ارزش سجده‌های انسان به میزان خداخواهی و پرهیز از خودخواهی است


ارزش سجده‌های انسان به میزان خداخواهی و پرهیز از خودخواهی است

آیت‌الله تحریری با بیان‌اینکه خداخواهی با خودخواهی مطلق تقابل دارد، گفت: زمانی سجده انسان مقابل خداوند ارزش و اهمیت دارد که در وجود او خودخواهی نباشد به هر میزان خودخواهی کمتر و خداخواهی بیشتر باشد سجده او ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدباقر تحریری» در جلسه درس هفتگی درس اخلاق که در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، اظهار کرد: ابلیس برای گمراهی انسان ابزار فراوانی دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه انسان باید علت و مصادیق گمراه‌ کردن‌های شیطان را بشناسد، تصریح کرد:‌ هدف افرادی که چنین اموری را دنبال می‌کنند نجات از فریب و دام‌های شیطان است.

وی با بیان اینکه زندگی دنیوی به خودی خود زمینه فریب و مکر شیاطین و از طرف دیگر بستر صعود انسان به عالم ملکوت و پاکی را فراهم می‌کند، گفت: خداوند تمایل دارد انسان از بستر دنیا برای رسیدن به کمال و سعادت استفاده کند اما شیطان می‌خواهد انسان را در همین بستر و شئونات پست و بی‌ارزش دنیوی نگه‌ دارد.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه دنیا بستر امتحان انسان است، بیان کرد: استقرار انسان در دنیا با وجود شیاطین گمراه‌کننده و پیامبران الهی بر اساس حکمت الهی است که انسان امتحان شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه فعالیت‌های امور دنیوی به نوعی با یکدیگر در تقابل هستند، اظهار کرد:‌ در این تقابل شیطان قصد دارد که انسان را به مسائلی همچون شرک، کفر، نفاق اعتقادی مشغول کند که به مخالفت با دستورات الهی برخاسته و با برادران دینی به جنگ و جدال پردازد.

وی با بیان اینکه نماز همراه با ایمان یکی از اسباب خضوع و خشوع به درگاه الهی است، گفت: آنان که نماز خود را با اطاعت کامل از همه احکام الهی به درستی اقامه می‌کنند سایر اعمالشان هم پذیرفته می‌شود. بالاترین و بهترین حالت خضوع و خشوع، سجده مقابل خداوند است که شیطان از آن سرباز زد.

آیت الله تحریری با بیان اینکه خداخواهی با خودخواهی مطلق تقابل دارد، گفت: زمانی سجده انسان مقابل خداوند ارزش و اهمیت دارد که در وجود او خودخواهی نباشد به هر میزان خودخواهی کمتر و خداخواهی بیشتر باشد سجده او ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: در ارتباط با دنیا انسان باید مراقب باشد که ارتباط او با خداوند کم یا قطع نشود، وقتی نماز بر روح انسان اثرات مثبت دارد که او مقابل خداوند تواضع داشته و همواره به یاد خدا باشد.

وی در پایان بیان کرد: از میان همه اعمال عبادی، شیطان نسبت به نماز حساسیت بیشتری دارد که انسان را از آن غافل کند بنابراین کسانی که نماز خود را سبک بشمارند در واقع دچار فریب شیطان شدند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات