رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: برگزاری انتخابات الکترونیکی نیازمند تایید شورای نگهبان است.

محمد جواد کولیوند در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری موج، اظهار داشت: با رشد و توسعه فناوری در عرصه های مختلف، این انتظار وجود دارد که اقدامات و برنامه های مهم در کشور نیز با بهره مندی از این فناوری ها انجام شود.

وی افزود: یکی از مباحثی که در سال های اخیر به طور مکرر در مورد آن بحث شده، موضوع برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی و بهره مندی از فناوری های رایانه ای است.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: در حال حاضر بخش هایی از فرایند برگزاری انتخابات از جمله احراز هویت رای دهندگان، به صورت الکترونیکی برگزار می گردد، اما برخی دیگر از فرایندها مانند ثبت رای و شمارش آرا، همچنان به صورت دستی و با استفاده از نیروی انسانی انجام می شود.

کولویند در خصوص ضرورت برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: متولیان امر برگزاری انتخابات از جمله ستاد انتخابات و شورای نگهبان هر دو بر این نکته تاکید دارند که باید انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار گردد، اما هنوز زیرساخت های این امر فراهم نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اشکالاتی در امر برگزاری انتخابات الکترونیکی وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر موضوع اصلی این است که شورای نگهبان باید امنیت سخت افزارها و نرم افزارهای برگزاری انتخابات الکترونیکی را تایید کند. بنابراین برگزاری انتخابات الکترونیکی نیازمند تایید شورای نگهبان است.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: طبیعی است تا زمانی که شورای نگهبان به این اطمینان نرسد که با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی، آرای مردم به طور کامل حفاظت و صیانت نمی شود، اجازه این امر را نخواهد داد.