به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از گاردین انگلیس، بوریس جانسون، نخست وزیر جدید انگلیس، یکی از سیاستمداران اروپایی است که رسانه ها بر این باورند که مواضع وی شباهت قابل توجهی با ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دارد.

گاردین در این گزارش نوشت: ترامپ و بوریسون مانند پسر بچه های پرهیاهویی با پیشینه ای از رسوایی های اخلاقی مشترک هستند که موفقیت حرفه ای آنها ترکیبی از بی پروایی، فرصت طلبی و سرسختی است. همان گونه که ترامپ درباره خود و ثروتش دروغ می گوید جانسون هم عمدتا درباره اروپا دروغ می گوید. جانسون هم مثل ترامپ یک رسانه حامی دارد که تقریبا به طور انحصاری برای مردان سفید پوست طبقه بالا می نویسد و سرشار از بیانیه های نژاد پرستانه و تبعیض های جنسیتی است.

گاردین ادامه داد: به طور کلی این دو نفر، یک رویکرد غیر معمول از سیاست را به اشتراک می‌گذارند. جانسون بعد از اینکه به دلیل انتشار یک نقل قول از پدرخوانده اش یعنی کالین لوکاس تاریخ دان، از روزنامه تایمز اخراج شد بلافاصله توسط دیلی تلگراف به عنوان خبرنگار اتحادیه اروپا انتخاب و استخدام شد. وی از بروکسل، پس از اینکه گزارشی جنجالی اش را درباره مقررات و رسوایی های اتحادیه اروپا منتشر کرد، مجددا گزارشی دیگر در این باره تکرار کرد.

در گزارش گاردین آمده است: همچنین تفاوت های مهمی بین این دو نفر وجود دارد. برای مثال ترامپ با درصد رأی بسیار بالای مردم نسبت به جانسون انتخاب شد. به عبارتی، ترامپ با 46.1 درصد از آرای مردم انتخاب شد این در حالی است که بوریس جانسون با عضویت در حزب محافظه‌کار که حدود 2درصد هستند انتخاب شد. علاوه بر این به رغم اینکه هر دوی اینها تلاش می کنند در جایگاه سیاسی خود انعطاف پذیری نشان دهند اما جانسون بسیار محافظه کارتر از ترامپ جمهوری خواه عمل کرده است. البته این بدین معنا نیست که جانسون از ترامپ بهتر است.

گاردین در پایان نوشت: بوریس جانسون یک سیاست مدار حرفه ای و اجتماعی است و بر خلاف ترامپ با نخبگان سیاسی و اجتماعی بریتانیا ارتباط دارد. همچنین او مانند ترامپ توسط نخبگان سرزنش نمی شود. بوریس جانسون شاید یک ترامپ اروپایی است اما جانسون اصالتا یک بریتانیایی است همان گونه که ترامپ اصالتا یک آمریکایی است. به احتمال زیاد از جانسون به عنوان فردی که نخست وزیری کوتاهی داشته در تاریخ یاد خواهد شد نه کسی که برگزیت را تحویل داد.

مترجم: فاطیما بابکان