روغن فندق چیست و چه خواصی دارد؟ | ماسک فندق برای زیبایی پوست


روغن فندق چیست و چه خواصی دارد؟ | ماسک فندق برای زیبایی پوست روغن فندق مایع استخراج شده از فندق است که دارای خواص زیادی است به ویژه برای مژه و مو. این روغن شامل پلی فنول ها بوده و در بین روغن های حامل، بیشترین غلظت از فلاونوئیدها را دارا می باشد. این فراوانی […] نوشته روغن فندق چیست و چه خواصی دارد؟ | ماسک فندق برای زیبایی پوست اولین بار در مجله...

روغن فندق چیست و چه خواصی دارد؟ | ماسک فندق برای زیبایی پوست

روغن فندق مایع استخراج شده از فندق است که دارای خواص زیادی است به ویژه برای مژه و مو. این روغن شامل پلی فنول ها بوده و در بین روغن های حامل، بیشترین غلظت از فلاونوئیدها را دارا می باشد. این فراوانی به دلیل حضور کاتچین و تانن می باشد.

روغن فندق مایعی است که توسط دستگاهی‌ به نام دستگاه روغن‌گیری از فندق استخراج می‌شود. معمولا از این روغن در آشپزی و تهیه‌ی سس سالاد استفاده می‌شود. البته برای مراقبت از موها، به‌عنوان روغن حامل (carrier oil) در رایحه‌درمانی (aromatherapy) یا روغن ماساژ نیز از آن استفاده می‌شود. علاوه‌بر این موارد، می‌توان از روغن فندق به‌عنوان محصول مراقبت از پوست نیز استفاده کرد. روغن فندق پر از ویتامین‌های تغذیه‌کننده‌ی پوست و اسیدهای چرب ضروری است که به محافظت از پوست دربرابر آسیب‌های نورخورشید، افزایش ساخت کلاژن و موارد دیگر کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم درمورد خواص روغن فندق برای پوست و چگونگی استفاده از آن در برنامه‌ی محافظت از پوست و همچنین عوارض و خطرهای احتمالی استفاده از آن توضیح بدهیم.

روغن فندق چیست و چه خواصی دارد؟ | ماسک فندق برای زیبایی پوست

خواص روغن فندق برای پوست

۱- جوان سازی پوست صورت

ویتامین E، ویتامین A. و ویتامین C. موجود در روغن و مغز فندق چین و چروک پوست صورت را کاهش داده و برای جوان سازی پوست صورت موثر میباشد .

۲- مرطوب کننده طبیعی پوست

فندق دارای مقدار بالای ویتامین E. است که بعنوان آبرسان و مرطوب کننده طبیعی پوست عمل میکند . میزان بالای ویتامین E و اسید چرب موجود در روغن فندق به افزایش آب رسانی در لایه ی خارجی پوست کمک میکند . ویتامین E با هیدراته نگه داشتن پوست، به بهبود قابلیت ارتجاعی آن هم کمک میکند و سبب میشود که پوست سفت و قابل انعطاف به نظر برسد.

۳- ضد افتاب طبیعی

روغن فندق بعنوان یک ضد افتاب طبیعی عمل میکند و پوست شما را در برابر اشعه UV مراقبت میکند . روغن های کنجد، آووکادو، گردو و روغن فندق را مخلوط کنید و روزانه این روغن را بر روی پوست خود بمالید تا بعنوان ضد افتاب پوست را در برابر اشعه خورشید مراقبت کند.

۴- درمان اکنه و جوش صورت

فندق آنتی اکسیدان های قوی دارد که با رادیکال های ازاد مبارزه کرده و برای درمان اکنه و جوش صورت و همچنین جای جوش موثر میباشد .

۵- میتوان از روغن فندق بعنوان قابض استفاده کنید

روغن فندق دارای تانن ها است که آنتی اکسیدان هایی قوی هستند. تانن های موجود در روغن فندق آن را به قابضی تبدیل میکنند که میتواند به کاهش چربی پوست های چرب، پاکسازی و کوچک کردن منفذها پوست و ازبین بردن باکتری ها کمک کند.

۶- درمان جای زخم

بعضی پژوهش ها نشان داده که ویتامین E موجود در روغن فندق به درمان سریعتر زخم های پوستی و همچنین جای زخم کمک میکند.

روغن فندق چیست و چه خواصی دارد؟ | ماسک فندق برای زیبایی پوست

۷- روغن فندق باعث افزایش تولید کلاژن میشود

کلاژن پروتئینی ضروری است که استخوان ها، اندام ها و تاندون های شما را به هم متصل نگه می دارد. کلاژن به پوست، ساختار و قابلیت کشسانی میدهد . با افزایش سن، کلاژن کمتری در پوست ما تولید میشود . ولی ویتامین E میتواند موثر باشد، زیرا با کاهش آنزیمی که کلاژن را ازبین می برد، به تولید کلاژن کمک میکند.

۸- درمان لکه های پوستی

اکنه و جوش صورت، افتاب سوختگی، حاملگی و استفاده بعضی دارو ها سبب ایجاد لکه های قهوه ای پوست میشوند ، روغن فندق غنی از ویتامین E است و شواهد تجربی نشان میدهد که ویتامین E میتواند به درمان لکه های پوستی و روشن تر شدن رنگ چهره کمک کند.

۹- روغن فندق به کاهش پیدایش خطوط ریز کمک میکند

ویتامین E موجود در روغـن فندق میتواند به کاهش پیدایش خطوط ریز کمک کند. ویتامین E آنتی اکسیدان مهمی برای نگهداری از پوست است، زیرا به صاف کردن پوست و همچنین حفظ آب و رطوبت در لایه ی خارجی آن کمک میکند.

ولی برخی از مطالعات نشان میدهد ، محصولات دارای ویتامین E و C در مبارزه با علائم پیری مؤثرتر از محصولاتی عمل میکنند که صرفا دارای ویتامین E هستند. روغن فندق هم فاقد ویتامین C است.

ولی روغـن فندق تنها میتواند به کاهش علائم photoaging( پیری زودرس پوست در نتیجه ی مواجهه ی مجدد با اشعه ی ماوراء بنفشی( UV) که بیش تر از نور خورشید و تا حدی هم از منابع مصنوعی UV منتشر میشود ) کمک کند. پژوهش نشان میدهد که اسیدهای چربی مثل اسیدهای چرب موجود در روغن فندق، به کاهش پیدایش خطوط ریز یا چین و چروک در اثر قرار گرفتن درمعرض نور خورشید کمک کند.

۱۰- درمان قرمزی و جوش بعد از اصلاح

روغن فندق دارای خواث ضد التهابی است و بعنوان یکی از بهترین شیوه های طبیعی برای درمان خارش، سوزش، قرمزی و چوش بعد از اصلاح صورت در زنان و مردان شناخته میشود.

۱۱- روغن فندق باعث کاهش هیپرپیگمانتاسیون ( Hyperpigmentation) میشود

هیپرپیگمانتاسیون عارضه ای است که سبب تیره شدن پوست می شود. این عوارض میتواند بر قسمت های کوچک یا بزرگی از پوست اثر بگذارد. هیپرپیگمانتاسیون درنتیجه ی عوامل مختلفی به وجود می آید ، من جمله:

آکنه

آسیب‌های نور خورشید

بارداری

استفاده از بعضی از قرص‌های پیشگیری از بارداری

صدمات پوستی

روغـن فندق سرشار از ویتامین E است و شواهد تجربی نشان می‌دهد که ویتامین E موجب کاهش هیپرپیگمانتاسیون می‌شود. البته برای اطمینان پیدا کردن درمورد اثربخشی آن به انجام آزمایش‌های بیشتری نیاز داریم.

روغن فندق چیست و چه خواصی دارد؟ | ماسک فندق برای زیبایی پوست

عوارض جانبی و خطرهای احتمالی

پژوهش‌های اندکی درمورد عوارض جانبی و خطرهای استفاده از روغن فندق برای مراقبت از پوست انجام شده است. براساس توصیه‌ی کالج آلرژی، آسم و ایمنی‌شناسی آمریکا (American College of Allergy, Asthma, and Immunology) افرادی که به مغزهای درختی (مانند فندق) آلرژی دارند، باید از مصرف روغن آن مغز یا هر محصول دیگری که حاوی آن است، پرهیز کنند.

حتی اگر به مغزهای درختی آلرژی ندارید، بهتر است که پیش از مصرف روغـن فندق، احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک را بررسی کنید. روشی آسان برای انجام این کار، انجام آزمایش روی پوست به‌شیوه‌ای است که در بالا توضیح دادیم.

روغـن فندق سرشار از ویتامین E است که برای بیشتر مردم خطری ندارد. ولی استفاده‌ی بیش‌ازحد این ویتامین ازطریق رژیم‌غذایی، مکمل‌ها یا استفاده‌ی مستقیم روی پوست می‌تواند به سلامتی شما آسیب بزند.

مصرف بیش‌ازحد ویتامین E موجب بروز موارد زیر می‌شود:

خستگی
ضعف
حالت تهوع
تاری دید
گاز معده
اسهال

اگر درمورد میزان مصرف ویتامین E خود نگران هستید، پیش از شروع استفاده از روغـن فندق با پزشک مشورت کنید. اگر از داروهای خوراکی رقیق‌کننده‌ی خون استفاده می‌کنید، باید پیش از مصرف روغـن فندق با پزشک مشورت کنید. چون مقدار زیاد ویتامین E می‌تواند باعث افزایش اثر این داروها شود و در نهایت به افزایش خون‌ریزی و طولانی شدن زمان لازم برای لخته شدن خون منتهی شود.

روش استفاده از روغن فندق برای پوست

صورت یا ناحیه دیگری از پوست خود را به مدت ۲۰ ثانیه با حوله گرم و مرطوب بپوشانید.

بعد حوله را بردارید و حدود ۱/ ۲ قاشق چایخوری روغـن فندق را روی پوست خود ماساژ دهید.

روغـن فندق را بگذارید تا ۳۰ ثانیه بماند.

برای تمیز کردن آن به آسانی از دستمال مرطوب گرم استفاده کنید.

این کار صورت شما را پاک میکند و اغلب مواد آرایشی را هم برطرف میکند.

ماسک فندق برای زیبایی و شفافیت پوست

۱- اول یک فنجان فندق را داخل ظرفی می ریزیم. بعد یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا به آن اضافه کرده و بعد هم می زنیم. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و سه قطره روغن اسانس اسطوخودوس را به مواد اضافه کرده و آنها را خوب هم می زنیم. این ترکیب آماده است. میتوانید داخل ظرفی قرار داده و داخل یخچال بگذارید. جوش شیرین کمک میکند تا لکه های پوستی تان بهبود یابد و ژل آلوئه ورا باعث مرطوب شدن پوست شده و آن را در برابر آسیب ها مراقبت میکند.

۲- یک قاشق غذاخوری از این گیاه را با سیب زمینی پخته و له شده مخلوط کنید سپس دو قاشق غذاخوری شیر بز به آن بیفزایید و روی صورتتان بگذارید. پس از حدود ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

۳- برای درمان پوست چرب میتوانید دو قاشق غذاخوری از این گیاه را همراه با یک قرص آسپیرین در نصف لیوان آب حل کنید و حرارت بدهید بعد بگذارید خنک شود و روی پوست بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش صورت و سلامت پوست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی