میکروبیوم‌های روده بر روند بیماری «ALS» تاثیر می‌گذارند


میکروبیوم‌های روده بر روند بیماری «ALS» تاثیر می‌گذارند
محققان در مطالعات جدید خود دریافتند که میکروبیوم‌های روده می‌توانند بر روند بیماری‌ ALS تاثیر بگذارند.

به گزارش فارس، بیماری «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)» به عنوان بیماری نورون‌های حرکتی شناخته شده است و تصور می‌شود که علت بروز آن به دلیل ژنتیک و عوامل محیطی باشد.

براساس گزارش «نیواطلس»، دانشمندان «مؤسسه علوم وایزمن» در مطالعه جدید خود مولکول پنهان شده‌ای را در باکتری‌های ویژه روده کشف کردند که از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند؛ این در حالی است که دیگر گونه‌های باکتری‌های روده می‌توانند بروز علائم این بیماری را تشدید کنند.

محققان تاثیر اختلالات میکروبیوم را بر روی مدل‌ موش‌هایی با علائمی شبیه به ALS آزمایش کردند. آنها دریافتند پس از حذف میکروبیوم‌های موش‌ها، علائم این بیماری بدتر شد؛ از همین رو به موش‌ها ۱۱ نوع باکتری‌ ویژه که ممکن است علائم بیماری را افزایش یا کاهش دهند منتقل کردند.

طبق این گزارش، محققان دو نوع خاصی از باکتری‌های روده را به نام‌های « Ruminococcus torques» و « Parabacteroides distasonis» کشف کردند که به نظر می‌رسد علائم ALS را تشدید می‌کند؛ از طرفی جالب است بدانید که یک گونه‌ای به نام « Akkermansia muciniphila» علائم این بیماری را کاهش می‌دهد.

میکروبیوم‌های روده بر روند بیماری «ALS» تاثیر می‌گذارند

این یافته‌ها تنها نخستین گام رو به جلو برای درک تاثیر میکروبیوم بر روی ALS و تنها تکه کوچکی از پازل بزرگ این بیماری است.

گفتنی است؛ این بیماری منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات (به ویژه عضلات مخطط) می‌گردد و با تضعیف ماهیچه‌ها به تدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس