دبی ورودی سد الغدیر به 20 برابر سال گذشته رسید


دبی ورودی سد الغدیر به 20 برابر سال گذشته رسید

مدیر امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه گفت: دبی ورودی سد الغدیر به 20 برابر سال گذشته رسیده است.

سید جلال شاهرخ در گفتگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: با وجود قطع بارش‌ها و نزولات جوی طی دو ماه اخیر و افزایش دما، ولی به دلیل جاری شدن سیلاب‌های بزرگ در سطح حوضه آبریز رودخانه قره چای در ماه‌های اولیه سال ۱۳۹۸ و در نتیجه بازگشایی بستر و مسیر رودخانه، در حال حاضر ورودی آب به دریاچه سد ساوه بالغ بر ۳ متر مکعب بر ثانیه است. از باب مقایسه، این ورودی در زمان مشابه سال قبل تنها ۱۵۰ لیتر در ثانیه بوده که افزایش ۲۰ برابری را نشان می‌دهد.

وی افزود: هم اکنون حجم آب ذخیره شده در دریاچه سدالغدیر ساوه ۲۶۰ میلیون متر مکعب معادل ۹۴ درصد حجم کامل سد است در حالیکه در سال گذشته این میزان ۴۹ میلیون متر مکعب معادل ۱۷.۵ درصد بوده است.

وی درخصوص نیروگاه برقابی که در پای سد الغدیر ساوه احداث شده است، گفت: این نیروگاه در مجموع از ظرفیت تولید ۱۵ مگاوات ساعت برق برخوردار است که متأسفانه در سالیان قبل به دلیل کاهش تراز آب، امکان بهره‌برداری از آن وجود نداشت.

شاهرخ افزود: خوشبختانه با تراز مثبت آبی که در سد بوجود آمده است همزمان با توزیع آب برای مصارف کشاورزی، از نیروگاه وفرقان با ظرفیت ۱۰ مگاوات و نیروگاه آسیابک با ظرفیت ۵ مگاوات نیز به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر در مجموع به میزان ۵.۵ مگاوات برق تولیدی را به شبکه سراسری تحویل می‌دهد.

وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری بالغ بر چهار میلیون متر مکعب از منابع آبی سد الغدیر برای مصارف آب شرب شهری و نیز ۳۲ میلیون متر مکعب برای مصارف کشاورزی تخصیص یافته است.

مدیر امور بهره برداری از سد الغدیر ساوه در ادامه گفت: یکی از اقداماتی که با توجه به شرایط مطلوب آبی در سالجاری در دستور کار قرار گرفت جایگزینی بخشی از منابع آب زیرزمینی از طریق سد الغدیر ساوه بوده است.

وی افزود: نزدیک به ۳۹ درخواست از بهره برداران چاه‌های آب کشاورزی مبنی بر تخصیص آب، به امور منابع آب و نیز مدیریت بهره برداری از سد الغدیر ساوه واصل شده است. بالغ بر ۱۰ میلیون متر مکعب آب برای مصارف کشاورزی از محل سد درخواست شده است که بالغ بر پنج میلیون متر مکعب به طور کامل تخصیص یافته و کمک بسیار خوبی برای کاهش برداشت از چاه‌های کشاورزی و منابع آب‌های زیرزمینی شده است.

شاهرخ افزود: هم اکنون ظرفیت تأمین آب تا ۱۰ میلیون متر مکعب برای تمامی درخواست‌ها وجود دارد اما تنها ۱۹ درخواست از ۳۹ درخواست پیگیر جدی تخصیص آب بودند و برای پاسخگویی به مابقی درخواست‌ها نیز اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: به منظور تأمین آب کشاورزی دشت ساوه خروجی سد ساوه از دریچه آبگیر شبکه آبیاری ۶.۵ متر مکعب بر ثانیه و آب شرب شهر ساوه نیز به میزان ۶۰۰ لیتر در ثانیه است. در سال گذشته با توجه به ذخیره آب در اختیار امور بهره برداری، صرفاً دو متر مکعب بر ثانیه آب در دریچه آبگیر تحویل شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری دشت ساوه می‌شد.

به گزارش ایسنا، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر