الزامات فرهنگی حج/بایدهای رونق تولید در تهیه سوغات


الزامات فرهنگی حج/بایدهای رونق تولید در تهیه سوغات

حجت‌الاسلام گل‌زاده با اشاره‌به الزامات فرهنگی حج به عنوان مظهر تمدن نوین اسلامی، گفت: یکی از مهمترین این الزامات در تدارک سوغات، اقدام به تهیه هدایای تاریخی است در گذشته مرسوم بوده، مثل خرما از مدینه و آب زمزم از مکه.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، فلسفه حج و رعایت الزامات فرهنگی آن، این روزها یعنی در ماه های مبارک ذی القعده و ذی الحجه که زائران خانه خدا خود را برای مناسک حج آماده می کنند، به عنوان مسئله ای مهم مطرح می شود، برای بررسی این الزامات با حجت الاسلام «صادق گلزاده»، عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم گفت و گویی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

با توجه به فرا رسیدن ایام حج و اعزام زائران خانه خدا به این سفر معنوی، چه بایدها و نبایدها و الزمات فرهنگی ای باید مورد توجه حجاج خانه خدا قرار بگیرد؟

حج یکی از بزرگترین تکالیف، مناسک و شعائر مسلمین است و همه کسانی که معتقد به اسلام و پیامبر(ص) هستند، وظیفه دارند در صورت استطاعت، در طول عمرشان به عنوان واجب شرعی به این سفر معنوی بروند.حج الزامات فرهنگی مختلفی دارد، با توجه به اینکه از همه جای دنیا مسلمانان برای انجام اعمال حج در عربستان حضور می یابند، به دلیل تنوع فرهنگی، قومیتی و زبانی باید یکدیگر را درک کنند و رعایت حال هم را داشته باشند، به همین جهت رعایت حال یکدیگر در حج یکی از الزامات فرهنگی قطعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

از دیگر مواردی که در حج باید مورد توجه حجاج قرار گیرد، اهتمام به الزمات عمومی حج است به این معنا که وقتی برای انجام اعمال اعزام می شویم، هر وقت اعلام شد که باید به عرفات برویم، یا اعلام شد که عید قربان است، موظف به برای انجام اعمال رمی جمرات و یا قربانی و مناسک این ایام هستیم و الزامات کشور میزبان را باید رعایت کنیم.

همچنین باید به اعمال حج هم توجه کنیم. به عنوان مثال نسبت به رعایت حال دیگر زائران، رسیدگی به ضعیفان، کهنسالان و جانبازان و کسانی که در زمره کم توانان هستند، اهتمام داشته باشیم.

آیا این الزامات درباره کشور میزبان هم صادق است؟

کشور میزبان وظیفه دارد، ملاحظات، الزامات و اقتضائات فرهنگی زائران و حجاج را رعایت کند. به این معنا که کشور میزبان باید از زائران بیت الله الحرام میزبانی کند، نه اینکه مانع تراشی برای زوار داشته باشد.

همچنین چون حج یک عبادت سیاسی و اجتماعی است و همه مسلمانان از سراسر دنیا در این مکان جمع می شوند، تا در جنبه های دیگر عبادی حج و در یک اقدام سیاسی و اجتماعی از مشرکان برائت بجویند، کشور میزبان باید احکام اسلام را بر مطالبات آمریکا و اسرائیل ترجیح دهد و شرایط را برای برائتی که جزء حج است، فراهم کند.

دعا و نیایش بخشی از اعمال حج است، ایرانیان سالیان سال، دعای کمیل را در بین الحرمین (بین قبرستان بقیع و قبر مطهر پیامبر(ص)) قرائت می کردند که قرائت این دعای دسته جمعی با شئونات کشور میزبان سازگار بود، ولی چند سالی است که اجازه قرائت دعا در این مکان به بهانه هایی همچون امنیت و ملاحظات این چنینی به زائران داده نمی شود و این مراسم معنوی در هتل ها و یا چادرها در منا برگزار می شود، با رعایت این الزامات از سوی حجاج، کشور میزبان ملزم به تامین امنیت برای زائرین به عنوان الزمات فرهنگی حج است.

با توجه به تفاوت های اندک مذهبی، برای پرهیز از بروز اختلاف و بهانه تراشی های وهابیت، رعایت چه الزماتی در ایام حج ضرورت دارد؟

وقتی حجاج از مذاهب مختلف برای اعمال حج گرد هم جمع می شوند،اگرچه هر کسی به اقتضای مذهب خود اعمال حج را انجام می دهد، اما ملزم به رعایت الزامات، شئونات فرهنگی حج و حرمت یکدیگر نیز هستند.

یکی دیگر از مواردی که لازم است مورد توجه قرار گیرد، اهتمام نسبت به قرائت قرآن کریم در حرمین شریفین است. زیرا به کرات به منظور ایجاد اختلاف و نیز اهانت به شیعیان شاهد طرح مباحثی همچون اینکه قرآن شیعه متفاوت است، هستیم. در صورتی که شیعیان پیرو قران و اهل بیت(ع) هستند. همان گونه که پیامبر(ص) فرمودند: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی»، بنابراین این دو مهم با هم باید در اعمال حج مورد توجه باشد.

رعایت چه مواردی در برخورد با برادران دینی کشورهای دیگر لازم است، که مورد توجه قرار گیرد؟

اگرچه لازم است که زائرین ما با زبان بین المللی با دیگر زائرین ارتباط داشته باشند، اما اگر زبان دیگر کشورها را نمی دانیم، با سلام و علیکم سلام و نیز با زبان، ایما و اشاره همراه با احترام، لازم است که ابراز ارادت خود را نسبت به برادران دینی دیگر کشورها بفهمانیم.

باید در سیر انجام اعمال به گونه ای رفتار کنیم که مزاحمتی برای دیگران پیش نیاید. در حرکت های گروهی و دسته جمعی رعایت حال ضعیف ترها را بکنیم.

بعضا دیده می شود که بسیاری از حجاج به جای آنکه زمان بیشتری صرف عبادت و انجام اعمال صرف کنند،زمان های بسیاری را صرف خرید در بازارها می کنند، که به عنوان آسیب فرهنگی حج با آن روبرو هستیم، رعایت چه مواردی در این زمینه ضرورت دارد؟

یکی از آسیب هایی که در حج با آن مواجه هستیم، حضور در بازارها و تهیه سوغات برای خانواده و فامیل است که البته با فرهنگسازی های فراوان خوشبختانه این موضوع در سال های اخیر کاهش چشمگیر داشته است. حجاج بیت الله الحرام باید نسبت به کمک به تولید ملی اهتمام ویژه داشته باشند. الزام فرهنگی حج این بوده که در تدارک سوغات، اقدام به تهیه هدایای تاریخی که در گذشته مرسوم بوده، کنند، به عنوان مثال از گذشته مرسوم بوده که ازکسانی که از حج برمی گشتند، سوغاتی که از آن دیار برای بستگان و آشنایان تهیه می کردند، خرما از مدینه و آب زمزم از مکه بوده است.

اختصاص پول و ثروت ملی برای خرید البسته ملیت های دیگر در واقع بی توجهی به تولید کنندگان کشور خودمان آن هم در شرایط تحریم است که به عنوان الزمات فرهنگی حج مورد توجه حجاج بیت الله الحرام قرار گیرد.

برای دستیابی به سفری پر از خیر و معنویت، بهتر است چه دعاهایی مدنظر زائران خانه خدا باشد؟

دعا برای سلامتی و فرج حضرت مهدی(عج)، سلامتی مقام معظم رهبری، خدمتگزاران جمهوری اسلامی، دعای کریمانه در حق برادران دینی و هموطنان از دیگر الزماتی است که در دامنه حج به عنوان بستر فرهنگی لازم است که مورد توجه قرار گیرد.

در صورتی که همه چیز با حفظ عزت و کرامت حجاج برنامه ریزی و انجام شود، حجی کم دغدغه، آرام، بدون مشکل، عزتمند و ماندگار را به همراه خواهد داشت. بنابراین لازم است با حفظ آرامش، صبوری، حوصله و متانت اخلاقی همه شرایط را برای انجام حج همراه با آرامش و رعایت شئونات حج ابراهیمی مورد توجه قرار دهیم.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج