یک درگیری دیگر در سینمای ایران/ شورای صنفی نمایش، کاسه داغ‌تر از آش!


یک درگیری دیگر در سینمای ایران/ شورای صنفی نمایش، کاسه داغ‌تر از آش!

در یکی دو روز گذشته سینمای ایران زیر سایه دعوا و درگیری فیلم‌های شبی که ماه کامل شد و ایده اصلی بوده است؛ دعوایی که بعد از اعلام ادامه اکران فیلم نرگس آبیار آغاز شد و درنهایت هم بعد از اعلام انصراف تهیه‌کننده این فیلم از ادامه اکران در سینمای سرگروه ختم به‌خیر شد.

آغاز داستان

ماجرا از یک اظهار نظر حساسیت‌آفرین و حاشیه‌ساز شروع شد. اظهارنظری از طرف شورای صنفی نمایش که اعلام کرد به‌ دلیل ارزشی‌بودن «شبی که ماه کامل شد» اکران این فیلم علیرغم پایان مدت نمایش آن در سینماهای کشور تمدید شده است! موضوعی‌که به معنای تعویق اکران سایر فیلم‌های معطل در نوبت نمایش بود و به‌خصوص فیلم «ایده ‌اصلی» ساخته آزیتا موگویی که بعد از یک‌بار تعویق اکرانش، قرار شده بود از چهارشنبه این هفته روی پرده سینماها برود. مهمتر از آن، اما، تقسیم سینما به ارزشی و طبیعتا غیرارزشی بود که مخالفت‌هایی را موجب شد، ازجمله مهرزاد دانش، منتقد فیلم، که نوشت: «‏تقسیم‌بندی فیلم‌ها به ارزشی و غیرارزشی فاقد معیار واضح است و درج آن در متون حقوقی/اداری، باعث شبهه و خدشه در عدالت می‌شود. همه‌ سینماگران کشور، فرزندان این دیارند و هر فیلمی از آنها که مراحل قانونی برای نمایش طی کرده، حق برابر با دیگری دارد.»

تمدید اکران شبی که ماه کامل شد اعتراض سعید خانی را موجب شد. تهیه‌کننده و پخش‌کننده خوشنامی که اکران «ایده اصلی» را به‌ عنوان مدیر پخش «خانه‌فیلم» بر عهده دارد. او ضمن اعتراض به تصمیم شورای صنفی نمایش از خسارت تصمیم‌های خلق‌الساعه این‌چنینی به برنامه‌ریزی و تبلیغات سایر فیلم‌ها انتقاد کرد. او گفت: «طبق برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم، قرار بود از دوم مرداد ماه این اثر روی پرده برود اما متوجه شدیم که قرار است از فیلمی که قبل ما روی پرده رفته، حمایت شود؛ به همین دلیل اکران ما با تأخیر صورت خواهد گرفت. برنامه‌ریزی‌های تبلیغاتی هزینه بسیاری دارد و اگر قرار باشد تغییری در زمان نمایش فیلم ایجاد شود، برنامه‌ریزی پخش یک فیلم به هم می‌ریزد.»

آغاز درگیری

واکنش محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده «شبی که ماه کامل شد» برخلاف آن‌چه توقعش می‌رفت تند بود. او تمام این حرف‌ها و حدیث‌ها را خلاف واقع دانست و تهدید به شکایت از پخش‌کننده «ایده اصلی» کرد: «قطعا از دفتر پخش‌کننده به مراجع قضائی مربوطه شکایت خواهم کرد»! تهدیدی که باعث ایجاد جوی منفی در فضای رسانه‌ها شد و خیلی‌ها علیه لحن او نوشتند، ازجمله سایت سینما ایده‌آل که نوشت: «به آقای قاسمی یادآور می‌شود قوه قضائیه شورای صنفی نمایش نیست که محمدرضا صابری همه‌کاره‌اش باشد، نهادی است حامی قانون که همین حالا محمد امامی را که دوره‌ای فکر می‌کرد همه‌کاره سینماست به پای میز محاکمه کشانده است!»

انصراف

اما مهمتر از اینها انصراف محمدحسین قاسمی از تمدید سه هفته‌ای اکران در سینمای سرگروه بود. این تهیه‌کننده در بیانیه‌مانندی با اعتراض به «مصاحبه‌های خلاف واقع مدیر پخش خانه فیلم که از به تأخیرافتادن اکران فیلم‌شان در سرگروه استقلال مطرح کرده است» اعلام کرد که «از حق فیلم خود جهت ادامه اکران در سرگروه سینما استقلال صرف نظر می‌کنیم» اما در ادامه افزود که «همچون فیلم‌های دیگر (مانند فیلم متری شیش‌ونیم که نزدیک به پنج ماه است، اکران است) با سینماهای زیرمجموعه خود به اکران این فیلم ادامه می‌دهم».

به‌رغم این انصراف، البته غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، در موضعگیری‌‌ حیرت‌آوری اعلام کرد که شورای صنفی نمایش تصمیم تهیه‌کننده‌ شبی که ماه کامل شد را فعلا قبول نکرده است تا نشان دهد علاقه ویژه‌ای به درگیری و دعوا دارد! اما اعلام اکران قطعی فیلم ایده اصلی در تاریخ نهم مردادماه و البته بیانیه سعید خانی فضا را تلطیف و این درگیری را ختم به‌خیر کرد. خانی به این موضوع اشاره کرد که اعتراض او و فیلم ایده اصلی نه به آن فیلم خاص، بلکه به روندی بود که به بهانه‌های گوناگون روند قانونمداری را مخدوش می‌کند.

برد- برد

حالا به‌رغم انصراف شبی که ماه کامل شد، اکران این فیلم در سینماهای دیگر ادامه خواهد داشت -و اگر این را در نظر آوریم که سرگروه این فیلم یعنی سینما استقلال سینمای چندان پرفروشی هم نیست، معلوم می‌شود که فیلم ارزشی نرگس آبیار در این چالش به نوعی برد رسیده است. ایده اصلی آزیتا موگویی نیز با خبرسازی یک هفته مانده به آغاز اکرانش دیگر برنده این درگیری بود.

رکوردهای فروش

حق با تهیه‌کننده شبی که ماه کامل شد است. اکران متری شیش‌ونیم در حال حاضر به پنج ماه رسیده، البته به گفته سعید خانی به این‌شکل که «طبق آیین‌نامه بعد از هفت هفته از سرگروه برداشته شد. طبق آیین‌نامه سه هفته در زیرگروه نمایش داده شد و الان بعد از پایان ۱۰ هفته طبق قانون به اکران تک سانسش ادامه می‌دهد». این فیلم با این اوصاف به فروش حدود ٢٨‌میلیارد تومان رسیده است. مثل تگزاس دو که این نیز بدون سرگروه اکرانش ادامه دارد و به فروش ٢٢‌میلیارد رسیده است. یا سرخپوست که ١١‌میلیارد را رد کرده است.

حالا شبی که ماه کامل شد هم که بعد از ٦ هفته با نمایش در ١٣٢ سالن به ١٤‌میلیارد تومان رسیده، این فرصت را دارد تا فروشش را بیشتر هم بکند. آیا این اتفاق رخ خواهد داد و فیلم نرگس آبیار که تاکنون چهارمین فیلم پرفروش امسال است، به رده‌های بالاتر خواهد رسید؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)