جفت کفش نو بارانی می شود و دیدن چهره رنجور پدری که بیماری و غم نداری کمرش را خم کرده است، قلب مهربانت را به درد می آورد از همین امروز وارد عمل شو و این حس خوب را تجربه کن.

۷۳۴۸/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!