10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»


10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»

از آغازی حیرت انگیز در اوایل دهه ۸۰ تا به شهرت رسیدن سریع و تاریخی در دهه های بعد، هیچ گروه موسیقی متالی (یا هِوی متال) در جهان نمی تواند با شهرت و اعتبار گروه موسیقی «متالیکا» (Metallica) رقابت کند. و با ترانه هایی بسیار خاطره انگیز و معرف این ژانر مانند «همه را بکش» (Kill ‘Em All)، «صاعقه را بران» (Ride the Lightning)، «عروسک گردان» (Master of Puppets) و البته آهنگ خاطره انگیز «هیچ چیز دیگری اهمیت ندارد» (Nothing Else Matters) و بسیاری دیگر، جای تعجب ندارد که چرا این گروه به چنین حدی از شهرت و اعتبار در سراسر جهان رسیده است.

10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»

این شهرت و محبوبیت چه به خاطر اجراهای زنده پرشور و هیجان انگیز، اجراهای طولانی و یا تاریخچه حیرت انگیزشان باشد، طرفداران موسیقی راک سنگین و متال از این گروه چهار نفره سیر نمی شوند. امروزه گروه متالیکا به خاطر فروش های حیرت انگیز آلبوم هایشان، اجراهای زنده در استادیوم هایی پر از تماشاگر و تاثیر غیرقابل انکار و ماندگارش بر دنیای موسیقی در کل شناخته می شود اما حتی یک گروه موسیقی دارای شهرت و اعتبار جهانی مانند متالیکا نیز رازهای زیادی دارد که کمتر کسی از آن ها باخبر است. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با رازهایی در مورد این گروه که به احتمال زیاد از آن ها بی خبر بوده اید آشنا کنیم.

۱۰- گروه متالیکا با اجرای کنسرت در قاره قطب جنوب، اولین گروه موسیقی شد که در هفت قاره اجرا داشته است

10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»

تاریخ سازی در دنیای موسیقی چیزی است که گروه متالیکا به آن عادت دارد اما حتی آن ها نیز باید احساس غرور کرده باشند وقتی که به طور رسمی اعلام شد متالیکا اولین گروه موسیقی شناخته شده ای است که در ۷ قاره اجرای زنده داشته است. بله آن ها وقتی در سال ۲۰۱۳ در درون یک سازه گنبدی در قاره قطب جنوب اجرا داشتند، نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کردند. به دلیل سرمای زیاد و یخبندان بودن منطقه، این گروه با باندهای سنتی خود دسترسی نداشتند و به جای آن ها موسیقی که این گروه اجرا می کرد از طریق هدفون به گوش کسانی که در این اجرای عجیب و غریب حضور داشتند می رسید. برای جشن این اجرای ماندگار، گروه متالیکا مستندی برای یادبود آن با عنوان «همه را منجمد کن» (Freeze ‘Em Al) منتشر کرده که در آن این کنسرت تاریخی و برخی از اتفاقات پشت صحنه هنگام آماده شدن گروه برای مواجهه با چالش سرما به تصویر کشیده شده است.

۹- جیمز هتفیلد ابتدا نواختن پیانو را یاد گرفت

10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»

شاید برخی از طرفداران گروه متالیکا حیرت زده شوند وقتی که بفهمند نفر اول این گروه، جیمز هتفیلد، که همواره به خاطر اجراهای پرشور و ژست های دوست داشتنی و البته نعره های خاصش شناخته می شود، پیش از هر آلت موسیقی دیگری، پیانو نواختن را یاد گرفته و نه گیتار. هتفیلد یادگیری پیانو را در سن ۹ سالگی آغاز کرد. مادرش او را در کلاس آموزش پیانو ثبت نام کرده بود هر چند خود جیمز علاقه زیادی به این کلاس نداشت. هتفیلد خود در مصاحبه ای در سال ۲۰۰۹ در این باره چنین گفته است: «این کار را برای چند سال انجام دادم و حقیقاً به نحوی کسل کننده بود زیرا به یادگیری قطعات کلاسیک محدود می شد، چیزهایی که در رادیو نمی شنیدم». با این وجود، جیمز هتفیلد تایید می کند که توانایی موسیقایی کنونی او بیش از همه مرهون همان پیانو نوازی های گذشته بوده است زیرا او یاد گرفته که همزمان بنوازد و بخواند، چیزی که گروه متالیکا به خاطر آن شناخته شده است.

۸- یک کاور نادر سبزرنگ از آلبوم «صاعقه را بران» به یک اثر هنری نفیس تبدیل شده است

10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»

طرح دومین آلبوم بزرگ گروه متالیکا با عنوان «صاعقه را بران» بسیار نمادین بوده و به خوبی نیروی ویرانگر موجود در موسیقی آن را به نمایش می گذاشت. با این وجود برخی از طرفداران فرانسوی این گروه هنگام انتشار این آلبوم با نسخه ای متفاوت مواجه شدند. به جای رنگ آبی خاصی که در کاور این آلبوم وجود داشت، در فرانسه این کاور به رنگ سبز درآمده بود. مشخص شده که این اتفاق زمان چاپ این کاور صورت گرفته که رنگ کاور را به کلی تغییر داده است. هنوز هم می توان نسخه هایی از این چاپ متفاوت را به صورت آنلاین پیدا کرد اما باید برای بدست آوردن آن مبلغ هنگفتی بپردازید. استودیو فرانسوی برنت رکوردز تنها ۴۰۰ نسخه از این طرح سبز رنگ را چاپ کرده که آن را به یک آیتم نادر برای افراد علاقمند به جمع آوری قطعات هنری تبدیل کرده است.

۷- کرک هَمِت نواختن حرفه ای گیتار را از یکی از استادان این ساز آموخته است

10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»

قبل از اینکه گروه متالیکا شکل بگیرد، کرک همت یکی از اعضای گروه موسیقی Exodus بود. در سال های اول فعالیتش در موسیقی، همت در کلاس های آموزش گیتار جو ساتریانی که از اولین گیتاریست های مشهور دنیای موسیقی راک بود شرکت می کرد. این استاد گیتار الکتریک در سال ۱۹۸۱ آموزش هایی به همت داد که به گفته خود او در بالا بردن استعداد و توانایی های او در نواختن گیتار اهمیت فوق العاده ای داشته است.

وی در مصاحبه ای در مورد استاد موسیقایی سابق خود چنین گفته است: «از همان لحظه اول که او را ملاقات کردم، او همواره فوق العاده زیبا می نواخت با تمام صدها و ریزه کاری هایی که هیچ کس تا آن زمان اجرا نکرده بود و شاید هنوز هم کسی ننواخته است. منظورم این است که او به عنوان یک موسیقیدان، شخصیتی منحصربفرد بود». از یک افسانه به افسانه ای دیگر، ساترینی تاثیری بزرگ بر گیتاریست آینده گروه متالیکا داشت، چیزی که همت با متانت هنوز هم فراموش نکرده است.

۶- گروه متالیکا بیش از ۸۰ کارمند تمام وقت دارد

10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»

وقتی که یک گروه موسیقی به بزرگی متالیکا هستید، بسیار بیشتر از چند نفر در فهرست حقوق بگیران خود خواهید داشت. گروه متالیکا دارای نزدیک به ۱۰۰ عضو است که پشت صحنه برای این گروه کار می کنند. تعداد افرادی که به صورت تمام وقت برای متالیکا کار می کنند ۸۳ نفر است که عدد بسیار قابل توجهی برای یک گروه موسیقی به شمار می آید. جالب این که آن ها هنگام ضبط آلبوم چند تکه ای «سنت انگر» (St. Anger) یک روانشناس نیز در کنار خود داشتند.

۵- یکی از آلبوم های گروه متالیکا پرسروصداترین آلبومی است که تاکنون ضبط شده است

10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»

همه می دانیم که متالیکا دوست دارد ترانه هایش بسیار پرسروصدا باشد اما در آلبوم «آهنربای مرگ» (Death Magnetic) در سال ۲۰۰۸ آن ها این صدای بلند را به سطحی تازه بردند. اگر چه این آلبوم بهترین آلبوم متالیکا نبود اما بدون شک پرسروصداترین آلبوم آن ها بود. سطح صدای موجود در این آلبوم چنان بالا بود که بسیاری از کارشناسان تدوین صدا اعلام کردند تاکنون با چنین صدای بلندی در موسیقی مواجه نشده اند.

۴- جیمز هتفیلد و لارس اولریک صداپیشگی شخصیت های یک کارتون کودکان را بر عهده داشته اند

10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»

شاید فکر کنید تنها انیمیشنی که گروه متالیکا در آن نقش داشته اند انیمیشن «سیمپسون ها» (The Simpsons) بوده است. جیمز هتفیلد و لارس اولریک در سال ۲۰۰۴، صداپیشگی دو تن از شخصیت های سریال کارتونی «دَیو بربر» (Dave the Barbarian) در اپیزود Here There Be Dragons را بر عهده داشتند. این دو در نقش دو اژدهای نوجوان صداپیشگی خارق العاده از در این کارتون شبکه دیزنی از خود ارائه دادند که در آن به آلبوم های معروف خود نیز اشاراتی داشتند.

۳- جیمز هتفیلد در یک خانواده مذهبی مسیحی بزرگ شده است

10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»

با دیدن عنوان و متن آهنگ هایی مانند «بگرد و نابود کن» (Seek and Destroy)، «سنت انگر» و «رقص شیطان» (The Devil’s Dance) و بسیاری دیگر از آهنگ های گروه متالیکا شاید فکر کنید که اعضای این گروه از جهنم آمده اند یا آنطور که گفته می شود عقاید شیطانی و شیطان پرستی دارند. اما این موضوع واقعیت ندارد. دستکم این موضوع در مورد جیمز هتفیلد صحت ندارد که در یک خانواده بسیار مذهبی و سختگیر مسیحی بدنیا آمده و بزرگ شده است.

پدر او مالک یک کمپانی حمل و نقل کامیونی و مادرش خواننده اپرا بود و هر دو خانواده هایی عمیقاً باورمند به خداوند داشتند. بسیاری از اشعار هتفیلد در ترانه های گروه از دوران کودکی و نوجوانی اش نشأت می گیرد، در حالی که شیاطین، هیولاها و موجودات ماوراء الطبیعه حضوری ثابت در بسیاری از آثار گروه دارند. هتفیلد در آلبوم «خدایی که شکست خورد» (The God That Failed) به عقاید مذهبی والدینش می پردازد. وی در این آلبوم به خودداری مادرش از استفاده از هر گونه دارو به خاطر باورهای مذهبی اش اشاره می کند که در نهایت مرگ تراژیک وی را در پی داشت.

۲- اولریک، همت و نیوستد هنگام ساخت «آلبوم سیاه» از همسرانشان طلاق گرفتند

10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»

ساخت آلبومی به محبوبیت و شهرت «آلبوم سیاه» خود یک دستاورد بزرگ است اما این که هنگام ساخت این آلبوم، اعضای گروه در بدترین شرایط روحی و زندگی شخصی بوده و مشکلات بسیار زیادی داشتند این موفقیت را دلسرد کننده می سازد. لارس اولریک، کرک همیت و جیسون نیوستد هنگام ضبط این آلبوم در حال جدا شدن از شرکای زندگی خود بودند. همت در سال ۲۰۱۱ درباره این دوران چنین گفته است: «از لحاظ روحی کاملاً ویران بودم. سعی می کردم آن احساسات گناه و شکست را گرفته و در موسیقی کانالیزه کنم تا از آن چیز مثبتی بسازم. جیسون و لار هم همینطور، و فکر می کنم این موضوع نقش مهمی در موفقیت و تاثیر آلبوم سیاه داشت».

۱- آخرین آلبوم متالیکا اولین آلبوم این گروه است که کرک همت در نوشتن ترانه های آن دخالت ندارد

10 واقعیت جالب و شنیدنی در مورد گروه موسیقی «متالیکا»

تازه ترین اثر گروه متالیکا با عنوان «ساخته شده برای خودنابودی» (Hardwired… to Self-Destruct) بازگشتی حیرت انگیز به دوران اوج این گروه متال بود که آهنگ های خارق العاده ای مانند «پریشانی» (Confusion)، «دیگر خواب نبین» (Dream No Mor) و «استخوان را تف کن» (Spit Out The Bone) در آن جلب توجه می کنند. با این وجود بسیاری از طرفداران گروه متالیکا حیرت زده شدند وقتی گفته شد که کرک همت در نوشتن ترانه های این آلبوم دخالتی نداشته است، اتفاقی که اولین بار بود رخ می داد. این غیبت غیرمنتظره از آنجا نشأت می گرفت که او بیش از ۲۵۰ ایده ترانه ای خود را به خاطر گم کردن گوشی هوشمندش از دست داد. همت در مورد این اتفاق ناخوشایند چنین گفته است: «این اتفاق برای من ویرانگر بود. باید دوباره از صفر شروع می کردم در حالی که همه چیزهایی برای ترانه های خود داشتند». علیرغم این موضوع، آخرین آلبوم گروه متالیکا موفق بوده هر چند عدم مشارکت کرک همت در این آلبوم بسیار تاسف برانگیز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403