خرید تضمینی برگ سبز چای از 69 هزار و 800 تن گذشت/ پیش بینی تولید 120 هزار تن برگ سبز چای


خرید تضمینی برگ سبز چای از 69 هزار و 800 تن گذشت/ پیش بینی تولید 120 هزار تن برگ سبز چای

جهان ساز گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، 68 هزار و 900 تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده است.

خرید تضمینی برگ سبز چای از 69 هزار و 800 تن گذشت/ پیش بینی تولید 120 هزار تن برگ سبز چایحبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون، ۶۸ هزار و ۹۰۰ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۲۰۷ میلیارد تومان از چایکاران ۲ استان گیلان و مازندران خریداری شده است.

وی از پرداخت ۸۳ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون حدود ۱۷۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت و مابقی پس از تخصیص اعتبار و پرداخت قدرالسهم کارخانه‌ها به حساب چایکاران واریز می‌شود.

جهان ساز با اشاره به اینکه خشکی هوا بر تولید برگ سبز چای اثر منفی گذاشته است، بیان کرد: براساس آمار از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده، حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن چای خشک استحصال شده است که امیدواریم با استمرار شرایط مساعد بارندگی، کاهش میزان خرید در چین سوم و چهارم جبران شود.

رئیس سازمان چای ادامه داد: با توجه به بارندگی روز‌های اخیر و پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر استمرار بارندگی در روز‌های آتی پیش بینی می‌شود که تولید برگ سبز چای با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی به ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن برسد.

بیشتر بخوانید: خرید برگ سبز چای از ۶۳ هزار‌تن گذشت/ پرداخت ۶۰ درصد مطالبات چایکاران

به گفته وی، امسال کارخانه‌های چای سازی هر کیلو برگ سبز چای را یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر از قیمت تضمینی از چایکاران خریداری می‌کنند که این امر رضایتمندی تولیدکنندگان را در بر داشته است.

جهان ساز با اشاره به اینکه امکان خودکفایی صددرصدی در تولید چای کشور وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به محدودیت توسعه سطح زیر کشت و عدم امکان کشت در سایر استان‌ها این امکان وجود ندارد که کل نیاز کشور از منابع داخل تامین شود، اما این امکان وجود دارد که ضریب خوداتکایی را با افزایش عملکرد در واحد سطح، احیای باغات رها شده و کیفی سازی کارخانه‌ها به ۴۰ تا ۵۰ درصد رساند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۲ هزار تن چای مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین شد، گفت: امسال در صورت تحقق تولید ۲۵ هزار تن چای خشک، میزان واردات رقمی حدود ۶۲ تا ۶۷ هزار تن خواهد بود. ضمن آنکه در سال‌های اخیر هیچگاه میزان واردات از ۸۰ تا ۹۰ هزار تن فراتر نبوده است.

رئیس سازمان چای در پایان با اشاره به اینکه قیمت چای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: با توجه به افزایش خرید برگ سبز چای با نرخ بالاتر از قیمت تضمینی، رشد قیمت چای خشک یک ضرورت به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

۸۳ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی