برداشت میگو از سطح هزار هکتار در گواتر چابهار آغاز شد


برداشت میگو از سطح هزار هکتار در گواتر چابهار آغاز شد

چابهار- ایرنا- مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: برداشت میگو از سطح 50 مزرعه 20 هکتاری با مجموع هزار هکتار در منطقه پرورش میگوی گواتر چابهار آغاز شد.

هدایت الله میرمرادزهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به طور متوسط هر هکتار مزارع پرورش میگو زمینه اشتغال ۲ نفر را فراهم کرده و از هر هکتار با سیستم هوادهی بیش از ۲ تا چهار تن و حتی برخی مواقع کمتر از یک تن در هکتار نیز برداشت می شود.

وی با بیان اینکه لارو میگو در استخرهای کنارک ذخیره سازی شده و بین پرورش دهندگان توزیع و حتی به استان‌های همجوار نیز صادر می شود، خاطرنشان کرد: پست لارو (بچه میگو) در مرکز تکثیرمیگوی آبزی پرور کنارک تولید شده و این مرکز دسترسی آسان پرورش دهندگان برای افزایش سطح زیر کشت و پرورش میگو را در سیستان و بلوچستان فراهم کرده است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان به مشکلات پیش روی صیادان و افراد بومی با بیش از ۱۰ هزار جمعیت بریس، پشت، گواتر و پسابندر اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های تلفن، برق، راه و آب این مناطق از نیازهای اصلی است و باید هر چه سریعتر این مشکلات مرتفع شود.

وی بیان کرد: راه دسترسی فعلی چابهار به مزارع پرورش میگوی گواتر با عرض اندک در شان و جایگاه اقتصادی و تجاری گواتر و پسابندر نیست.

میرمرادزهی اظهار داشت:میگو پس از کشت ۹۰ روز قابل برداشت بوده و به وزن ۱۸ تا ۲۸ گرم می رسند و در واقع کشت میگو کاملا تجاری و به صرفه است.

وی با بیان اینکه ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود ۴۲ هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: منطقه ساحلی سیستان و بلوچستان قابلیت کاشت و برداشت ۲ نوبت در سال و در برخی موارد سه نوبت را دارد.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه میگوی کشت شده در گواتر چابهار از نوع وانامی پاسفیدغربی است و این نوع در مقابل بیماری ها مقاوم بوده افزود:کشت میگو برای سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ درصد سود دارد.

وی ادامه داد: منطقه گواتر با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری بهترین مکان برای پرورش میگو در کشور است.

میرمرادزهی با بیان اینکه چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب است خاطر نشان کرد: درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است که این امر سبب شده تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی پروی تشبیه کنند.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان نیز افزود: سایت پرورش میگوی گواتر با چهار هزار هکتار مساحت و ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار اراضی مفید و قابل کشت هم اینک ۶۶۰ هکتار تاسیسات زیربنایی دارد که به ۲ فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است.

میران صداقتی ادامه داد: فاز شمالی ۱۰۷ مزرعه با تیپ ۲۰ هکتاری طراحی شده که هم اینک ۹۲ مزرعه با سطح مفید حدود هزار و ۴۱۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.

وی بیان کرد: ۶ مزرعه ۲۰۰ هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا ۵۰ درصد با سطح مفید ۴۳۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تمامی زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است خاطرنشان کرد: ۴۷ کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، ۱۹ کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، ۳۳ کیلومتر کانال آبرسانی، ۳۹ کیلومتر کانال زهکش و ۵۰ کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر تا کنون اجرا شده است.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۳ شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

۳۰۴۳**۳۲۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام