جذابیت های استان مرکزی را به تصویر بکشیم


جذابیت های استان مرکزی را به تصویر بکشیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بر لزوم ارائه تصویر جذابی از ظرفیت های گردشگری استان برای جذب و ماندگاری هرچه بیشتر گردشگر در این استان تاکید کرد.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان مرکزی با تاکید بر اینکه رویدادها و ایونت‌ها به هویت‌سازی کمک می‌کند، بیان کرد: به گواه عملکرد‌های 6 ماهه اخیر، یکی از فعال‌ترین دستگاه‌های اجرایی استان، مجموعه میراث‌فرهنگی بوده و برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های مختلف شاهدی بر این مدعاست.

وی با بیان اینکه امسال اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری استان مرکزی رخ داد، افزود: به دنبال تزریق نشاط در محیط‌های روستایی و برگزاری رویدادهایی با محوریت مردم هستیم چراکه حضور مردم اثرگزاری و موفقیت را تضمین می‌کند. به عنوان مثال آیین گلاب‌گیری روستای خاوه در شهرستان دلیجان با کمک مردم انجام شد و به اذعان خود مردم نسبت به سال‌های گذشته کیفی‌تر برگزار شد و قطعا این رخداد به مرور اصلاح شده و به رویدادی بزرگ تبدیل می‌شود.

ایزدی در خصوص فعالسازی تورهای گردشگری در استان تصریح کرد: دولت ژاپن پس از جنگ جهانی دوم از هر 100 ین، 97 ین را به آموزش و پرورش و 3 ین را به باقی دستگاه‌ها اختصاص داد و همین اقدام این کشور را امروز به ژاپنی که در حال حاضر شاهد هستیم تبدیل کرده است، در حوزه گردشگری استان مرکزی نیز اگر 100 هزار تومان در اختیار داشته باشیم معتقدم که 97 هزار تومان را باید به تبلیغات اختصاص داد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه تصویری از اراک و استان مرکزی نساخته‌ایم و زمانی که تصویری در اذهان شکل نگیرد، با کمبود اقبال گردشگران به این استان مواجه می شویم، افزود: خورهه در هر شرایطی، سومین یا چهارمین سازه مقدس سنگی کشور است، اما چه میزان بازدیدکننده دارد؟ انتظار داریم تورهای گردشگری از کجا به استان سفر کنند، زمانی که تصویرسازی درستی صورت نگرفته است؟ باید تصویرسازی کنیم. در سال 1379 به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه سه قطعه عکس از ظرفیت‌های گردشگری استان به قیمت 60 میلیون تومان خریداری کردم و امروز این سه قطعه در اقصی نقاط دنیا برای مثال در سفارت ایران در فرانسه وجود دارد و در همه هتل‌های کشور حداقل تصویری از بیستون دیده‌ می‌شود به این دلیل که به دنبال معرفی این استان به عنوان مقصد گردشگری بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی تصریح کرد: سوال اینجاست که آیا در هتل‌های کشور، سازمان‌های مختلف و سفارت‌خانه‌ها عکسی از ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی اراک و استان مرکزی وجود دارد؟ با این شرایط چطور می‌توان گردشگر و تورهای گردشگری جذب کرد؟ دلیل مشکلات ما این است که هیچ تبلیغ و نمایشی از استان مرکزی نداشته‌ایم و اگر تبلیغی صورت نگیرد انجام هر کاری عبث و بیهوده است.

وی در ادامه درخصوص انتقال موزه صنایع دستی از منزل حسن پور به قلعه وکیل افزود: منزل حسن‌پور به عنوان سفره‌خانه اجاره داده شده و قرارداد بسته شده، اما طبقه بالای آن را در اختیار گرفته‌ایم و به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنیم، مگر این چنین می‌شود؟ این رفتار باعث سلب اعتماد مردم می‌شود که قرارداد بسته‌ایم و روی حرفمان نمانده‌ایم. موزه این خانه سال گذشته 2560 بازدیدکننده داشته است که این یک فاجعه است و در واقع با این شرایط به این مجموعه نمی توان عنوان موزه را اطلاق کرد چراکه از جمعیت 500 هزار نفری اراک به همراه 600 هزار مسافر در طول سال فقط 2560 نفر از آن بازدید کرده‌اند.

ایزدی اضافه کرد: نه تنها منزل حسن‌پور بلکه بسیاری از نقاط استان ناشناخته باقی مانده‌اند در حالی که بخش عمده‌ای از کار میراث فرهنگی نمایش و تبلیغات است و باید به واسطه تبلیغات ظرفیت‌ها را شناساند و معرفی کرد.

وی بیان کرد: 20 سال پیش همدان یک شهر دل‌مرده بود که گردشگری به آن وارد نمی‌شد، اما امروز، فقط حجم سرمایه‌گذاری گنج‌نامه این استان بالغ بر 200 میلیارد تومان است، اما حجم سرمایه‌گذاری دره گردو چقدر است؟ حجم سرمایه‌گذاری غار علیصدر حدود 100 تا 110 میلیارد تومان است، اما سهم غار چال نخجیر چقدر است؟ باید مقایسه کنیم، معرفی کنیم تا بتوان رونقی به این نقاط بکر و ویژه بدهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه اولویت مجموعه میراث فرهنگی استان تبلیغات در حوزه گردشگری است چراکه این حوزه، بستر توسعه و تقویت میراث فرهنگی و صنایع دستی را فراهم می‌کند، گفت: باید به جای شعار وارد عمل شویم و از استان مرکزی تصویرسازی کنیم. تا زمانی که تصویر مناسبی از استان ساخته نشود، موفق نخواهیم بود و برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و تعریف رخدادها و رویدادهای بکر ثبت رویدادهایی همچون سمنوی آشتیان، ثبت فولاد جوهری و تفرشی دوزی که به حال خود راه شده بود در راستای برندسازی زمینه تصویرسازی درست برای استان مرکزی را فراهم می‌کند.

ایزدی افزود: با همکاری اداره کل پست جمهوری اسلامی ایران 10 تمبر ویژه استان مرکزی تولید شده است و به همه نقاط کشور نیز ارسال شده تا بدانند که این استان ظرفیت‌های بسیار بکری دارد و در تمام نقاط کشور شناخته شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر