تکامل یا تحول؟ مقایسهٔ کوروت C7 و C8


تکامل یا تحول؟ مقایسهٔ کوروت C7 و C8

از این به بعد شورلت کوروت دیگر به‌عنوان یک خودروی اسپرت ساده شناخته نمی‌شود. این ماشین که پیش‌ازاین رقیبی برای دوج وایپر بود و حتی در نسخهٔ پایه با خودروهای عضلانی معمولی مقایسه می‌شد، حالا به سوپراسپرتی موتور وسط تبدیل شده که حتی در نسخهٔ پایه توانایی رقابت با خودروهایی مثل آکورا NSX را دارد... The post تکامل یا تحول؟ مقایسهٔ کوروت C7 و C8...

از این به بعد شورلت کوروت دیگر به‌عنوان یک خودروی اسپرت ساده شناخته نمی‌شود. این ماشین که پیش‌ازاین رقیبی برای دوج وایپر بود و حتی در نسخهٔ پایه با خودروهای عضلانی معمولی مقایسه می‌شد، حالا به سوپراسپرتی موتور وسط تبدیل شده که حتی در نسخهٔ پایه توانایی رقابت با خودروهایی مثل آکورا NSX را دارد آن‌هم با قیمتی به‌مراتب کمتر؛ اما آیا کوروت C8 بر سلف خود یعنی C7 کاملاً برتری دارد؟ در این مقایسه به دنبال پاسخ این سؤال هستیم.

تکامل یا تحول؟ مقایسهٔ کوروت C7 و C8

بیرون

هردو نسل دماغه‌ای تهاجمی با عناصر طراحی مشابهی دارند اما همه‌چیز در C8 تیزتر به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه دیگر در این قسمت خبری از پیشرانه نیست، کاپوت کشیدهٔ C7 جای خود را به نمونه‌ای کوچک‌تر داده که به C8 نمایی مشابه سایر سوپراسپرت‌های معمول بازار بخشیده است. با عبور از قسمت جلویی اما تفاوت‌های میان دو نسل بیشتر و بیشتر می‌شود. در پروفیل جانبی C8، شیشهٔ جلو با شیب بیشتر، رکاب‌های برجسته‌تر، گلگیرهای عقب عضلانی که حتی از قبل هم عضلانی‌تر هستند و سقف دو حبابی به چشم می‌خورد؛ اما مهم‌ترین ویژگی این قسمت در C8 ورودی هوای بسیار بزرگی است که هوا را به سمت پیشرانه هدایت می‌کند. درمجموع طراحان کوروت اطمینان داده‌اند که بین C7 و C8 تعدادی از جزئیات و چند ویژگی اساسی مثل چراغ‌های جلو و عقب شبیه به هم باقیمانده تا پیوستگی و فرم آشنای کوروت حفظ گردد.

داخل

در داخل C8 هرچند همچنان طرح راننده محور کابین حفظ شده و نشان می‌دهد اینجا داخل یک کوروت است اما شاهد پیشرفت و تغییرات بسیار قابل‌توجهی نسبت به C7 هستیم. ازجملهٔ مهم‌ترین ویژگی‌های کابین C8 می‌توان به غربیلک فرمان مربع شکل و کنسول مرکزی بزرگی اشاره کرد که کاملاً قسمت راننده را از بخش سرنشین جدا کرده است. از لحاظ تکنولوژی و تجهیزات نیز نسل جدید کوروت کاملاً ارتقاء پیدا کرده است به‌گونه‌ای که حالا برای آن صفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچی، نمایشگر بزرگ‌تر و با وضوح بالاتر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، تکنولوژی تشخیص صدا، شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، سیستم صوتی Bose با 10 بلندگو و… به‌صورت استاندارد ارائه شده است. علاوه بر این، گرم‌کن غربیلک فرمان و حافظهٔ صندلی‌ها هم برای C8 قابل سفارش است. به‌طورکلی کابین نسل جدید کاملاً مدرن‌تر و باکیفیت‌تر از C7 به نظر می‌رسد.

پیشرانه

هرچند در کوروت C8 پیشرانه به پشت کابین منتقل شده است اما در اینجا هم مثل C7 شاهد یک پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 تنفس طبیعی هستیم. البته این موتور تغییرات زیادی را تجربه کرده و حالا 490 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که نسل قبلی 455 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور داشت. در همین حال برای C8 پکیج پرفورمنس Z51 هم قابل سفارش است که خروجی پیشرانه را به 495 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور افزایش می‌دهد. برای انتقال نیرو هم در C7 دو گیربکس هفت سرعتهٔ دستی یا هشت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه می‌شد اما در C8 نیروی موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند و خبری از گیربکس دستی نیست.

به گفتهٔ شورلت، نسل جدید کوروت با پکیج Z51 در کمتر از 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که برای مقایسه، کوروت ZR1 قبلی با 755 اسب بخار قدرت این کار را در 2.8 ثانیه انجام می‌داد! بنابراین کوروت C8 با تنها 35 اسب بخار قدرت و 10 نیوتن متر گشتاور بیشتر، کوروت C7 پایه با شتاب 3.7 ثانیه را نابود می‌کند! البته نباید فراموش کرد درحالی‌که نسل قبلی 1562 کیلوگرم وزن داشت، وزن C8 به 1527 کیلوگرم رسیده است.

قیمت

شاید بهترین ویژگی کوروت C8 قیمت آن باشد زیرا به گفتهٔ شورلت قیمت نسخهٔ پایهٔ این خودرو علیرغم تمامی پیشرفت‌ها و تغییراتی که تجربه کرده، از زیر 60 هزار دلار آغاز می‌شود که واقعاً شگفت‌آور است زیرا در حال حاضر نسخهٔ پایهٔ کوروت C7 مدل 2019 با قیمت 55,900 دلار به فروش می‌رسد؛ بنابراین کوروت C8 با وجود تمامی ارتقاءهایی که داشته است هنوز هم ارزش بسیار بالایی در قبال قیمت خود دارد.

مشخصات فنی

کوروت C7 کوروت C8
پیشرانه 6.2 لیتری V8 6.2 لیتری V8
قدرت 455 اسب بخار 490 اسب بخار
گشتاور 620 نیوتن متر 630 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته دوکلاچه 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا 96 3.7 ثانیه زیر 3 ثانیه
طول 4,493 میلی‌متر 4,630 میلی‌متر
فاصلهٔ محوری 2,710 میلی‌متر 2,723 میلی‌متر
وزن 1562 کیلوگرم 1527 کیلوگرم
قیمت 55,900 دلار زیر 60 هزار دلار
منبع: CarScoops

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403