مروری بر نشریات استان کرمانشاه در هفته اول مرداد


مروری بر نشریات استان کرمانشاه در هفته اول مرداد

کرمانشاه- ایرنا- مطبوعات کرمانشاه در اوایل مرداد ماه با تیترهایی بیشتر فرهنگی به استقبال ماه میانی تابستان رفتند و در این میان تشییع پیکر 2 شهید گرانقدر، درگذشت استاد طاهر یاروویسی، معرفی مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی و تجلیل از استاد فرشید یوسفی در میان تیترهای مطبوعات استان خودنمایی می کرد.

روزنامه نقدحال در شماره روز اول مرداد خود در یادداشتی به تجلیل از استاد«فرشیدیوسفی» به قلم محمدحسین شیریان پرداخت و نوشت: «صف شاعران و درخشش اهالی فرهنگ در کرمانشاه، تاریخی، گسترده، طولانی و زبانزد است. از این میان؛ انسانی برجسته و شریف با لباس سپیدش مثل ستاره‌ در شهر می‌درخشد. به‌سان دریچه‌ای به باغ زندگانی، نقش انبوه تلاش‌هایش ما را به نام بزرگ استاد فرشید یوسفی؛ کرمانشاهی خوش‌خلق و خوی این شاعر قدیمی‌ می‌رساند. همیشه نگران فراموشی فرهنگ و فرهیختگی کرمانشاهی‌هایی است که دریچه ادب و امید به پیشرفت را گشاده نگاه داشته‌اند.

نشستن نزد او تو را از دنیای بیرون، برون می‌برد. صدق و صفای انسانی‌اش و کوشش برای ماندگاری ادب و فرهنگ این مُلک و دیار در او پایان یافتنی نیست. نگاه معطوف به استواری فرهنگ و دانش کرمانشاه، از او شخصیتی ساخته که ذات‌ شایسته و اصیل نگرانی‌هایش دل در گرو کوه عظیم داشته‌های فرهنگی مسقط‌الراسش دارد. او خود را معلم می‌داند. همین ارجحیتی بزرگ برای تلاش‌های شعری و فرهنگی اوست. در زادروز این شاعر کرمانشاهی که زاده 31 تیرماه 1318 شمسی است و در آستانه 80 سالگی‌اش، نمی‌توان از خصلت افتادگی و شکسته نفسی‌اش نگفت.»

روزنامه باختر در اولین شماره مردادماه خود در مطلبی با عنوان واگذاری مدیریت کوچه ها به مردم به قلم سامان داوند آورده است: «در شهر که قدم می زنیم کمتر کوچه و خیابانی را می توان یافت که با گل و گیاه و با نظمی در خور تحسین آراسته شده باشد به گونه ای که با عبور از آن روح انسان تنظیف یابد. در نمای ساختمان ها خبری از بکارگیری فضای سبز نیست و بسیاری از مردم اطلاعاتی در خصوص زیباسازی و طراحی فضای سبز ندارد و خلاصه کلام آنکه خبری از خلاقیت انسان ها برای زیباسازی نیست! شهرداری نیز از منابع انسانی کافی برای حضور در تمامی اجزای شهر برخوردار نیست و چه بسا برای حضور در همه قسمت های شهر نیاز به لشگری بی کران از انسانهاست که امکان تامین آن وجود نخواهد داشت و تنها باید روشی جدید برای مشارکت مردم در زیباسازی کوچه  ها خلق کرد.

یکی از پیشنهاداتی که می توان برای خلاقیت در زیباسازی و طراحی فضای سبز کوچه ها مطرح نمود ایجاد مدیریت کوچه و خیابانها و برقراری سیستم رقابتی و تشویقی است. امروزه ضروری است اهالی یک کوچه با انتخاب یک فرد شایسته و خلاق رقابتی را با دیگر کوچه ها برای پدید آوردن مکانی زیبا آغاز نمایند و قوانینی برای شکل گیری مدیریت کوچه ها با مشارکت مردم تدوین شود.»

هفته نامه میلکان هم در اولین شماره مردادماه خود در یادداشتی با عنوان فرصتی برای رهایی از یک شرمندگی‌تاریخی! به قلم بهزاد خالوندی به موضوع یارمحمدخان کرمانشاهی از سرداران عصر مشروطه پرداخت.

در این یادداشت آمده است: «آنچه در مورد یارمحمدخان کرمانشاهی اتفاق افتاده، حق این سردار بزرگ مشروطه نبود. این رسم جوانمردی نیست کسی که در برابر قوای بیگانه و برای دفاع از وطن جانفشانی‌ها کرد؛ اینگونه مظلوم واقع شود.

یارمحمدخان همپای ستارخان و باقرخان برای آزادی تهران اشغال شده توسط قوای روس و بازگشایی مجلس ملی به توپ بسته شده؛ رشادت‌ها به خرج داد. ولی در گذر زمان آن 2 سردار تبریزی قدر فراوان دیدند و صاحب القاب سردار ملی و سالار ملی و آرامگاه آبرومند شدند و برایشان بزرگداشت‌ها و همایش‌ها گرفتند ولی پیکر سردار کرمانشاهی، قدری بیش از یک سنگ قبر ساده در حیاط پشتی نقلیه بهداشت ندید و بی‌گمان این یک نقطه تاریک در تاریخ معاصر کرمانشاه و حتی ایران است.
البته سردار یارمحمدخان به عشق تجلیل‌های پس از مرگ و داشتن آرامگاه مجلل، در برابر گلوله‌های آتشین توپ‌های قزاق‌ روس سینه سپر نکرد و الان هم شاید تنها دغدغه‌ی او در دل قبر، حفظ کیان ایران باشد. اما این کرمانشاهی‌ها هستند که باید هرچه زودتر جبران مافات کنند تا بیش از این شرمنده‌ی این قهرمان ملی در پیشگاه تاریخ نباشند و مورد طعن و کنایه خاص و عام قرار نگیرند.

خوشبختانه چندسالی است که دلسوزان، بزرگان و فرهیختگان کرمانشاه موضوع ساماندهی آبرومندانه مزار یارمحمدخان را دنبال می‌کنند و به تازگی هم استاندار کرمانشاه برای اجرایی کردن این مطالبه، عملا وارد میدان شده است‌.

برای کرمانشاهی‌ها این فرصتی مناسب برای رهایی از یک شرمندگی تاریخی در برابر یکی از برجسته‌ترین چهره‌های وطن‌دوست، قانونگرا و سرداران برجسته مشروطه است.

می‌توان با یک عقلانیت، همدلی و هم‌افزایی، آرامگاهی آبرومند و شایسته جایگاه سردار یارمحمدخان بناکرد و از این شخصیت برجسته به عنوان یک سرمایه اجتماعی بزرگ برای توسعه پایدار کرمانشاه و ایران بهره گرفت.»

هفته نامه عصر باختر نیز سرمقاله این شماره خود را به موضوعی با تیتر هنرمندان نمی میرند به قلم فاطمه آتش پیکر اختصاص داده است.

در این سرمقاله آمده است: «راست است که هنر، اقلیم ندارد و هنرمند، بی سرزمین است. هر کجای نقشه‌ی جهان که درد بگیرد هنر درد می‌کشد. این درد می‌تواند به شکل شعر، در تار و پود داستان، با پیچ و تاب خطی، به همنشینی نقش‌ها و رنگ ها، آمیخته در نت‌های نغمه‌ای باشد که انسان را مسحور خویش کند! هنر، رنگ و لهجه و نقشه و قومیت ندارد و به هر زبان که روایت شود، مرهمی بر زخمی است که رنج آفرین بوده است.

استاد طاهریارویسی هنرمندی افسانه ای از نسل هنرمندان اسطوره ای بود، هنرمندی طاهرانه از آن رو که شگفت انگیز تنبور می نواخت و آوایش غم انگیزترین آوهای اساطیری را در کوه های دالاهو طنین انداز می کرد بلکه از آن رو که در این وانفسا نان ونام هیچگاه هنرش را نفروخت اصیل ماند و طاهر نه گلایه ای داشت و نه تمجیدی. نمد ساز و حلبی سازی ساده که گویا از نسل انسانهای امروزی نبود از افسانه های اساطیری آمده بود در خانه ای محقر و ساده که هیچ گاه نه خیل شاگردانش نه دیدار با بزرگان و نه حضور در جشنواره های داخلی و خارجی هیچکدام روح سترگش را دستخوش تغییرات نکرد اصیل ماند و قهرمان شد و به قول استاد بزرگ علی اکبر مرادی استاد طاهر به کمال (( عشق و رنج )) رسیده بود عارف مسلک و درویش گونه زیست.»

فضای مجازی در قُرق کاندیداهای قانون شکن در کرمانشاه، چرا مدارس فوتبال اهمیت دارد، گلایه هایی نرم از جنس فرهنگ، از ظرفیت اشتغال حوزه آی تی سی نباید غافل ماند ننیز از عناوین این شماره هفته نامه بیستون است.

هفته نامه شهرمن نیز در این شماره خود نیز در مطلبی با عنوان سلطان قلب ها به دکتر زندگی و فعالیت پرفسور معصومعلی معصومی از پزشکان برجسته قلب کشور اهل کرمانشاه پرداخته است. لزوم راه اندازی صنایع کوچک زیر سایه پتروشیمی، گوشت قرمز در کرمانشاه گرانتر از سایر شهرهاست، وداع با راوی کم نظیر مقامات تنبور و نقدی بر منشور حقوق شهروندی از دیگر عناوین اصلی این هفته نامه است.

تقویت رسانه ها شرط لازم برای پیشرفت، نیوکاسل روایتی از دید زدن، سالمند آزاری خشونتی پنهان، ورود دادستانی کرمانشاه به موضوع نابسامانی های سراب نیلوفر و بالا بودن نرخ بیکاری امتیاز نیست که از اعلام آن لذت ببریم به نقل از استاندار کرمانشاه از مهمترین عناوین این شماره هفته نامه آوای کرمانشاه است.

خود را در فضای مجازی چگونه نشان دهیم، اولین بانک خصوصی در دل بازار قدیم کرمانشاه، کودکان و نوجوانان کرمانشاهی صاحب سینما شدند نیز عناوین اصلی این شماره هفته نامه رازآور است.

هفته نامه ابوذر نیز تیتر اصلی این شماره خود را به بسته بودن مرز خسروی اختصاص داده بود. گفت و گو با یکی از اساتید دانشگاه سوریه در دفتر هفته نامه، مهار تورم با فشار به فقرا، اتوبوس های کولر روشن در مسیر فردوسی به کسری و کاهش نرخ بیکاری نتیجه فعالیت 2 سال اخیر است از دیگر عناوین این هفته نامه محلی است.

استان کرمانشاه بیش از ۲۰ نشریه محلی مجوزدار دارد و در مجموع بیش از ۱۲۰ رسانه شامل خبرگزاری، پایگاه خبری، نشریات محلی و دفاتر روزنامه‌های سراسری در این استان فعال است.

۳۰۳۳/‏۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت