محققان امیرکبیر دستیار رباتیک جراح قلب طراحی کردند


محققان امیرکبیر دستیار رباتیک جراح قلب طراحی کردند

تهران- ایرنا- دستیار رباتیک جراح قلب تپنده در آزمایشگاه تحقیقاتی رباتیک دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته شد.

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طرح ساخت دستیار رباتیک جراح قلب تپنده، جزو برنامه‌ همکاری‌های بین المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که با همکاری مهدی توکلی از دانشگاه آلبرتا کانادا انجام شده است.

حیدرعلی طالبی رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ویژگی‌های این ربات گفت: این ربات می‌تواند هم زمان با ضربان قلب حرکت کرده و به جراح در انجام دقیق جراحی کمک کند و امکان دیدن تصاویر برای جراح راحت‌تر باشد.

وی تصریح کرد: این دستگاه مراحل تحقیقاتی خود را با موفقیت به پایان رسانده و در صورت حمایت‌های مالی می‌توان آنرا در مرحله کلینیکی بکار گرفت.

ایمان شریفی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه امیر کبیر و همکار طرح نیز به حضور ۶ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این طرح اشاره کرد و اظهارداشت: در این طرح جراح می‌تواند از راه دور و با استفاده از جوی استیک (دسته) ربات را هدایت کند تا بتواند جراحی دقیق و ظریفی را انجام دهد.

وی یادآور شد: در جراحی‌های ترمیمی، قلب باید خون را تخلیه و به دستگاه دیگری که کار قلب را انجام می‌دهد، منتقل کند. چنین اقدامی خطر بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد از این رو این ربات همزمان با ضربان قلب حرکت می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه امیر کبیر ادامه داد: این ربات دستیار می‌تواند تمام حرکات قلب را تقلید کند و با قلب جلو و عقب شود. این دستگاه علاوه بر جراحی قلب می‌تواند در جراحی‌های قفسه سینه و داخل شکم بکار گرفته شود. این دستگاه در دو نسخه (ورژن) ساخته شده است که نسخه قدیمی‌تر بزرگ تر و نسخه جدیدتر کوچک تر است.

شریفی افزود: هر ربات تا پنج درجه آزادی عمل دارد و دو بازوی رباتیک در کنار هم می‌توانند تا ۱۰ درجه آزادی عمل داشته باشند. تاکنون بیش از ۳۰ مقاله از این کار تحقیقاتی منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج