چرا موقع پریود میل جنسی ام زیاد است؟


چرا موقع پریود میل جنسی ام زیاد است؟

این تغییرات خلق و خویی طبیعی است ولی به یاد داشته باشید که در همه خانم ها یکسان نیست.

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: با سلام چرا من برخلاف بانوان دیگر که دوره پریودشان شروع می شود و تمایلات جنسی شان فروکش میکند اما من تمایلات جنسی ام بیشتر و چند برابر می‌شود. با تشکر.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، جراح و متخصص اورولوژی و استاد دانشگاه:
موردی که به آن اشاره کرده اید، طبیعی است. معمولا چند روز مانده به شروع عادت ماهیانه و حتی چند روز بعد از اتمام آن، خانم ها دچار تغییرات خلق و خویی می شوند که گاهی به صورت افسردگی، پرخاشگری، عصبی بودن، بی قراری، تورم یا درد در ناحیه شکم و همچنین کاهش میل جنسی یا افزایش میل جنسی همراه است. بنابراین این تغییرات خلق و خویی طبیعی است ولی به یاد داشته باشید که در همه خانم ها یکسان نیست، همانطور که تمایلات جنسی شما در این دوره افزایش می یابد در حالی که ممکن است در خانمی دیگر با کاهش میل جنسی همراه باشد.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
سندرم قبل از قاعدگی (PMS/PMT) عارضه ای است که بسیاری از زنان از آن رنج می برند. در حدود ۹۰ در صد از زنان غیر یائسه قبل از شروع قاعدگی به دلیل تغییرات فیزیکی و یا روانی با علائم هشدار دهنده و معمولا ناخوشایندی مواجه می شوند.
برای برخی از زنان، روز قبل از قاعدگی به یک کابوس شبیه است و حدود یک سوم از زنان گزارش کرده اند که PMS به طور قابل توجهی زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد از زنان از سندرم قبل از قاعدگی شدید رنج می برند.

چرا موقع پریود میل جنسی ام زیاد است؟
تحریک پذیری و نوسانات خلق و خو
برخی از علائم شایع سندرم قبل از قاعدگی که زنان از آن رنج می برند عبارتند از: استرس، تحریک پذیری، اضطراب، نوسانات خلقی، از دست دادن کنترل و تغییر سریع خلق و خو، از دست دادن اعتماد به نفس، پرخاشگری و گریه های بی دلیل.
چه باید کرد؟
با پزشک خود در مورد رفتار درمانی شناختی حرف بزنید. مشاور نیز می تواند به شما در مدیریت این علائم کمک کند. برنامه ورزشی منظم نیز می تواند برای شما مفید باشد. ورزش علاوه بر اینکه می تواند در کاهش استرس به شما کمک کند بلکه می تواند باعث بهتر شدن روحیه و خلق و خوی شما نیز بشود.
راه حل سریع
یک حمام با آرامش و طولانی (و عاشقانه) می تواند به شما کمک کند. دوری از استرس نیز می تواند برای شما مفید باشد. ریلکسیشن و ماساژ نیز معجزه می کند.

حساسیت به لمس شدن پستان ها
درد و حساسیت به لمس شدن پستان ها از علائم شایع سندرم قبل از قاعدگی است. علت این قضیه تغییر در سطح هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون است. استروژن باعث بزرگ شدن مجاری سینه و پروژسترون باعث افزایش رشد غدد شیری می شود.
چه باید کرد؟
روغن پامچال را که سرشار از اسید های ضد التهابی است را امتحان کنید. ویتامین B۶ نیز می تواند باعث کاهش علائم شما شود. این ویتامین در مواد غذایی مانند لوبیا، غلات سبوس دار، ماهی های روغنی، موز و مرغ یافت می شود.
راه حل سریع
مواد غذایی حاوی ویتامین B۶ را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. استفاده از مکمل های این ویتامین نیز (تحت نظر پزشک) می تواند مفید باشد.

خونریزی شدید
اگر شما نیز از خونریزی قاعدگی شدید رنج می برید، نگران نباشید، این حالت بسیار شایع است و متاسفانه می تواند باعث اختلال در زندگی روزمره ی شما شود. این عارضه می تواند باعث ایجاد استرس شود، لباس های شما را کثیف کند و یا حتی قرار های ملاقات شما را به تعویق بیندازد.
چه باید کرد؟
اگر میزان خونریزی قاعدگی شما به حدی شدید است که باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره ی شما می شود حتما به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر این میزان شدید نیست و تنها با درد و خونریزی طبیعی مواجه هستید می توانید از داروهای گیاهی مانند بومادران و گزنه استفاده کنید.
یکی از مشکلاتی که برای این دسته از خانم ها به وجود می آید، بیماری فقر آهن است. ممکن است برای درمان این بیماری مجبور به مصرف داروهای آهن یا اسید فولیک شوید. فراموش نکنید که سرخود دارویی را مصرف نکنید و برای دریافت نسخه حتما به پزشک مراجعه کنید.
مواد غذایی مانند جگر، گوشت گوساله، نان سبوس دار، غلات، حبوبات، تخم مرغ و میوه های خشک منبع خوبی برای آهن هستند.
راه حل سریع
استرس می تواند به افزایش میزان خونریزی شما کمک کند لذا بهتر است که تکنیک های تمدد اعصاب را یاد گرفته و از آنها استفاده کنید.

نفخ
نوسانات در سطح هورمون های بدن در دوران قاعدگی می تواند باعث افزایش نفخ شود.
چه باید کرد؟
برای کاهش نفخ مصرف نمک و غذاهایی که سدیم بالایی دارند را محدود کنید. غذاهای غنی از فیبر مانند غلات، حبوبات، آجیل و حبوبات مصرف کنید. آب بیشتری بنوشید.
راه حل سریع
یک فنجان چای قاصدک (طرخشقون) بنوشید. این داروی گیاهی ادرار آور و کم کننده ی نفخ است.

جوش زدن پوست
ممکن است شما نیز مانند بسیاری دیگر از خانم ها، در دوران قاعدگی خود با لکه های پوستی مواجه شوید. این حالت به علت افزایش سطح پروژسترون بروز می کند. استروژن معمولا باعث بهتر شدن آکنه و پروژسترون باعث بدتر شدن آن می شود.
چه باید کرد؟
سعی کنید مصرف لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید. البته باید مواظب باشید که میزان کلسیم دریافتی شما مناسب باشد. برای جبران این کمبود کلسیم می توانید بادام، فندق، کلم بروکلی، کلم پیچ، بامیه، اسفناج و شاهی مصرف کنید.
راه حل سریع
برای بهتر شدن لکه های پوستی می توانید از روغن درخت چای استفاده کنید. این ماده یک ضد باکتری طبیعی است.

چرا موقع پریود میل جنسی ام زیاد است؟
سردرد
میگرن قاعدگی با کاهش سطح استروژن در ارتباط است. پایین بودن سطح استروژن به خودی خود نمی تواند باعث میگرن شود بلکه علت اصلی بروز میگرن قاعدگی کاهش سطح ناگهانی این هورمون است.
چه باید کرد؟
سعی کنید سطح این هورمون را با مصرف مواد غذایی مانند سویا، لوبیا، نخود و عدس ثابت نگه دارید.
راه حل سریع
یک حوله ی گرم یا سرد (به خودتان بستگی دارد) را روی پیشانی خود بگذارید. این کار می تواند به تسکین درد کمک کند.

گرفتگی های عضلانی و دردهای قاعدگی
گرفتگی عضلات و دردهای قاعدگی توسط انقباضات قوی عضلات رحم ایجاد می شود. در دوران قاعدگی هورمون پروستاگلاندین ترشح می شود که باعث ایجاد این انقباضات قوی در رحم می شود.
چه باید کرد؟
سبک زندگی خود را سالم کنید، ورزش روزانه داشته باشید، خوب بخوابید و از استرس اجتناب کنید. این کار ها می تواند به کاهش شدت گرفتگی های عضلانی شما کمک کند.
راه حل سریع
یک حمام آب گرم (ترجیحا استفاده از وان حمام حاوی چند قطره روغن استوخودوس) می تواند به شما کمک کند. استفاده از کیسه آب گرم و یا پدهای حرارتی در پایین شکم و پشت نیز می تواند برای تسکین درد به شما کمک کند.

گرفتگی و درد در ناحیه شکم
درد شکم یا درد قاعدگی التهابی است به نام دیسمنوره اولیه که یک علامت معمول برای سندرم پیش از قاعدگی هستند.
گرفتگی شکمی ممکن است در روزهای پیش از دوره ماهیانه شما آغاز شود و برای چندین روز ادامه داشته باشد. گرفتگی های عضلانی در ناحیه شکم و دل ممکن است باعث توقف فعالیت های معمول روزانه فرد شود.
کمردرد ناشی از قاعدگی نیز در کمر احساس می شود. احساس درد در کمر ممکن است به سمت پایین کمر و ران بالا برود. انقباضات رحم موجب گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی می شود.
تولید لیپیدهای هورمون مانند پروستاگلاندین ها این انقباضات را منجر می شود. اگر چه این لیپید ها باعث التهاب می شوند، اما آنها همچنین به تنظیم میزان تخمک گذاری و انجام پذیرفتن چرخه قاعدگی کمک می کنند.
برخی از افراد که جریان قاعدگی آنها سنگین تر است نسبت به سایرین گرفتگی و درد شدید تری را احساس می کنند.
بعضی شرایط بهداشتی می تواند باعث شود که گرفتگی های عضلانی شدیدتر شود. این موارد عبارتند از:
- کیست تخمدان
- تنگی مجاری نخاعی
- آدنومایوز که به رشد بافت رحم در خارج از رحم گفته می شود
- بیماری التهابی لگن
- رشد غیر طبیعی سلولی در دیواره رحم
- سرفه های مرتبط با این نوع بیماری ها به عنوان دیسمنوره ثانویه شناخته می شوند.

خستگی
بسیاری از زنان ممکن است در دوران قاعدگی خود با احساس کمبود انرژی و خستگی مواجه شوند. این حالت معمولا به خاطر خونی که در این مدت از بدن خارج می شود بروز می کند.
چه باید کرد؟
بهترین کار این است که رژیم خود را تغییر دهید و مقدار زیادی غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج، تخم مرغ، لوبیا، آجیل و غلات سبوس دار را به آن بیافزایید. در بسیاری از زنان مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم مانند شیر و ماست نیز میتواند به کاهش احساس خستگی کمک کند.
راه حل سریع
یک پیاده روی بانشاط در هوای آزاد داشته باشید. میان وعده های کم و با شاخص قند خون پایین مانند کیک های ساخته شده از آرد جو نیز می تواند به افزایش سطح انرژی شما کمک کند. از مصرف تنقلات شیرین و کافئین خودداری کنید.

چرا موقع پریود میل جنسی ام زیاد است؟
کمر درد
انقباضات رحمی و شکمی ناشی از انتشار پروستاگلاندین ها ممکن است منجر به انقباض عضلات در قسمت پشت و کمر نیز شود.

ایجاد مشکل در خواب
علائم سندرم پیش از قاعدگی مثل سرفه، سردرد و نوسانات خلقی می تواند بر روی خواب فرد تاثیر بگذارد و باعث می شود خواب راحت تری داشته باشید.
دمای بدن در حدود نیم درجه بعد از تخمک گذاری افزایش می یابد و این فرایند تا زمان شروع قاعدگی یا کمی بعد از آن ادامه می یابد. این نیم درجه می تواند به راحتی موجب مختل شدن استراحت افراد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی