در مورد داروی کلردیازپوکساید چه اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید این دارو برای درمان چه بیماری هایی استفاده می شود و چه کاربردی دارد؟ با عوارض این دارو آشنایی دارید؟ کلردیازپوکساید می تواند تاثیر آرامش بخشی در سلول های مغزی داشته باشد که این آرامش به خاطر تاثیری هست که این دارو بر روی ناقل های عصبی می گذارد. در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی کلردیازپوکساید می پردازیم.

کاربرد کلردیازپوکساید

یکی از کاربردهای این دارو، درمان اضطراب است. افرادی که دچار علائم اضطراب هستند، با تجویز پزشک می توانند این دارو را به صورت کوتاه مدت مصرف کنند و شاهد کاهش علائم اضطرابشان خواهند شد.

یکی دیگر از کاربردهای مهم کلردیازپوکساید، کاهش علائم ترک الکل است. همانطور که می دانید افرادی که می خواهند مصرف الکل خود را قطع کنند، حدودا پس از 3 الی 8 ساعت دچار گرفتگی شدید عضلانی می شوند. به دلیل خاصیت شل کنندگی عضلانی این دارو، میتوان این علائم را بهبود بخشید و کنترل کرد.

کلردیازپوکساید؛ تداخلات دارویی و عوارض جانبی کلردیازپوکساید

دوز و نحوه مصرف کلردیازپوکساید

خیلی مهم است که دوز مصرفی مناسبی برای شما تجویز شود زیرا با استفاده درست و مناسب این دارو می توانید روند بهبودی خود را تسریع بخشید و همچنین عوارض احتمالی را کاهش دهید. میزان دوز مصرفی برای هر فردی می تواند متفاوت باشد و این بر اساس وضعیت بیمار و شدت بیماری وی تعیین می شود. اما در ادامه این مقاله، دوز مصرفی نرمال برای سنین مختلف آورده شده است.

بزرگسالان دوز مصرفی
کاهش علائم اضطراب خفیف 5 تا 10 میلی گرم از این دارو، در 3 تا 4 نوبت مصرف می شود
کاهش علائم اضطراب شدید و درمان آن 20 تا 25 میلی گرم از این دارو، در 3 تا 4 نوبت مصرف می شود
کاهش علائم بیماری ناتوان کننده در سالمندان 5 میلی گرم از این دارو، در 2 تا 3 نوبت مصرف می شود
کاهش اضطراب قبل از عمل به صورت خوراکی در روزهای قبل از عمل، 5 تا 10 میلی گرم از این قرص، در 3 تا 4 نوبت مصرف می شود
کاهش اضطراب قبل از عمل به صورت تزریقی 50 تا 100 میلی گرم از آمپول آن قبل از عمل تزریق می شود
به دلیل اینکه عوارض متعددی در کودکان دیده شده، حتما باید زیر نظر پزشک و با دوز خیلی کم این دارو را برای کودکان شروع کرد. مصرف این دارو در کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود.

نحوه مصرف کلردیازپوکساید و کلیدیوم با هم

ترکیب کلردیازپوکساید و کلیدیوم همراه با دیگر دارو ها برای درمان زخم معده و سندروم روده تحریک پذیر ( شرایطی که باعث درد معده، نفخ، یبوست و اسهال می شود) و انتروکولیت ( ورم روده ها ) استفاده می شود. کلردیازپوکساید در دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها قرار می گیرد. همچنین با کاهش فعالیت غیر عادی الکتریکی در مغز کار می کند. کلیدیوم در رده ای از دارو ها به نام آنتی کولینرژیک ها قرار می گیرد. ترکیبی از کلردیازپوکساید و کلیدیوم به صورت یک کپسول خوراکی استفاده می شود که معمولا سه یا چهار بار در روز و قبل از غذا و در هنگام خواب مصرف می شود. دستورالعمل های مربوط به مقدار مصرف را با دقت بخوانید و درباره هر بخشی که متوجه نمی شوید، از پزشک یا داروساز سوال کنید تا برایتان توضیح دهند. کلردیازپوکساید و کلیدیوم را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. این داروها به کاهش گرفتگی اسپاسم معده و گرفتگی عضلات کمک می کنند.

بدون مشورت با پزشک خود، مصرف کلردیازپوکساید و کلیدیوم را قطع نکنید. اگر به طور ناگهانی مصرف کلردیازپوکساید و کلیدیوم را قطع کنید، ممکن است علائمی مثل تشنج، لرز، گرفتگی عضلات شکم، گرفتگی عضلات، افسردگی، استفراغ، مشکل خوابیدن یا بیدار ماندن و عرق کردن را تجربه کنید. پزشک احتمالا مقدار دوز مصرفی شما را به تدریج کاهش خواهد داد.

مصرف کلردیازپوکساید و کلیدیوم ممکن است اعتیاد آور باشد. بیشتر از آن چه که تجویز شده استفاده نکنید و یا به غیر از روشی که پزشک آن را تجویز کرده مصرف نکنید. درباره مصرف الکل، مصرف داروهای تجویزی، استفاده بیش از حد از داروها، ابتلا به افسردگی یا بیماری روانی دیگر، پزشک خود را در جریان بگذارید. در صورت داشتن شرایطی که ذکر شد، استفاده بیش از حد از کلردیازپوکساید و کلیدیوم، بسیار خطرناک است.

قبل از مصرف کلردیازپوکساید به نکات زیر توجه کنید

در صورتی که تصمیم دارید از این دارو استفاده کنید، خطرات مصرف این دارو را در نظر بگیرید. این چیزی است که شما و پزشک تان باید در مورد آن تصمیم بگیرید. برای مصرف این دارو، نکات زیر را باید در نظر بگیرید:

آلرژی

در صورت وجود هرگونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به این دارو یا داروهای دیگر، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین به متخصص مراقبت های بهداشتی خود درباره داشتن آلرژی به مواد غذایی، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات صحبت کنید. برای محصولات غیر تجویزی، برچسب یا مواد بسته بندی را به دقت بخوانید.

اطفال

مطالعات اختصاصی در رابطه با سن و اثرات مصرف کلردیازپوکساید در کودکان زیر 6 سال انجام نگرفته است و ایمنی و کارایی آن هنوز مشخص نشده است.

سالمندان

مطالعات مربوط به سالمندان که تا به امروز انجام شده اند، مشکلات خاصی را در رابطه با محدود کردن فواید کلردیازپوکساید برای این دسته از افراد نشان نداده است. با این حال خواب آلودگی شدید، سرگیجه، گیجی، بی دست و پا بودن، یا بی ثباتی بیشتر در سالمندان رخ می دهد که معمولا نسبت به افراد جوانتر، به اثرت داروی کلردیازپوکساید حساس تر هستند. بیماران مسن ممکن است به دوز پایین تری از مصرف این دارو برای کاهش اثرات ناخواسته نیاز داشته باشند.

تغذیه با شیر مادر

مطالعات کافی در مورد خطر مصرف این دارو در طول دوران شیردهی وجود ندارد. قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی، مزایای بالقوه دارو را در برابر خطرات بالقوه آن مورد ارزیابی قرار دهید.

کلردیازپوکساید؛ تداخلات دارویی و عوارض جانبی کلردیازپوکساید

تداخلات دارویی کلردیازپوکساید

اگرچه داروهای خاص نباید همزمان با هم مورد استفاده قرار گیرند، اما در برخی موارد، ممکن است دو نوع دارو با هم ترکیب شوند حتی اگر منجر به بروز یک تعامل شود. در این گونه موارد ممکن است پزشک مقدار دوز را تغییر داده و یا سایر اقدامات احتیاطی ضروری را انجام دهد. زمانی که این دارو را مصرف می کنید، مهم است که متخصص مراقبت های بهداشتی شما بداند که آیا داروهایی که در زیر عنوان می شود را مصرف می کنید یا خیر. تعاملات زیر براساس اهمیت بالقوه شان انتخاب شده اند و لزوما شامل تمامی موارد نمی شوند.

استفاده از این دارو با داروهای زیر توصیه نمی شود. پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که با این دارو درمان نشوید و یا داروهایی را که مصرف می کنید تغییر دهید

استفاده از این دارو با هر یک از داروهای زیر معمولا توصیه نمی شود، اما ممکن است در برخی موارد لازم باشد. اگر هر دو دارو با هم تجویز شوند، پزشک شما ممکن است مقدار دوز مصرفی دارو را تغییر دهد و یا و یا بگوید که از یک یا هر دو دارو به چه میزان استفاده کنید.

فلومازنیل (Flumazenil) آموباربیتال (Amobarbital) بنزیدروکودون (Benzhydrocodone) برومازپام (Bromazepam) بروموپراید (Bromopride) بوپرنورفین (Buprenorphine) بوتاباربیتال (Butabarbital) بوتالبیتال (Butalbital) بوتورفانول (Butorphanol) کاربینوکسامین (Carbinoxamine) کاریسوپرودول (Carisoprodol) هیدرات کلرال (Chloral Hydrate) کلرزوکسازون (Chlorzoxazone) کلوبازام (Clobazam) کدئین (Codeine) دانترولن (Dantrolene) دی هیدروکدئین (Dihydrocodeine) دکسیلامین (Doxylamine) اسکتامین (Esketamine) اتکلوروینول (Ethchlorvynol) فنتانیل (Fentanyl) فیلبانسرین (Flibanserin) فسپروپوفول (Fospropofol) هیدروکودون (Hydrocodone) هیدرومورفون (Hydromorphone) لاکوسامید (Lacosamide) لورفانول (Levorphanol) لوفکسیدین (Lofexidine) لوکساپین (Loxapine) مکلیزین (Meclizine) مپریدین (Meperidine) مفنزین (Mephenesin) مفو باربیتال (Mephobarbital) مپروبامات (Meprobamate) متاکسالون (Metaxalone) متادون (Methadone) متوکاربامول (Methocarbamol) متوهگزیتال (Methohexital) متو کلوپرامید (Metoclopramide) میدازولام (Midazolam) میرتازاپین (Mirtazapine) مورفین (Morphine) لیپوزوم مورفین سولفات (Morphine Sulfate Liposome) نالبوفین (Nalbuphine) اکسی کودون (Oxycodone) اکسی مورفون (Oxymorphone) پنتازوکین (Pentazocine) پنتوباربیتال (Pentobarbital) پریسیازین (Periciazine) فنوباربیتال (Phenobarbital) پریمیدون (Primidone) پروپوفول (Propofol) اسکوپولامین (Scopolamine) سکوباربیتال (Secobarbital) سدیم اکسیبات (Sodium Oxybate) سوفنتانیل (Sufentanil) تاپنتادول (Tapentadol) تیوپنتال (Thiopental) ترامادول (Tramadol) زولپیدم (Zolpidem)

استفاده از این دارو با داروهای زیر ممکن است باعث افزایش خطر عوارض جانبی شود، اما استفاده از هر دو دارو ممکن است بهترین درمان برای شما باشد. در صورتی که هر دو دارو با یکدیگر تجویز شوند، پزشک ممکن است مقدار دوز مصرفی را تغییر دهد و یا بگوید که از یک یا هر دو دارو به چه میزان استفاده کنید.

کتوکونازول (Ketoconazole) مخمر سنت جان (St John’s Wort) تئوفیلین (Theophylline)

کلردیازپوکساید؛ تداخلات دارویی و عوارض جانبی کلردیازپوکساید

تعاملات غذایی با کلردیازپوکساید

برخی از داروها را نباید در هنگام خوردن غذا و یا خوردن انواع خاصی از غذاها مصرف کرد زیرا باعث بروز برخی از تعاملات دارویی می شوند. استفاده از الکل و یا دخانیات با داروهای خاص ممکن است باعث ایجاد تعامل شود. تعاملات زیر براساس اهمیت بالقوه آنها انتخاب شده اند و لزوما شامل تمام موارد نمی شوند.

استفاده از این دارو با هر یک از موارد زیر ممکن است باعث افزایش خطر عوارض جانبی خاص شود اما در برخی موارد غیرقابل اجتناب است. در صورت استفاده همزمان، ممکن است پزشک مقدار دوز مصرفی دارو یا چگونگی استفاده از دارو را تغییر دهد و یا دستورات ویژه ای در مورد استفاده از غذا، الکل و یا دخانیات را به شما می دهد.

سایر مشکلات پزشکی

وجود سایر مشکلات پزشکی ممکن است استفاده از این دارو را تحت تاثیر قرار دهد. اگر مشکلات پزشکی دارید، به پزشک خود بگویید، مخصوصا:

بیماری کلیوی

بیماری کبدی، اثرات دارو ممکن است به دلیل خارج شدن تدریجی دارو از بدن، افزایش یابد بنابراین آن را با احتیاط مصرف کنید.

پورفیریا (اختلال ژنتیکی)، دارو را با احتیاط مصرف کنید زیرا ممکن است وضعیت را بدتر کند.

اطلاعات دارویی کلردیازپوکساید برای مصرف کننده

اگر علائم بیماری و یا مشکلات سلامتی شما بهتر نشود و یا بدتر شوند، با پزشک خود تماس بگیرید.

داروهای خود را با دیگران تقسیم نکنید و داروهای افراد دیگر را مصرف نکنید.

لیستی از تمام داروها را نزد خود داشته باشید ( نسخه ها، محصولات طبیعی، ویتامین ها و داروهای بدون نسخه). این لیست را به پزشک خود بدهید.

قبل از شروع مصرف هر نوع داروی جدید، از قبیل داروهای تجویزی یا بدون نسخه، محصولات طبیعی یا ویتامین ها با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو دارای یک بروشور است. آن را با دقت بخوانید و هر بار که می خواهید کلردیازپوکساید را مصرف کنید، دوباره این بروشور را بخوانید. اگر سوالی در مورد کلردیاازپوکساید دارید، لطفا با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید.

اگر فکر می کنید بیشتر از حد مجاز مصرف کرده اید، فورا با مرکز کنترل مسمومیت و یا مراقبت های پزشکی تماس بگیرید. آمادگی این را داشته باشید که بگویید چه چیزی و چه مقدار مصرف کرده اید و این اتفاق چه زمانی رخ داده است.

بیشترین عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از: سرگیجه، خواب آلودگی، بی خوابی، دوران سر، گیجی، سردرد و تحریک پذیری. لیست کاملی از عوارض جانبی، در زیر آورده شده است:

کلردیازپوکساید؛ تداخلات دارویی و عوارض جانبی کلردیازپوکساید

عوارض مصرف کلردیازپوکساید به صورت کپسول خوراکی

این کپسول به همراه اثرات مورد نیاز آن، ممکن است باعث بروز برخی از اثرات ناخواسته نیز شود. اگرچه تمام این عوارض جانبی ممکن است اتفاق نیفتد، اما در صورت بروز این عوارض، به مراقبت های پزشکی نیاز دارید.

اگر هر یک از عوارض جانبی زیر در هنگام مصرف کلردیازپوکساید اتفاق بیفتد، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

عوارض جانبی که به ندرت اتفاق می افتند

غش تغییرات ذهنی یا خلق و خوی لرزیدن یا راه رفتن نامنظم و ناپایدار ناپایداری، لرزش و یا مشکلات دیگری در ارتباط با کنترل یا هماهنگی عضلانی

عوارض جانبی ناشناخته

گرفتگی شکمی و عضلانی لرز مدفوع به رنگ خاک رس تشنج سرفه یا گرفتگی صدا ادرار تیره رنگ مشکل در صحبت کردن سرگیجه ریختن بزاق دهان بروز تب همراه با لرز و یا بدون لرز احساس خستگی یا ضعف عمومی سردرد خارش مدفوع رنگ روشن از دست دادن اشتها از دست دادن تعادل درد کمر یا پهلوها لرزش، تکان های ناگهانی و یا سفتی عضلات تهوع و استفراغ مشکل در دفع ادرار یا همراه با درد پوست رنگ پریده بی حوصلگی لرزش در ساق پاها، بازوها، دست ها یا پاها کشیده شدن پاها بر روی زمین به هنگام راه رفتن بی خوابی گلو درد زخم یا لکه های سفید بر روی لب ها یا دهان سفتی اعضای بدن دل درد تعریق ورم مشکل خوابیدن حرکات پیچشی بدن نا توانی در خوابیدن حرکات غیرقابل کنترل مخصوصا در صورت، گردن و پشت بوی ناخوشایند نفس کبودی یا خونریزی غیرعادی خستگی یا ضعف غیرعادی استفراغ خونی زرد شدن چشم ها یا پوست

عوارض جانبی ناشناخته

کاهش علاقه به مقاربت جنسی مشکل در حرکت روده (مدفوع) ناتوانی در داشتن یا حفظ نعوظ افزایش توانایی، میل، تحریک یا عملکرد جنسی افزایش علاقه به مقاربت جنسی از دست دادن توانایی، میل، تحریک یا عملکرد جنسی تغییرات قاعدگی تاول های پوستی

کلردیازپوکساید؛ تداخلات دارویی و عوارض جانبی کلردیازپوکساید

علائم اوردوز کردن با داروی کلردیازپوکساید

در صورت مصرف بیش از حد کلردیازپوکساید و بروز هر یک از این علائم، بلافاصله با فوریت های پزشکی تماس بگیرید:

تغییر در هوشیاری عدم هماهنگی از دست دادن هوشیاری خواب آلودگی یا خواب آلودگی غیر عادی

برخی از عوارض جانبی کلردیازپوکساید ممکن است به مراقبت های پزشکی نیازی نداشته باشد. . این عوارض جانبی ممکن است در طول درمان از بین بروند زیرا بدن، خودش را با دارو تنظیم می کند. همچنین متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد روش های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی به شما اطلاعاتی را می دهد. . در صورت تداوم هر یک از این عوارض جانبی و یا احساس ناراحتی و یا هرگونه سؤال، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف کلردیازپوکساید در بارداری

این دارو را نباید در سه ماه اول بارداری مصرف کنید زیرا می تواند ناهنجاری های مادرزادی را در جنین ایجاد کند. در 6 ماه دوم تنها در صورتی می توانید این داروها را مصرف کنید که پزشک تجویز کرده باشد.

کلردیازپوکساید و لاغری

سوال اکثر کاربران این است که آیا کلردیازپوکساید باعث کاهش وزن و لاغری می شود؟ نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این داروها کاهش وزن را به همراه دارند اما فقط برای 5 ماه. پس از این دوره، وزن مجدد به حالت قبل بر می گردد. پس توصیه می شود هرگز از این داروها برای لاغری و کاهش وزن استفاده نکنید.