حقابه، حق الناس است


حقابه، حق الناس است

فعالیت نمایندگان اصفهان طی هفته گذشته در صحن علنی مجلس را در بسته خبری پیش رو می خوانید.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می پردازیم؛

یکشنبه ۳۰ تیر

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم میمه و شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز یکشنبه مجلس خطاب به رئیس مجلس گفت: انتظار داشتیم بر اساس ماده ۱۱۰ آیین نامه داخلی مجلس در خصوص افتخارات سپاه و نیروی دریایی در خصوص توقیف نفتکش انگلیسی صحبت می‌کردیم که لاریجانی در واکنش به او گفت: (انگلیسی‌ها) دزدی کردند، (سپاه) جوابشان را داد.

حاجی دلیگانی همچنین یادآور شد: دولت وظیفه خود را در خصوص تنظیم بازار انجام نمی‌دهد و وضعیت مسکن و خوراک و بازارهای مختلف حالت رها شده دارد. شرکت‌های دولتی‌ هم خدمات و کالاها را گران می‌کنند و بخش غیر دولتی نیز به دنبال آنها کالاها را گران می‌کنند.

لاریجانی در واکنش به این اظهارات حاجی نیز گفت:‌ این مشکلی است که ما هم به آن اشاره کردیم و در جلسه غیر علنی هم توضیحاتی داده شده، اما باید بحث کرد تا دولت گامی بردارد.

دوشنبه ۳۱تیر

حسینعلی حاجی دلیگانی در اخطار قانون اساسی جلسه علنی نوبت عصر دوشنبه مجلس با استناد به اصول سوم ،۱۵۶،۱۵۳،۱۵۰ قانون اساسی گفت: به جای اینکه آنهایی که جاسوسان را گرفته‌اند تشویق کنیم این جا آمده‌اید آن ها را محاکمه می کنیم، دری اصفهانی فردی است که جاسوس بوده و محکوم شده است و فقط هم این یک نفر در هیئت مذاکره کننده برجام نبوده نبوده است، سه نفر دیگر هم بوده‌اند.

وی افزود: فیلم دوتابعیتی‌ها پخش شد و نشان دهنده بحث نفوذ بود، فیلم گاندو هم که پخش شد مورد استقبال مردم قرار گرفت، شما بگو صحت دارد یا خیر؟ چرا رگ گردنتان را باد می‌کنید که این فیلم چرا پخش می شود؟ فیلم گاندو چه به روز شما آورده که هراسان هستید؟ از چه می ترسید؟

او در ادامه اداعا کرد: نکند می‌ترسید کسان دیگری که طعم آدامس رییس جمهور را می‌دانند، لو بروند؟

حقابه، حق الناس است

سه شنبه ۱ مرداد

زهرا سعیدیدر تذکر شفاهی جلسه علنی سه شنبه مجلس گفت: از وزیر نیرو می‌خواهم که در خصوص کشت بهاره کشاورزان اصفهان و شهرستان مبارکه همکاری لازم را داشته باشند.

وی افزود: قدر کشاورزانی را بدانیم که در روزهای بحران آب و روزهای بحران کشت، همراهی لازم را داشتند. با آنها همکاری و همراهی داشته باشیم. البته که در این حوزه امسال مدیریت به خوبی انجام می‌شود، اما تصمیماتی که در ادامه مسیر گرفته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که موجب مشکل برای کشاورزان نباشد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از استاندار، وزیر نیرو و معاونین مربوطه می‌خواهم که به گونه‌ای موضوع را پیگیری کنند که باعث فشار بر کشاورزان و ناراحتی آنها نباشد و با کشاورزان بیشتر همراهی داشته باشید تا به برکت بارندگی امسال کشت خود را به خوبی برداشت کنند.

حقابه، حق الناس است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، در جلسه علنی سه شنبه مجلس در اخطاری با استناد به اصل ٤٣ قانون اساسی گفت: مردم اصفهان حق و حقوقی دارند که به نظر می رسد توسط برخی عزیزان نادیده گرفته می شود، آیا آب شرب حق مردم هست یا خیر؟ اگر هست، پس چرا می گویند هرگونه فعالیتی در رابطه با آب ممنوع است؟

وی افزود: ده‌ها سال پیش مردم پول دادند و آب خریداری کردند، اگر وزارت نیرو آب نداشت چرا فروخت؟ به جهت قانونی این حقابه حق مردم است که باید داده شود.

نماینده مردم شاهین شهر بیان کرد: از سویی دیگر این موضوع مهم است که در قانون بودجه، ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالای اساسی آمده است، ولی قرار شد بر اساس روند اجرای سال گذشته اجرا نشود ولی بر اساس همان روند در حال اجرا شدن است، به فقرا و افراد ضعیف فشار می آید و برخی در این میان سوء استفاده می کنند.

حاجی دلیگانی در پایان اضافه کرد: برخی افراد زودهنگام فعالیت خود را در خصوص انتخابات آغاز کردند، شورای نگهبان فعالیت های خلاف قانون و مجرمانه را ثبت و پیگیری کند، وزارت کشور نیز از اکنون در این خصوص مراقبت لازم را داشته باشد.

**اکبر ترکی نماینده فریدن، در تذکر شفاهی جلسه علنی روز سه شنبه مجلس، گفت: روز سه‌شنبه هفته گذشته شاهد واژگونی مینی‌بوس حامل خواهران قرآنی در محور بوئین میاندشت به خوانسار بودیم که منجر به جان باختن ۱۳ نفر و مجروح شدن ٨ نفر از آنان شد.

وی افزود: این مصیبت جانسوز را به خانواده‌ محترم این عزیزان و مردم فریدن تسلیت می‌گویم و از حضور یکپارچه و وحدت آفرین و باشکوه مردم شهرستان‌های حوزه انتخابیه در مراسم تشییع و مراسم ختم آن عزیزان تشکر می‌کنم.

نماینده فریدن در تذکری به وزیر راه گفت: مشکل وضعیت جاده‌ها، که دلیل اصلی این موضوع بوده است را مورد رسیدگی قرار دهد.

حقابه، حق الناس است

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در تذکری به رییس جمهور گفت: سریال گاندو یکسری حقایقی را برای مردم روشن کرد، عده‌ای به دلیل روشنگری‌ این حقایق نگران شدند؛ به جای اینکه بیایند و بگویند ما به دنبال شفافیت و به دنبال کوتاه کردن دست رانت خواران ویژه‌خواران هستیم، ابراز نگرانی می کنند.

وی در ادامه در تذکری به نوبخت اظهار کرد: خانواده شهدا و شهدا چشم و چراغ کشور هستند، نه پاداش سال ۹۶ و نه پاداش سال ۹۷ را پرداخت نکردید، استان اصفهان ۲۳ هزار شهید را در دفاع مقدس داده است. موسوی لارگانی عنوان کرد: نباید اجازه دهیم عده‌ای بیایند با صحبت‌های ناروا در خصوص زاینده رود، آبی را که پنج میلیون و ١٢٠ هزار نفر به آن نیاز دارند زیر سوال ببرند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی لارگانی در نطق میان دستور روز سه‌شنبه مجلس با اشاره به ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی موجود و راهکارهایی که از سوی مسئولان برای عبور از ناهنجاری‌ها مطرح می‌شود گفت: کاسه صبر مردم از این همه شعار و وعده‌های توخالی لبریز شده است.

وی با بیان این‌که «در سالگرد امضای برجام به آفت‌های استمرار فرهنگ مذاکره با غربی‌ها اشاره می‌کنم»، اظهار کرد: مهمترین ضعف دولت و مجلس، فشارپذیری است. تا فشارپذیری وجود داشته باشد، فشار تشدید می‌شود. اینکه به دنیا القاء شود که ایران پس از برجام دچار فاجعه می‌شود، با اصول میهن‌پرستی مغایر است.

وی خطاب به دولتمردان گفت: شما ۶ سال فرصت نداشتید که بدعهدی آمریکا را اثبات کنید؟ به یاد دارید که حل مشکلات را به امضای برجام منوط می‌کردید. برای یک بار از خر شیطان پیاده شده و از ملت و رهبری عذرخواهی کنید. به کف جامعه بیایید تا ببینید مردم در عسر و حرج زندگی می‌کنند. کلیت جامعه با همسایگان ویلاهای چند هزار متری تفاوت آشکار دارد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس، ۳۸ اصل قانون اساسی را مربوط به اختیارات رییس‌جمهور دانست و افزود: این تعداد اصول، بیشترین اصول در میان قوای سه‌گانه است. چرا پس از ۴۰ سال حضور در حوزه‌های ارشد مدیریتی نظام می‌گویید اختیارات رییس‌جمهور کافی نیست؟ شرایط معیشتی فعلی کشور نتیجه مجلس و دولت است. برخی مدیران چرب و شیرین دنیا زیر زبان‌شان مزه کرده و به مسائل مالی آلوده شدند. مسئولان باید زندگی خود را از وضعیت اشرافی خارج کنند و نباید بین مسئولان نظام اسلامی و مردم فاصله وجود داشته باشد. مردم حق دارند بر عملکرد نظام نظارت کرده و به مسئولان خرده بگیرند که چرا برخی از اهداف انقلاب فاصله گرفته‌اند.

حقابه، حق الناس است

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در جلسه علنی سه شنبه مجلس در تذکر به وزیر صنعت، گفت: از انتصابات مسئله‌دار دست بردارید، این موضوع کار چاق‌ کنی را افزایش می دهد. وی ادامه داد: همه باید آمایشی فکر کنیم، سیل آمد و میلیاردها مترمکعب آب وارد خلیج فارس شد. ایران قوانین توزیع عادلانه آب، قوانین مدنی، شورای آب و شورای هماهنگی دارد که باید برای حل مسئله آب در کشور مورد استفاده قرار بگیرند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور مجلس ادامه داد: حقابه، حق الناس است. باید با وحدت، قوانین را اجرایی کنیم. از دولت و وزارت نیرو می خواهم تلاش بیشتری برای تامین آب مورد نیاز مردم داشته باشند.

حقابه، حق الناس است

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس خطاب به رییس جمهور متذکر شد: آیا جنابعالی خانواده معظم شهدا و ایثارگران را چشم و چراغ این ملت می‌دانید؟ اگر می‌دانید وضعیتی که برای بیمه درمانی ایثارگران ایجاد شده چه حکمی دارد؟ برای بهبود شرایط آنها تدبیر کنید.

وی با اشاره به وضعیت فرهنگیان کشور، گفت: آقای رییس جمهور اگر معتقدید معلمی شغل انبیاست، چرا مانع ارتقاء علمی و تحصیلی معلمان می‌شوید؟ چرا به رتبه‌بندی معلمان توجه نمی‌کنید؟ حرمت و عزت معلمان کجاست؟ چرا پاداش ضمن خدمت و پایان خدمت این عزیزان پرداخت نمی‌شود؟ چرا آیین‌نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف حق التدریسی‌ها در هیئت دولت به تصویب نرسیده است؟

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم و برپایی مراسم عزاداری به ویژه در خمینی‌شهر با بیش از ۳۵۰ هیئت عزاداری، گرانی اقلام مورد نیاز این هیئت‌ها موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا کالاهای مورد نیاز این عزیزان به قیمت مناسب و به موقع تامین شود.

ابطحی به وزیر کشور متذکر شد: از تجربه سال‌های گذشته برای برگزاری مراسم اربعین درس گرفته و از هم اکنون برای این موضوع برنامه‌ریزی کنید تا مردم مانند سال‌های گذشته به دلیل گرانی کرایه‌ها مشکل ورود و خروج پیدا نکنند.

حقابه، حق الناس است

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

یکشنبه ۳۰ تیر

سالک به رییس‌جمهور: صدور دستور جدی جهت تأمین نیروهای لازم برای جانبازان قطع نخاعی و همچنین پدر و مادران شهدایی که شدیدا نیاز به حمایت دارند.

دوشنبه ۳۱تیر

حسن کامران نماینده مردم اصفهان به وزیر صمت: لزوم توضیح در خصوص انتصابات مسئله‌دار در آن وزارت‌خانه.

حاجی دلیگانی به وزیر بهداشت: چرا برابر قانون حمایت از معلولان نیسبت به تامین سلامت بیمه معمولان به نحوی عمل نمی‌کنید که علاوه بر پوشش خدمات درمانی معلولان، خدمات توان بخشی جسمی و روانی آنها را پوشش دهد؟

سالک به رئیس جمهور: لزوم اقدام جدی در خصوص حل مشکلات پزشکی و دارویی و تجهیزات پزشکی خانواده شهدا و پرداخت به موقع اعتبارات.

سه‌شنبه ۱تیر

موسوی لارگانی به وزرای کار، راه و کشور: لزوم تلاش برای بهبود شرایط معیشتی معلولین و بهسازی معابر و مسیرهای تردد آنها.

به رئیس جمهور و وزیر ارتباطات: ضرورت ارائه توضیح در خصوص حذف هدفمند قسمت‌های پایانی سریال گاندو از سایت آپارات،

به وزرای ارتباطات و صنعت: لزوم برخورد با اظهارات ساختارشکنانه در جلسه مجمع شرکت فولاد مبارکه،

به رئیس جمهور و وزیر خارجه: ضرورت تلاش دیپلماتیک جهت نجات فوری عالم بزرگ شیعی شیخ زکزاکی از چنگال دولت نیجریه،

به وزیر صنعت: لزوم آسفالت جاده ورودی ناحیه صنعتی وزیر آباد فلاورجان.

ابطحی به وزیر نفت: دلایل و مستندات قانونی ضرورت انحلال شرکت بازرگانی گاز ایران که نقش موثری در صادرات گوگرد داشت چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان