آشنایی با پوشش مردم هرمزگان


آشنایی با  پوشش مردم هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- جلد اول کتاب پوشش مردم هرمزگان را که محمد خطیبی زاده نگارش کرده، در خصوص پوشش زنان و جلد دوم آن مربوط به مردان بندرعباس است.

کتاب «پوشش مردم هرمزگان» در ۸۷ صفحه و دو هزار تیراژ، نخستین بار در زمستان ۱۳۹۲ به قیمت ۴۰ هزار ریال توسط انتشارات ای لاف به چاپ رسید.

نویسنده در این کتاب به انواع لباس‌های مردان بندرعباس با ذکر نام و تصاویر اشاره کرده است.

بخشی از کتاب

پوشش مردان بندری عبارتند از: کلاه، لنگ، دستمال، زیر پیراهن، پی جامه، کت، پیراهن، قبا، دگله، پالتو، ژاکت، کنجو، جوراب، شال گردن، سواس، ملکی، گیوه، جوتی، ماشین، کپکاپ نعلین و انواع کفش‌های مدل جدید.

کلاه: پوششی است که از پوست و پارچه زربفت می‌دوزند و بر سر می‌گذارند و انواع کلاه‌های معروف بندری شامل، کلاه شلالی، دال و بوشهری است.

لباس بلند مردانه (کندوره): در زمان قدیم در بندرعباس به لباس‌های بلند مردانه هم کندوره می‌گفتند.

این لباس از چند نوع پارچه نازک و ضخیم می‌دوختند و در آن دوره که مردم پایبند سنت‌های گذشته بودند سعی می‌کردند که از نظر پوشش خود را همیشه با لباس بلند و تمیز که شایسته باشد بپوشانند.

ناخداها و ملوانان و صیادان دو نوع پیراهن داشتند که یک نوع آن مربوط به پیراهن پلوخوری بود و معمولاً از رنگ سفید و حریر یا ململ نازک درجه یک انتخاب می‌کردند.

نوع دوم پیراهن آنها مربوط به کار بود و این پیراهن هم بلند بود و هم در رنگ‌های گوناگون بیش‌تر ملوانان پیراهن کار زمستانی خود را از پارچه‌های کلفت رنگی و راه راه انتخاب می‌کردند.

درباره نویسنده

محمد خطیبی زاده متولد سال ۱۳۱۴ و اهل استان هرمزگانی می‌باشد که دارای مدرک تحصیلی دیپلم ادبی و بازنشسته آموزش و پرورش است.

کتاب «مساجد بقاع، قدمگاه‌ها و حسینیه‌های بندرعباس» و «پوشاک زنان هرمزگان» از آثار مکتوب وی می‌باشد.

‏۶۰۴۸/‏۹۹۴۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان