گشنیز دارویی برای جلوگیری از تشنج


گشنیز دارویی برای جلوگیری از تشنج
محققان دریافتند، ترکیب موجود در گشنیز می‌تواند از بروز تشنج در بیماران صرعی جلوگیری کند.

به گزارش فارس، هزاران سال است که در طب سنتی از گیاه «گشنیز» به عنوان نوعی دارو برای درمان‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی از موارد استفاده از آن به عنوان یک داروی ضدتشنج برای جلوگیری از شروع تشنج‌ها در بیماران مبتلا به صرع است.

براساس گزارش «نیواطلس»، اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا در ارواین برای نخستین بار فعالیت مولکولی خاصی را مورد بررسی قرار دادند که توضیح می‌دهد چگونه این گیاه می‌تواند تشنج را کاهش دهد.

ما می‌دانیم که برخی از انواع تشنج‌های صرعی از طریق کانال‌های پتاسیمی «KCNQ5» در مغز تنظیم می‌شوند. محققان در این مطالعه جدید، شروع به بررسی متابولیت برگ‌ گشنیز کردند تا بفهمند که چه مولکول‌هایی بیشترین تاثیر را در این کانال‌های پتاسیمی می‌گذارند.

«جف ابت» محقق اصلی این مطالعه گفت: ما دریافتیم که گشنیز به عنوان یک داروی سنتی ضدتشنج در گروهی از کانال‌های پتاسیمی در مغز فعال هستند که تشنج را کاهش می‌دهد. ما ترکیبی به نام «dodecanal» را در گشنیز کشف کردیم که در بخش ویژه‌ای از کانال‌های پتاسیمی برای باز کردن آنها شرکت دارد و تحریک‌پذیری سلولی را کاهش می‌دهد.

آزمایشات نشان داد این ترکیب می‌تواند شروع تشنج ها را در مدل‌های حیوانی به تاخیر بیندازد. از همین رو محققان اعلام کردند که می‌توان این ترکیب را به عنوان یک داروی موثر ضدتشنج مورد بررسی قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟