مخالفت در شورای امنیت با سخنان نماینده ترامپ درباره «معامله قرن»


مخالفت در شورای امنیت با سخنان نماینده ترامپ درباره «معامله قرن»

سخنان نماینده دولت آمریکا در امور غرب آسیا در جلسه شورای امنیت درباره «معامله قرن» با واکنش نماینده‌های سایر کشورها همراه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنان «جیسون گرینبلات»، نماینده دولت آمریکا در امور مربوط به غرب آسیا در جلسه شورای امنیت درباره طرح واشنگتن برای ایجاد سازش میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی (معروف به «معامله قرن») با واکنش نمایندگان سایر کشورها مواجه شد.

به نوشته رویترز، گرینبلات در جلسه سه‌شنبه گفت طرح دولت آمریکا برای ایجاد «صلح» بین اسرائیل و فلسطین را نمی‌توان به اجماع جهانی، قانون‌های ناتمام بین‌المللی و قطعنامه‌های «مبهم» شورای امنیت متکی کرد.

گرینبلات و «جارد کوشنر»، داماد و مشاور ترامپ طرح موسوم به «معامله قرن» را در دو سال گذشته تدوین کرده‌اند.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

همچنین بر اساس طرح مذکور، دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

مقامات فلسطینی به شدت با این طرح مخالف هستند و تأکید کرده‌اند که اجازه اجرایی شدن آن را نخواهند داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل